Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg spitsstrook tussen Groot-Bijgaarden en Affligem

Aanleg spitsstrook tussen Groot-Bijgaarden en Affligem

Algemeen Overzicht

Status

In studie

Provincie

Vlaams-Brabant

Plaats

Spitsstrook van 6,5 kilometer

Wegen en Verkeer plant de aanleg van een spitsstrook op de E40 richting Gent/Oostende, meer bepaald tussen Groot-Bijgaarden en Ternat. De spitsstrook wordt zo’n 6,5 kilometer lang en zal van het servicestation van Groot-Bijgaarden lopen tot aan het eerstvolgende op- en afrittencomplex, dat van Ternat (nr. 20). 

 

situering spitsstrook E40 dilbeek ternat

Een spitsstrook tegen flessenhalseffect 

De spitsstrook tussen Groot-Bijgaarden en Ternat komt er om de avondspits er vlotter en veiliger te maken. Op de E40 richting Gent/Oostende komen verschillende drukke verkeersstromen samen: 

  • de Keizer Karellaan, vanuit Koekelberg en Ganshoren (Brussel) 
  • de Brusselse binnenring (R0), vanuit Bergen / Charleroi  
  • de Brusselse buitenring (R0), vanuit Antwerpen / Zaventem / Luik  

In de zone net voor het servicestation van Groot-Bijgaarden, waar deze drie verkeersstromen samenkomen, rijdt het verkeer dan ook vaak traag - vooral in de avondspits wanneer veel pendelaars Brussel verlaten. Verderop (tussen Groot-Bijgaarden en Ternat) wordt de verkeersstroom vlotter, maar de flessenhals van Groot-Bijgaarden in combinatie met de vele in- en uitvoegbewegingen zorgt vaak voor ongevallen. Dit probleem verhelpen we door aanleg van de spitsstrook

Hoe zal de spitsstrook gebruikt worden? 

Net zoals op de andere spitsstroken van Wegen en Verkeer (bijv. op de E40 Brussel-Luik en de E313 Antwerpen-Hasselt) zal de spitsstrook van de rechterrijstrook gescheiden worden door een streeplijn van lange witte strepen van 10 meter en een tussenafstand van 2,5 meter. Een groene pijl of een rood kruis boven de spitsstrook zal aangeven of ze open is of niet. De spitsstrook wordt enkel opengesteld bij grote verkeersdrukte - op de E40 richting Gent/Oostende is dat vooral in de avondspits. 

Wat als je als automobilist pech hebt, waar liggen er nog spitsstroken? Antwoorden op die vragen vind je op deze pagina.

Aanpassingen aan E40 nodig voor indienstneming spitsstrook

Wanneer de markeringen voor de spitsstrook aangebracht kunnen worden en de spitsstrook in gebruik genomen kan worden, is nog niet bekend. Eerst maakt Wegen en Verkeer de komende jaren werk van een aantal noodzakelijke aanpassingen aan de E40. Deze aanpassingen zijn nodig om op termijn de spitsstrook te kunnen aanleggen:

  • In het najaar van 2020 werden al een aantal aanpassingen uitgevoerd aan de toegang en de uitgang van het tankstation/servicestation van Groot-Bijgaarden. De uitgang voor voertuigen die het servicestation verlaten en de E40 oprijden werd verlengd, zodat ook vrachtwagens op een veilige manier kunnen invoegen op de snelweg. Wegen en Verkeer legde langs het servicestation ook een pechstrook aan die in de toekomst als spitsstrook gebruikt zal worden.  
  • Aansluitend daarop, in twee fasen (zes portieken eind 2020 en nog eens drie portieken in het voorjaar van 2021), zal Wegen en Verkeer negen portieken met rijstrooksignalisatie over de snelweg plaatsen tussen Groot-Bijgaarden en Terrnat.
  • In de loop van 2021 vervangt Wegen en Verkeer de 'bovenbrug' (een brug die over de snelweg loopt) van de Jozef Mertensstraat/Kortemansstraat in Groot-Bijgaarden. De brug is sowieso aan vervanging toe. Bovendien beletten de pijlers van de huidige brug de aanleg van een spitsstrook. De pijlers van de nieuwe brug zullen verder van de as van de weg staan, waardoor er ruimte vrijkomt voor de spitsstrook. Voor deze ingreep is vandaag nog geen planning beschikbaar. 
  • Ten slotte zullen er in de loop van 2022 portieken met rijstrooksignalisatie in het stuk tussen Ternat en Affligem geplaatst worden. 

We kunnen vandaag ook nog niet zeggen wanneer de spitsstrook in gebruik zal genomen worden. Zodra er meer duidelijkheid over is, zal Wegen  en verkeer dat op deze webpagina bekendmaken. 

Ook beter voor veiligheid 

De spitsstrook zal ook het aanhoudende probleem van de afrit van de E40 in Affligem (voor het verkeer richting Gent / Oostende) oplossen. Op drukke momenten  staan daar soms lange files, soms zo lang dat de afrit "volloopt" en het verkeer op de pechstrook aanschuift. Dat is een gevaarlijke situatie waar Wegen en Verkeer de afgelopen jaren maatregelen voor genomen heeft (de afrit werd onder andere verlengd, hij is ondertussen vijfhonderd meter lang), maar het probleem is nog niet helemaal opgelost. 

Op de momenten dat de drukte op de afrit toeneemt, zullen we met de dynamische rijstrooksignalisatie de spitsstrook kunnen "verkorten" door ze met een gele afslagpijl te "reserveren" voor het verkeer dat verderop de afrit Affligem wil nemen. Dus in de praktijk zal dat neerkomen op een verlenging van de afrit.

Met de rijstrooksignalisatie zullen we ook de snelheden van de verschillende rijstroken beter kunnen regelen, zodat er bijvoorbeeld geen te grootsnelheidsverschil is tussen de spitsstrook (waar veel verkeer zal rijden dat in Affligem de E40 zal verlaten) en de andere rijstroken. Dat is veiliger.