Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg busbaan en vernieuwd fietspad langs de Drongensesteenweg (N466) richting Gent

Aanleg busbaan en vernieuwd fietspad langs de Drongensesteenweg (N466) richting Gent

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N466

Wat en waarom?

Vlotter openbaar vervoer en veiliger verkeer

De Drongensesteenweg (N466) is een erg drukke weg met verschillende functies: een verbinding met het hogere wegennet en het centrum van Drongen, een belangrijke as voor openbaar vervoer, een lokale ontsluitingsweg enz. Daardoor is de weg, vooral stadinwaarts, erg filegevoelig. Bovendien is het voor fietsers geen erg veilige weg. Tijd voor verandering. Tussen de R4 en de Gentse stadsring wordt de weghelft richting Gent aangepakt.

  • Dankzij een nieuwe aparte busbaan richting Gent zal de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren. Bovendien komen er nieuwe verhoogde bushaltes met aandacht voor het comfort van de busreizigers.
  • Ook komt er een breder, verhoogd aanliggend fietspad langs de steenweg.
  • Het kruispunt met de Nadine Crappéstraat wordt heraangelegd over de volledige breedte van de Drongensesteenweg (N466) (in beide richtingen). Voetgangers en fietsers zullen er veiliger kunnen oversteken dankzij verkeerslichten en middeneilanden.
  • Het kruispunt van de Drongensesteenweg met de stadsring  krijgt een aangepaste en veiligere lichtenregeling.
  • Aquafin en Farys maken van de werken gebruik om in een deel van de projectzone gescheiden riolering aan te leggen.

Benieuwd? Lees meer info op het tabblad ‘ontwerp’.

Timing?

Werken ten vroegste in 2026

Vooraleer de werken kunnen starten, moeten we nog heel wat stappen doorlopen. De projectnota voor deze werken is in najaar 2022 afgerond, wat betekent dat de voorontwerpplannen afgewerkt zijn. In de loop van 2024 zullen we een omgevingsvergunning aanvragen. De aanbesteding volgt in 2025.

Lees meer over de timing van het project.