Vernieuwing Maastrichtersteenweg
Algemeen Overzicht
Opnieuw verkeer richting centrum
Vanaf donderdag 31 oktober in de loop van de vooravond kan verkeer opnieuw doorrijden vanaf het kruispunt Hazelereik richting het centrum met eenrichtingsverkeer:
- in de werfzone tussen huisnummer 259 en Hazelereik.
- tussen Pannenoven en Elderseweg.
Bekijk het plan bij actuele hinder.
Geen straatverlichting tot half november
De aannemer legt gescheiden riolering tussen Hazelereik en huisnummer 259. Daarvoor heeft hij de verlichting moeten verwijderen. Volgens de huidige planning komt de nieuwe verlichting half november.
Wat en waarom?
Volledige herinrichting van Maastrichtersteenweg
AWV vernieuwt de Maastrichtersteenweg vanaf de spoorwegbrug aan de Jaminéstraat tot aan de Viséweg (N618), een stuk van zo'n 2 kilometer. De vernieuwing is nodig omwille van verschillende redenen.
- Aangenamer wonen
De Maastrichtersteenweg was een typische oude steenweg met weinig ruimte voor fietsers en voetgangers en nauwelijks groen in het straatbeeld. De weg krijgt een mooie en kwaliteitsvolle inrichting. - Veiliger fietsen
De fietspaden langs de Maastrichtersteenweg waren smal en pal naast de rijweg. Om de veiligheid voor fietsers te verbeteren, komen er nieuwe en bredere fietspaden die verhoogd aangelegd worden. Waar mogelijk komt een groene zone tussen de rijweg en de fietspaden. - Milieuvriendelijkere riolering
Fluvius vernieuwt de volledige riolering. Na de werken worden afvalwater en regenwater gescheiden afgevoerd. Dat is beter voor het milieu. Regenwater apart afvoeren, voorkomt wateroverlast. Het afvalwater wordt ook minder verdund, waardoor het beter gezuiverd kan worden.
De Maastrichtersteenweg wordt de link tussen twee omleidingswegen rond Tongeren. Aan de stationsomgeving takt ze aan op de nieuwe Zuidoostelijke Omleidingsweg richting industriezone Overhaem. Ter hoogte van de Eerste-Meistraat komt de aansluiting met de Noordoostelijke Omleidingsweg.
Timing en impact?
Gefaseerde werken
De werken op de Maastrichtersteenweg zijn complexe werken die veel tijd kosten door de beperkte werkruimte. Door in grotere fases te werken, proberen we de langdurige hinder te milderen.
Fase 1
Waar? Tussen de Jaminéstraat en Elderseweg.
Wanneer? Deze werken zijn afgerond.
Fase 2
Waar? Tussen de Elderseweg en Sint-Antoniusstraat.
Wanneer? Riolerings- en wegeniswerken duren tot eind oktober 2024.
Fase 3
Waar? Tussen de Sint-Antoniusstraat en Hazelereik.
Wanneer? Riolerings- en wegeniswerken duren tot eind oktober 2024.
Fase 4
Waar? Tussen de Hazelereik en Eerste-Meistraat.
Wanneer? Rioleringswerken zijn eind januari 2024 opgestart. In de loop van maart 2024 starten de nutsmaatschappijen hier met hun werken. Eind september 2024 gaan we aan de slag met de wegeniswerken.
In het voorjaar van 2025 trachten we de vernieuwde Maastrichtersteenweg open te stellen voor alle verkeer.
Planning steeds onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden.
De bijkomende hinder leest u onder 'actuele hinder'.