Aanleg busbaan en vernieuwd fietspad langs de Drongensesteenweg (N466) richting Gent
Algemeen Overzicht

Wil je op de hoogte blijven over dit project? Schrijf je in op de nieuwsbrief.
Wat en waarom?
Vlotter openbaar vervoer en veiliger verkeer
De Drongensesteenweg (N466) is een erg drukke weg met verschillende functies: een verbinding met het hogere wegennet en het centrum van Drongen, een belangrijke as voor openbaar vervoer, een lokale ontsluitingsweg enz. Daardoor is de weg, vooral stadinwaarts, erg filegevoelig. Bovendien is het voor fietsers geen erg veilige weg. Tijd voor verandering. Tussen de R4 en de Gentse stadsring wordt de weghelft richting Gent aangepakt.
- Dankzij een nieuwe aparte busbaan richting Gent zal de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren. Bovendien komen er nieuwe verhoogde bushaltes met aandacht voor het comfort van de busreizigers.
- Ook komt er een breder, verhoogd aanliggend fietspad langs de steenweg.
- Het kruispunt met de Nadine Crappéstraat wordt heraangelegd over de volledige breedte van de Drongensesteenweg (N466) (in beide richtingen). Voetgangers en fietsers zullen er veiliger kunnen oversteken dankzij verkeerslichten en middeneilanden.
- Het kruispunt van de Drongensesteenweg met de stadsring krijgt een aangepaste en veiligere lichtenregeling.
- Aquafin en Farys maken van de werken gebruik om in een deel van de projectzone gescheiden riolering aan te leggen.
Benieuwd? Lees meer info op het tabblad ‘ontwerp’.
Timing?
Werken ten vroegste in 2024
Vooraleer de werken kunnen starten, moeten we nog heel wat stappen doorlopen. De projectnota voor deze werken is in najaar 2022 afgerond, wat betekent dat de voorontwerpplannen afgewerkt zijn. In de tweede helft van 2023 zullen we een omgevingsvergunning aanvragen.
Lees meer over de timing van het project.