Overslaan en naar de inhoud gaan

Deelzones 1 en 2 (Merelbeke – Wetteren)

Deelzones 1 en 2 (Merelbeke – Wetteren)

Status

In Studie

Weg

E40

Waarom zijn de werken nodig?

De E40 tussen Merelbeke en Wetteren is verkeersmatig één van de drukste zones in regio Gent. Ter hoogte van deze twee complexen zijn er zeer veel in- en uitvoegbewegingen, zogenaamde verkeersuitwisselingen. De afstand tussen de verschillende complexen is bovendien relatief kort. De bestaande op- en afritten zijn niet optimaal vormgegeven en zouden volgens de huidige inzichten en richtlijnen beter langer zijn en met ruimere bochtstralen. Deze situatie zorgt vandaag voor een verhoogd risico op ongevallen in deze regio. 

  • Problemen in deelzone 1 (complex Merelbeke):
    • Structurele file tijdens de ochtendspits richting Oostende: brengt de verkeersveiligheid verder langs de E40 in het gedrang
    • File tijdens de avondspits ter hoogte van de invoegstrook op de E40 richting Brussel: deze file slaat terug op het complex en op de R4 richting Melle. Ook dit zorgt voor onveilige situaties.
  • Problemen in deelzone 2 (tussen Wetteren en Merelbeke):
    • Dagelijkse structurele file tijdens de ochtendspits tussen de twee complexen. Af en toe is de file zelfs langer en loopt deze tot aan complex Erpe-Mere
    • De reden voor de file is tweeledig: de slechte doorstroming op het complex Merelbeke (richting Kust) richting R4 en E17 en een capaciteitstekort tussen beide complexen (studie VVC).

Het doel is om de filevorming en de verhoogde veiligheidsrisico’s als gevolg daarvan op het complex aan te pakken. Bovendien stellen zich enkele problemen rond deze zones die ook een oplossing vereisen:

Wat willen we bereiken?

Met een verbetering van de E40 willen we verschillende doelen bereiken.

1) Verhoogde verkeersveiligheid: dit willen we bereiken door een combinatie van verschillende ingrepen:

  • Interferentie van het doorgaand verkeer op de E40 met de verkeersuitwisselingen ter hoogte van de op- en afrittencomplexen verminderen.
  • Kwetsbaarheid van deze zone tijdens de spitsuren verminderen, zodat verstoringen een kleiner effect hebben.
  • De snelweg en de op- en afritten verkeersveiliger inrichten, onder andere door de in- en uitvoeglengtes en de veiligheidsafstanden te vergroten.

2) Minder files: door de op- en afritten beter en verkeersveiliger in te richten kan het verkeer op deze op- en afritten vlotter verlopen waardoor er minder files ontstaan.

  • We bestuderen hoe we een vlottere en veiligere aansluiting van de E40 richting Oostende op de R4 ter hoogte van Merelbeke kunnen maken en hoe we de aansluitende beginzone van de R4 tot aan de Ringvaart kunnen verbeteren. 
  • Een mogelijke oplossing is een langere uitvoegstrook van de E40 die net voor de brug ter hoogte van de Caritasstraat start. In de andere rijrichting zou de invoegstrook van de R4 naar de E40 richting Brussel verbeterd en verlengd worden tot net voorbij de brug aan de Caritasstraat.
  • Om de structurele file tussen Merelbeke en Wetteren te verbeteren, onderzoeken we in beide rijrichtingen de mogelijkheid van een spitsstrook tussen beide complexen. 
    • Aan de brug over de Caritasstraat zou de spitsstrook vlot kunnen overgaan in de verlengde in- en uitvoegstroken aan het complex Merelbeke.
    • De spitsstrook zou zich voornamelijk situeren ter hoogte van de huidige pechstrook met een versmalling van de bestaande middenberm. 
    • De aanleg van nieuwe pechhavens zou de functie van de huidige pechstrook tijdens de spitsperioden overnemen.
    • Het doel is om dit deel van de snelweg te ontwerpen volgens de meest recente ontwerprichtlijnen.

3) Vervangen van verouderde bruggen: het gaat om de bruggen aan de Caritasstraat, Geraardsbergsesteenweg en Kalverhagestraat. Daarbij kunnen we dan ook de huidige insnoeringen van de snelweg wegwerken en kan een verbreding van de onderliggende kruisende wegen ruimte creëren voor betere voorzieningen voor voetgangers en fietsers.

4) Nieuwe asfaltverharding: hierbij wordt een geluidsreducerend asfalt voorzien.

5) Verbeterde waterhuishouding: bij het vernieuwen van het afwateringsstelsel zetten we maximaal in op infiltratie, buffering en vertraagde afvoer van het regenwater.

6) Betere leefkwaliteit en minder geluidsoverlast: hiervoor zouden geluidsschermen geplaatst kunnen worden aan woonzones in de nabije omgeving van de snelweg. Dit kan echter enkel op voorwaarde van gedeeltelijke medefinanciering door de betrokken gemeente.

Wegen en Verkeer wil met dit project de verkeersveiligheid vergroten, de files verminderen, de verouderde infrastructuur vervangen en de leefbaarheid en waterhuishouding verbeteren. Wat niet wordt nagestreefd, is een algemene capaciteitsuitbreiding voor het doorgaand verkeer op de autosnelweg E40.

Wat zijn de volgende stappen?

De aanmeldingsfase, met ter inzagelegging van de scopingnota, is momenteel lopende. Gedurende deze periode heb je de mogelijkheid om opmerkingen of suggesties te geven over de aanpak van het onderzoek. Meer info hierover vind je terug op de pagina 'Communicatie en participatie'.

Nadat we het scopingadvies hebben ontvangen, volgt de opmaak van het project-MER.