Overslaan en naar de inhoud gaan

Deelzone 3 (Sint-Denijs-Westrem – Zwijnaarde)

Deelzone 3 (Sint-Denijs-Westrem – Zwijnaarde)

Status

In Studie

Weg

E40

Waarom zijn de werken nodig?

De E40 tussen Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde is één van de drukste zones in regio Gent. Ter hoogte van deze twee complexen zijn er zeer veel in- en uitvoegbewegingen, zogenaamde verkeersuitwisselingen. Deze rijstrookwissels ontstaan door de vele in- en uitvoegingbewegingen bij de aansluiting van de E17 met de E40 ter hoogte van het complex Zwijnaarde en door de vele in- en uitvoegingbewegingen ter hoogte van de Adolphe Pégoudlaan (B402) en de Kortrijksesteenweg (N43) aan het complex Sint-Denijs-Westrem. Door de korte afstand tussen deze twee drukke verkeerscomplexen, in combinatie met de intense verkeersuitwisselingen in deze zone, wordt het doorgaand verkeer verstoord en is er een hoger risico op ongevallen.

De E40 zorgt voor een hoge geluidsbelasting naar de achterliggende woonkernen. De bestaande geluidsschermen langs de snelweg in deze zone zijn verouderd en voldoen niet meer aan de nieuwe normen.

Daarnaast is de bestaande waterafvoer van de snelweg en de uitwisseling met het gemeentelijke rioleringsstelsel en de beken in de omgeving niet optimaal.

Wat willen we bereiken?

Met een verbetering van de E40 willen we verschillende doelen bereiken:

1) Verhoogde verkeersveiligheid: dit willen we bereiken door een combinatie van verschillende ingrepen:

  • De interferentie van het doorgaand verkeer op de E40 met de verkeersuitwisselingen aan het op- en afrittencomplexen verminderen.
  • De snelweg en de op- en afritten verkeersveiliger inrichten. Dit doen we onder andere door de verschillende verkeersstromen van elkaar te scheiden en de in- en uitvoeglengtes te vergroten.
  • Aanleg van een “weefstrook” in beide richtingen:
    • Verkeer dat zich van het ene complex naar het andere begeeft, moet zich niet meer mengen met het doorgaand verkeer op de E40.
    • Er ontstaat een voldoende ruime zone om resterende weefbewegingen tussen de snelweg en de complexen op een rustige en veilige manier te laten verlopen.
    • De aanleg van dit extra rijgedeelte op de snelweg, in de vorm van een verlengde invoegstrook die naadloos overgaat in een verlengde uitvoegstrook, is mogelijk binnen de bestaande breedte van de E40 door gebruik te maken van de breedte van de bestaande pechstrook en de brede middenberm. We voorzien daarbij extra pechhavens.

2) Betere leefkwaliteit en minder geluidsoverlast: nieuwe en hogere geluidsschermen aan de woonkernen in de nabije omgeving van de snelweg.

3) Verbeterde waterhuishouding:

  • Verbeteren van het afwateringsstelsel van de snelweg en waar mogelijk inzetten op infiltratie, buffering en vertraagde afvoer van het regenwater.
  • Verbindingen tussen de afwatering van de snelweg en de gemeentelijke riolering en beken herbekijken.

Wegen en Verkeer wil met dit project de verkeersveiligheid vergroten, de files verminderen, de verouderde infrastructuur vervangen en de leefbaarheid en waterhuishouding verbeteren. Wat niet wordt nagestreefd, is een algemene capaciteitsuitbreiding voor het doorgaand verkeer op de autosnelweg E40.

Wat zijn de volgende stappen?

In de zomer van 2021 was de ter inzagelegging van de scopingnota. Team MER gaf een scopingadvies in oktober 2021 rekeninghoudend met de ontvangen adviezen en inspraakreacties. De aanpak voor opmaak van het milieueffectenrapport (project-MER) is bijgestuurd op basis van de inspraakreacties en het scopingadvies. Naast het basisproject bestuderen we of ook alternatieven, die minder zware infrastructurele ingrepen inhouden, die aan de doelstelling van dit project kunnen voldoen.

We onderzoeken volgende alternatieven:

  1. Basisscenario
    • Weefstroken aan beide zijden
    • Plaatsen van nieuwe geluidsschermen
    • Verbeteren afwateringsstelsel
  2. Terugvalscenario
    • Optimalisatie van de op- en afritten, zonder weefstroken
    • Plaatsen van nieuwe geluidsschermen
    • Verbeteren afwateringsstelsel
  3. Nulplusalternatief
    • Bestaande toestand, met aanpassing van het snelheidsregime op de snelweg aangepast naar 100/90
  4. Basisscenario met snelheidsverlaging
    • Basisscenario (1), met aanpassing van het snelheidsregime op de snelweg aangepast naar 100/90
  5. Terugvalscenario met snelheidsverlaging
    • Terugvalscenario (2), met aanpassing van het snelheidsregime op de snelweg aangepast naar 100/90