Overslaan en naar de inhoud gaan

Optimalisatie aansluiting N177-A12-A112 met Jan De Vostunnel en heraanleg voet- en fietspaden

Optimalisatie aansluiting N177-A12-A112 met Jan De Vostunnel en heraanleg voet- en fietspaden

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

A12
A112
N177

Ten noorden van het viaduct van Wilrijk is de verkeersdruk bijzonder hoog. Het gaat over het gedeelte op de A12 en de Boomsesteenweg (N177) tussen het viaduct en het begin van de Jan De Vos- en Bevrijdingstunnel. Er passeert heel wat doorgaand verkeer dat in eerste instantie gebruik zou moeten maken van de tunnels, maar dat gebeurt te weinig. De capaciteit van de A112 en de tunnels, richting de E17 en de Ring van Antwerpen (R1), wordt onderbenut. Dat komt doordat vandaag de Boomsesteenweg (N177) niet volledig aansluit op de A12-A112. Vandaag is enkel de Bevrijdingstunnel bereikbaar vanop de Boomsesteenweg (N177). 
Daarom onderzoekt het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de stad Antwerpen hoe het doorgaand verkeer op een veiligere en efficiƫnte manier toegang kan krijgen tot de toerit van beide tunnels. Hierdoor leiden we een groot deel van het doorgaand verkeer ondergronds en verminderen we de verkeersdruk op het kruispunt richting de Jan De Voslei en Jan van Rijswijcklaan, en in de omliggende woonwijken. Daarnaast nemen we ook de infrastructuur onder handen voor de actieve weggebruikers op de Boomsesteenweg (N177).

Wat en waarom?

Meer doorgaand verkeer door de Jan De Vos- en Bevrijdingstunnel

Vandaag rijdt er te veel verkeer dat naar de Ring van Antwerpen (R1) wil bovengronds via het kruispunt richting de Jan De Voslei. Dat creƫert vaak filevorming en onveilige verkeerssituaties. Het doorgaande verkeer zou een route moeten kunnen nemen via de Jan De Vos- en Bevrijdingstunnel. Daarom onderzoeken we hoe we de aansluiting van de A12 en N177 richting de A112 beter kunnen inrichten. Om zo meer verkeer op een snellere en vlottere manier naar het hoger wegennet af te leiden.

Overzicht van de projectzone. Klik om te vergroten.

Betere voet- en fietspaden op N177

We zorgen meteen ook voor veilige en comfortabele voet- en fietspaden op de Boomsesteenweg (N177). Daarom leggen we tussen de Valaartunnel (Dokter Veeckmanslaan en Berkenrijslaan) en het begin van de Jan De Vostunnel de infrastructuur voor fietsers en voetgangers opnieuw aan. Zo kunnen deze actieve weggebruikers elkaar veiliger kruisen.

Andere bestudeerde aanpassingen in een notendop

  1. Realisatie van veilige aansluitingen voor zijstraten en erfontsluitingen op de N177, inclusief tankstations.
  2. Herschikking van de bushaltes binnen de projectzone
    1. Halte Cyriel Buyssestraat schuift op richting de tankstations.
    2. Halte Dr. Veeckmanslaan richting Boom Markt en Mechelen station blijft behouden.
    3. Halte Dr. Veeckmanslaan richting Antwerpen Zuid schuift op richting Valaartunnel. De bus zal er stoppen op de rijbaan.
    4. Halte Hof van Mols wordt vervangen door een nieuwe halte nabij de tramhalte Kruishof.
  3. Waar mogelijk ontharden en laag groen voorzien.

In het onderzoek houden we rekening met de plannen voor andere belangrijke mobiliteits- en leefbaarheidsprojecten in de omgeving. Een overzicht van de lopende studies en projecten op de A12 tussen Antwerpen en Brussel vindt u op deze pagina. Ook met de aanleg van Ringpark Zuid houden we uiteraard rekening. In dat project wordt de Jan De Vostunnel volledig gerenoveerd. We maken van die gelegenheid gebruik om de verkeersveiligheid voor de tunneltoerit te verbeteren.

Timing van het project

Overleg met alle betrokkenen

Het studieteam bestudeert en ontwikkelt een ontwerp om de verkeersstromen richting de tunnels te optimaliseren. Zodra een voorstel op tafel ligt, leggen we het voor aan alle betrokkenen, waaronder de buurtbewoners, vertegenwoordigers van bedrijven en weggebruikers. We verzamelen feedback om het ontwerp te verfijnen en leggen het volledige dossier dan voor aan een stuurgroep. Hierin zetelen vertegenwoordigers van de stad Antwerpen, district Wilrijk, De Lijn en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De stuurgroep keurt de nota goed of vraagt wijzigingen aan.

Van nota naar aanvraag omgevingsvergunning

In de volgende fase van het project gaan we in dialoog met de verschillende betrokkenen in aanloop naar de unieke verantwoordingsnota. Dat is een nota die onder andere een grondige studie van de huidige situatie bevat, de doelstellingen van het project, het finaal ontwerp, de planning, enz. 
Na het opmaken van deze nota moeten we nog heel wat stappen doorlopen, zoals de aanvraag van een omgevingsvergunning en het vastleggen van de financiering, alvorens de effectieve werken kunnen starten. We schatten dat de uitvoering ten vroegste in 2028 kan starten, wanneer ook de Jan De Vostunnel gerenoveerd wordt in het kader van Ringpark Zuid.