Heraanleg Oosterzelesteenweg tussen Bourgondisch Kruis en op-en afrittencomplex E40
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
De veiligheid en de doorstroming op de Oosterzelesteenweg in Wetteren tussen het op-en afrittencomplex van de E40 en het kruispunt met de Brusselsesteenweg (N9) of het ‘Bourgondisch Kruis’ is een probleem.
De N42 tussen het kruispunt Bourgondisch Kruis en het op-en afrittencomplex met de E40 kent vele knelpunten. Het wegvak is zeer druk, ontsluit verschillende belangrijke attractiepolen (Mariagaard, bedrijvenzones,...) en moet het verkeer van en naar de snelweg afwikkelen. Daardoor moet het plaats bieden aan verschillende verkeersstromen die het nu moeilijk hebben zich veilig en vlot te verplaatsen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer wil deze zone aanpakken en anders vorm geven zodat in de eerste plaats de veiligheid erop vooruit gaat. Daarnaast moet ook de doorstroming voor alle weggebruikers verbeterd worden en is een goede bereikbaarheid van zowel de industrie- en handelszones als de school een belangrijk aandachtspunt. Om die reden is het agentschap in 2024 een haalbaarheidsstudie gestart die de knelpunten en mogelijke oplossingen in kaart moest brengen. Deze studie is volledig afgerond in het najaar van 2025.
Timing en impact?
Stand van zaken
De studie ging van start in juni 2024 en is eind 2025 klaar. Het resultaat van de studie is een voorkeursscenario dat geselecteerd is op basis van een overweging nemen van alle mogelijke oplossingen voor de geïdentificeerde knelpunten. Deze overweging heeft het studieteam niet alleen gemaakt. Via een uitgebreid participatietraject konden alle betrokkenen en geïnteresseerden hun input en feedback leveren. Het voorkeursscenario is dus het resultaat van een wisselwerking tussen experten en omwonenden, scholieren, bedrijven, passanten etc . Over dat voorkeursscenario leest u meer onder het tabblad 'haalbaarheidsstudie'.
Volgende stappen
Nu het voorkeursscenario bekend is zullen voor de hele zone de plannen uitgewerkt worden. Om het werkbaar te houden en voldoende snel stappen te kunnen zetten, wordt de projectzone in 5 deelgebieden opgesplitst.
- N42 (tussen Oude Heerbaan en spoorovergang)
- Biezeweg: vrij vlot uitvoerbaar maar beperkte impact
- Bourgondisch Kruis
- N42 tussen spoorovergang en complex E40 (incl. fietstunnel)
- Complex E40
Voor iedere zone zal een zogenaamde startnota en projectnota gemaakt worden waarbij de plannen steeds meer gedetailleerd uitgewerkt worden. Daarna starten de procedures van vergunningsaanvragen en grondverwervingen (indien nodig). Eens de middelen voor uitvoering beschikbaar zijn, kan een aannemer aangesteld worden en kunnen de werken starten. Dit zal niet voor 2027 zijn.