Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg busbaan en vernieuwd fietspad langs de Drongensesteenweg (N466) richting Gent

Ontwerp

Ontwerp

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N466

Vlotter openbaar vervoer en veiliger verkeer

Om het verkeer richting Gent te verbeteren, staan er een aantal wijzigingen gepland. Vergroot het ontwerpplan door erop te klikken. Meer over de aanpassingen leest u eronder.

Vlotter openbaar vervoer

  • Er wordt een busbaan aangelegd vanaf de R4 tot de stadsring (R40). Op die manier geraakt het openbaar vervoer vlotter aan het kruispunt met de stadsring, waar de verkeerslichten sinds kort anders zijn ingesteld.
  • Van R4 tot Nadine Crappéstraat komt de busbaan ongeveer op de huidige parkeerstrook. De middenberm met laanbomen blijft volledig behouden. Het gewone gemotoriseerd verkeer behoudt ook 2 rijstroken.
  • Aan het kruispunt met de Nadine Crappéstraat krijgen de bussen een aparte lichtenregeling zodat zij steeds met voorrang rijden.
  • Vanaf Nadine Crappéstraat tot aan de ring is er 1 rijstrook voor gemotoriseerd verkeer en 1 rijstrook busbaan.
  • In de hele projectzone worden er toegankelijke bushaltes voorzien. Wegen en Verkeer maakt op veel locaties in Vlaanderen werk van veilige, toegankelijke en comfortabele bushaltes. Lees hier meer over bushaltes langs gewestwegen.

Uit onderzoek van De Lijn blijkt dat de reistijd van de bussen richting Gent vandaag sterk afhankelijk is van files. Daardoor is een stipte dienstverlening erg moeilijk. Richting Drongen kunnen de bussen steeds vlot hun snelheid halen, daarom is in deze richting geen extra busbaan nodig.

Veilige fiets- en voetgangersvoorzieningen

  • De fietspaden worden verbreed, waar mogelijk tot 2 meter,  en verhoogd aangelegd met tussenstrook van 50 cm.
  • Ter hoogte van Halfweg wordt de oversteek gevleugeld uitgevoerd. Gemotoriseerd verkeer zal vroeger stoppen met betere zichtbaarheid van de voetgangers tot gevolg. De oversteekplaats wordt ook verlicht met accentverlichting.
  • Ter hoogte van de Nadine Crappéstraat zijn voor voetgangers en fietsers oversteken met verkeerslichten en middeneilanden voorzien. Fietsers kunnen ook gebruik maken van de fietserstunnel langs de Leie.

Parkeren

  • Parkeren langs de Drongensesteenweg (N466) richting centrum zal niet langer mogelijk zijn.
  • Enerzijds hebben we die ruimte nodig voor de aanleg van busbaan, anderzijds staan geparkeerde voertuigen vandaag vaak deels op het fietspad en belemmeren ze de zichtbaarheid bij de overstekende beweging ter hoogte van de Halfweg.

Gescheiden riolering

  • Aquafin en Farys maken van de werken gebruik om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen van Rooigemlaan tot de Leie, incl. de aansluiting van Brughuizeken.
  • Dat is goed voor het milieu want zo scheiden we huishoudelijk afvalwater, afkomstig van bijvoorbeeld wasmachines of douches, van regenwater. Het afvalwater wordt gezuiverd, het regenwater vloeit naar waterlopen in de omgeving. Woningen en bedrijven die in de werfzone liggen moeten op de nieuwe riolering aangesloten worden.

Eerder werd ter hoogte van de brug gewerkt. Om de fietstunnel onder de N466 aan te kunnen leggen werd de brug verhoogd. Hierdoor was het noodzakelijk ook het wegdek op de brug en de aansluiting met de bestaande wegenis te vernieuwen. De werken van dit project sluiten aan op die verbeterde verkeerssituatie. Op die manier verhogen we opnieuw de verkeersveiligheid in de buurt.