Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing Maastrichtersteenweg

Vernieuwing Maastrichtersteenweg

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Weg

N79

Wat en waarom?

Volledige herinrichting van Maastrichtersteenweg

AWV vernieuwde de Maastrichtersteenweg vanaf de spoorwegbrug aan de Jaminéstraat tot aan de Eerste-Meistraat. De vernieuwing was nodig omwille van verschillende redenen.

  • Aangenamer wonen
    De Maastrichtersteenweg was een typische oude steenweg met weinig ruimte voor fietsers en voetgangers en nauwelijks groen in het straatbeeld. De weg kreeg een mooie en kwaliteitsvolle inrichting.
  • Veiliger fietsen 
    De fietspaden langs de Maastrichtersteenweg waren smal en pal naast de rijweg. Om de veiligheid voor fietsers te verbeteren, kwamen er nieuwe en bredere fietspaden die verhoogd aangelegd werden. Waar mogelijk kwam een groene zone tussen de rijweg en de fietspaden.
  • Milieuvriendelijkere riolering 
    Fluvius vernieuwde de volledige riolering. Afvalwater en regenwater worden voortaan gescheiden afgevoerd. Dat is beter voor het milieu. Regenwater apart afvoeren, voorkomt wateroverlast. Het afvalwater wordt ook minder verdund, waardoor het beter gezuiverd kan worden.

De Maastrichtersteenweg wordt de link tussen twee omleidingswegen rond Tongeren. Aan de stationsomgeving takt ze aan op de nieuwe Zuidoostelijke Omleidingsweg richting industriezone Overhaem. Ter hoogte van de Eerste-Meistraat komt de aansluiting met de Noordoostelijke Omleidingsweg. 

Timing en impact?

Gefaseerde werken

De werken op de Maastrichtersteenweg waren complexe werken in een beperkte werkruimte. Door in grotere fases te werken, probeerden we de langdurige hinder te milderen.

N79 Maastrichtersteenweg faseringsplan