Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg spitsstrook tussen Groot-Bijgaarden en Affligem

Ontwerp in een notendop

Ontwerp in een notendop

Status

In Studie

Plaats

Weg

E40

Gebruik en ontwerp van de spitsstrook

Hoe zal de spitsstrook gebruikt worden? 

Net zoals op de andere spitsstroken van Wegen en Verkeer (bijv. op de E40 Brussel-Luik en de E313 Antwerpen-Hasselt) zal de spitsstrook van de rechterrijstrook gescheiden worden door een streeplijn van lange witte strepen van 10 meter en een tussenafstand van 2,5 meter. Een groene pijl of een rood kruis boven de spitsstrook zal aangeven of ze open is of niet. De spitsstrook wordt enkel opengesteld bij grote verkeersdrukte - op de E40 richting Gent/Oostende is dat vooral in de avondspits. 

Wat als je als automobilist pech hebt, waar liggen er nog spitsstroken? Antwoorden op die vragen vind je op deze pagina.

Ook beter voor veiligheid 

De spitsstrook zal ook het aanhoudende probleem van de afrit van de E40 in Affligem (voor het verkeer richting Gent / Oostende) beter beheersbaar maken. Op drukke momenten  staan daar soms lange files, soms zo lang dat de afrit "volloopt" en het verkeer op de pechstrook aanschuift. Dat is een gevaarlijke situatie waar Wegen en Verkeer de afgelopen jaren maatregelen voor genomen heeft (de afrit werd onder andere verlengd, hij is ondertussen vijfhonderd meter lang), maar het probleem is nog niet helemaal opgelost. 

Op de momenten dat de drukte op de afrit toeneemt, zullen we met de dynamische rijstrooksignalisatie de spitsstrook kunnen "verkorten" door ze met een gele afslagpijl te "reserveren" voor het verkeer dat verderop de afrit Affligem wil nemen. Dus in de praktijk zal dat neerkomen op een verlenging van de afrit.

Met de rijstrooksignalisatie zullen we ook de snelheden van de verschillende rijstroken beter kunnen regelen, zodat er bijvoorbeeld geen te groot snelheidsverschil is tussen de spitsstrook (waar veel verkeer zal rijden dat in Affligem de E40 zal verlaten) en de andere rijstroken. Dat is veiliger.