Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting rotonde en vernieuwing wegdek Ter Heidelaan en aanleg veilige fietspaden

Herinrichting rotonde en vernieuwing wegdek Ter Heidelaan en aanleg veilige fietspaden

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Beƫindigd

Weg

R25

UPDATE 30/11/2021: De werken aan de rotonde en de Ter Heidelaan (R25) in Aarschot zitten er na 15 maanden op. Op woensdag 1 december wordt de signalisatie door de aannemer weggehaald en kan de rijweg volledig worden opengesteld voor het doorgaand verkeer, de handelaars en bezoekers van de bedrijvenzone Nieuwland. Benieuwd naar het resultaat? Bekijk de laatste werffoto's voor en na via de knop beeldengalerij of bekijk hier het foto-overzicht 'voor en na' van de volledige projectzone.

Wat en waarom?

Veiligere verkeerssituatie voor alle weggebruikers

Het Agentschap Wegen en Verkeer startte in oktober 2020 met de heraanleg van de Ter Heidelaan (R25) tussen de rotonde en de Liersesteenweg (N10) in Aarschot en zal ook de rotonde in een nieuw jasje steken. Zowel de rotonde als de drie armen ervan krijgen een aantal meter doorgaand gewapend beton als nieuw wegdek. Doorgaand gewapend beton kan meer kracht opvangen van draaiend verkeer met minder spoorvorming als gevolg. Het Agentschap zal bovenop de vernieuwing op de Ter Heidelaan ook een aantal noodzakelijke ingrepen doorvoeren om de verkeerssituatie veiliger te maken voor fietsers. De werken worden uitgevoerd tussen augustus 2020, voorbereidingen van de nutsmaatschappijen inclusief, en het najaar van 2021.

De werfzone loopt van de Duracell-rotonde tot aan de Liersesteenweg

Vernieuwing wegdek en rotonde

Over een afstand van ongeveer 2 kilometer tussen de rotonde op de Ter Heidelaan en de Liersesteenweg (N10) is het wegdek op verschillende plaatsen verouderd en dringend aan vernieuwing toe. Wegen en Verkeer legt daarom een nieuwe asfaltlaag om de rijweg terug in goede staat te brengen. Ook de huidige asfaltverharding op de rotonde vertoont spoorvorming door het (zware) verkeer dat er dagelijks passeert en wordt grondig aangepakt en in de vernieuwde toestand aangelegd in doorlopend gewapend beton.

Herinrichting rotonde Ter Heidelaan

De rotonde op de Ter Heidelaan krijgt niet alleen een nieuwe betonlaag. Ze wordt ook heringericht om de verkeerssituatie voor fietsers veiliger te maken. Volgens de huidige verkeersregeling op de rotonde hebben fietsers er voorrang, maar bij rotondes in verkeersgebieden verkiest Wegen en Verkeer om volgens de geldende richtlijnen fietspaden vrijliggend en uit de voorrang aan te leggen.

Concreet zal Wegen en Verkeer daarom de huidige fietsoversteken op de rotonde afsluiten en het fietsverkeer fysiek volledig afscheiden van het autoverkeer op de Ter Heidelaan, met hagen of groene zones. Op de lokale tak van de Aarschotsesteenweg (N21b) legt Wegen en Verkeer een dubbelrichtingsoversteek aan voor de fietsers die vanuit Betekom komen.

Aanpassing fietspaden langs R25

De huidige fietspaden tussen de rotonde op de Ter Heidelaan en de Liersesteenweg (N10) zijn deels vrijliggend en deels aanliggend (aangeduid met markeringen). Volgens het vademecum fietsvoorzieningen van het Agentschap voldoen de fietspaden langs de R25 niet langer aan de vooropgestelde veiligheidsnormen. Tijdens de grondige vernieuwing van het wegdek zullen daarom ook de fietspaden aangepakt en aangepast worden om de veiligheid te verbeteren.

Van de rotonde tot de Kleine Mechelsebaan

Tussen de rotonde op de Ter Heidelaan en de Kleine Mechelsebaan worden de fietspaden volledig vrijliggend van de rijweg aangelegd. Een klein stuk van die vrijliggende fietspaden, tussen de rotonde en de Betekomsesteenweg (ten noorden van de R25), wordt bovendien dubbelrichtingsfietspad zodat fietsers volledig conflictvrij de rotonde kunnen passeren.

Tussen de Kleine Mechelsebaan en de Liersesteenweg

Op het stuk tussen de Kleine Mechelsebaan en de Liersesteenweg (N10) is er onvoldoende ruimte om de fietspaden gescheiden aan te leggen. Als extra veiligheidselement voor fietsers worden daarom de fietspaden in de bocht afgeschermd van het doorgaand verkeer door betonnen veiligheidsstootbanden.

Timing en impact?

Werken vanaf augustus 2020 in vier grote fases

De werken worden in vier fases opgesplitst, de voorbereidende nutswerken in fase 0 niet inbegrepen. Meer informatie over de hinder tijdens elke fase van de werken vindt u steeds onder het tabblad 'Actuele hinder'. Alle informatie over de inhoud van de werken per fase, vindt u onder het tabblad 'Timing en fasering'.  

Vlaams herstelplan: meer fietspaden dan ooit

COVID-19 heeft de wereld en Vlaanderen hard getroffen. Daarom lanceerde de Vlaamse Regering een herstelplan. Een investering van 4,3 miljard in 180 projecten in uiteenlopende domeinen. Van cultuur tot sport, van onderwijs tot de zorgsector en van technologie tot milieu.  De werken in Aarschot worden deels met deze herstelmiddelen uitgevoerd.