Oprit Brusselsesteenweg naar Rennessingel (Leuven) volledig afgesloten tijdens zomermaanden
“De werken aan het tweerichtingsfietspad van de Rennessingel zitten op schema”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De aannemer werkt momenteel het 195 meter lange talud aan de kant van de Leuvense ring af met kasseien. Daarna start hij met de aanleg van het gescheiden tweerichtingsfietspad aan de kant van de Rennessingel.” Vanaf 5 juli wordt ook de oprit van de Brusselsesteenweg naar de buitenring ‘Rennessingel’ aangepast. De oprit wordt daarom tijdens de zomermaanden juli en augustus volledig afgesloten. De bestaande fietsomleiding wordt behouden voor fietsers op de Brusselsesteenweg. Fietsers op de binnenring krijgen een fietscorridor op de trage rechterrijstrook langsheen de werfzone. De Lemmensberg wordt voor voetgangers afgesloten en gemotoriseerd verkeer volgt vanuit de Brusselsesteenweg een lokale omleiding via de binnenring ‘Den Boschsingel’.
Werken Rennessingel zitten op schema
Sinds begin maart 2021 wordt er gewerkt aan de afgraving van een deel van het dertien meter hoge talud langs de Rennessingel. Tijdens de maanden maart, april en mei werd de Rennessingel al voorzien van een afwateringssysteem en een nieuwe ‘vernagelde’ wand, die laag per laag met grote nagels en wapeningsnetten vastgezet werd. Nadien volgde ook de opbouw per laag met spuitbeton. Al deze werken gebeurden door drie verschillende aannemers. Een goede coördinatie was dus essentieel en daardoor zit de werf goed op schema.
Het 195 meter lange talud aan de kant van de Leuvense ring wordt nu nog verder afgewerkt met kasseien. Nadien kan er gestart worden met de aanleg van het gescheiden tweerichtingsfietspad aan de kant van de Rennessingel.
> Beeldreportage drie maanden opbouw wand Rennessingel
Vanaf juli gelijktijdig werken aan verbindingsweg Brusselsesteenweg
Vanaf 5 juli wordt er gelijktijdig aan de oprit van de Brusselsesteenweg naar de buitenring van Leuven gewerkt. Tijdens de zomermaanden vernieuwt de aannemer hier de trappen aan de Lemmensberg. Ter hoogte van de kruising met de ring wordt een veilige fietsoversteek gemaakt, wat verder af van de ring, waardoor fietsers zichtbaarder zijn voor aankomende bestuurders vanuit de Brusselsesteenweg. De oprit zelf krijgt ook een breder voetpad, een aangepaste fiets- en voetgangersoversteekplaats en een aanliggend verhoogd tweerichtingsfietspad. Op het einde van augustus krijgt een deel van de buitenring en de oprit van de Brusselsesteenweg een nieuwe laag asfalt en markeringen.
> Bekijk de situatie na de werken
Oprit naar buitenring vanuit Brusselsesteenweg afgesloten in de zomer
Fietsers vanuit de richting van de Nieuwe Mechelsesteenweg (N26) krijgen begin juli een fietscorridor langs de werfzone, op de trage rechterrijstrook van de Rennessingel. Fietsers op de Brusselsesteenweg (N2) blijven de lokale omleiding die aansluit met de Edouard Remyvest volgen. Het pad ‘Lemmensberg’ zal voor voetgangers niet meer bereikbaar zijn vanuit de Brusselsesteenweg, omdat er dan aan de trappen gewerkt wordt. Om veilig te kunnen werken blijft het verkeer op de Rennessingel nog tot september verder rijden op de linkerrijstrook aan een snelheidsbeperking van 30km/u.
Het autoverkeer dat de buitenring wil bereiken wordt omgeleid via de oprit van de binnenring ‘Den Boschsingel’ en maakt een keerbeweging aan de Nieuwe Mechelsesteenweg (N26). Ook het openbaar vervoer zal door het afsluiten van de oprit hinder ondervinden tijdens de zomermaanden.
> Bekijk de actuele hinder tijdens de laatste fase