Vrijliggende fietspaden langs Rijksweg ter hoogte van industriezone Oude Bunders in Maasmechelen
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat vrijliggende fietspaden aanleggen langs de Rijksweg (N78) tussen de grens met Rekem (Lanaken) en het knooppunt met de snelweg E314 over zo’n 1,6 km. AWV wil zo de belangrijke functionele fietsas veiliger en comfortabeler maken voor fietsers. Fluvius voorziet gescheiden riolering en de gemeente Maasmechelen legt de voetpaden aan. De uitvoering is ten vroegste voor 2026.
Wat en waarom?
Situering
De projectzone van de Rijksweg (N78) situeert over zo’n 1,6 kilometer, tussen de gemeentegrens met Rekem (Lanaken) en de rotonde van het op- en afrittencomplex 33 Maasmechelen van de E314 (zijde Opgrimbie). De fietspaden worden in 4 zones heraangelegd.
Vrijliggende fietspaden in asfalt
De kruispunten met de Kerkstraat x Windmolenweg, met de Breitwaterstraat en de rotonde met de Weg naar Zutendaal zijn eerder al vernieuwd en vallen buiten het project.
Tussen de vernieuwde kruispunten komen enkelrichtingsfietspaden van 2 meter in asfalt aan weerszijden van de weg. Ze worden volledig gescheiden van de rijweg aangelegd met ertussen een groenberm. De gemeente Maasmechelen legt gelijktijdig voetpaden aan. De inritten van de woningen en handelszaken worden meteen heraangelegd volgens de geldende richtlijnen.
Belangrijke fietsas
AWV gaat de ontbrekende stukken fietspaden realiseren, zodat fietsers veiliger en comfortabeler over het volledige tracé kunnen fietsen. De fietspaden langs de Rijksweg zijn een hoofdroute op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en zijn belangrijk voor dagelijkse fietsverplaatsingen, zoals woon-werkverkeer. In het centrum van Maasmechelen knopen de fietspaden aan op de fietssnelwegen van de Kolenspoorroute (F75) en de Zuid-Willemsvaartroute (F78).
Gescheiden riolering
Rioolbeheerder Fluvius voorziet gescheiden riolering dat afval- en regenwater apart opvangt en afvoert. Die riolering zal onder de fietspaden liggen, waardoor de rijweg zelf niet opgebroken wordt.
Timing en impact?
Voordat de werken kunnen starten, moet AWV nog enkele stappen nemen. Die bepalen in grote mate de effectieve start:
- de omgevingsvergunning;
- de grondverwervingen;
- de financiering voor de uitvoering van de werken;
- het aanstellen van een aannemer.
Omgevingsvergunning
AWV heeft een omgevingsvergunning nodig voor deze werken. Er vindt dan ook een openbaar onderzoek plaats waarbij iedereen de plannen kan inkijken. Naar aanleiding daarvan organiseren we een infosessie op dinsdag 9 september 2025.
Grondverwervingen
Voor de aanleg van de vrijliggende fietspaden is een verbreding van het openbaar domein noodzakelijk. Daarvoor start de Vlaamse overheid in het najaar met de onderhandelingen.
Uitvoering ten vroegste in 2026
De grondverwervingen en de procedures voor de omgevingsvergunning bepalen in grote mate de start van de werken. De werken starten ten vroegste in 2026. Over de hinder en de bereikbaarheid communiceren we later.
- Contact
-
Omgevingsmanager
- Telefoon
- 0465 09 40 84