Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing fietspaden langs Mechelsesteenweg en Boniverlei

Vernieuwing fietspaden langs Mechelsesteenweg en Boniverlei

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Provincie

Plaats

Weg

N1
N171

Sinds oktober 2023 vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de fietspaden langs de Mechelsesteenweg (N1) in Edegem, Hove en Mortsel. Het is het vervolg van de vernieuwingswerken die in maart 2023 gestart zijn op de Antwerpsesteenweg/Mechelsesteenweg in Kontich. De zone die we nu aanpakken, loopt van het kruispunt met de Buizegemlei en Jan Frans Gellyncklaan in Hove tot en met het kruispunt met de Molenlei en Molenstraat in Mortsel. We vernieuwen ook de fietspaden in de Boniverlei (N171) van de N1 tot aan de grens met Kontich. Op de Mechelsesteenweg voorzien we bovendien veilige en comfortabele bushaltes met een verhoogd perron.

Wat en waarom?

Asfalt voor meer fietscomfort op de Mechelsesteenweg

De huidige fietspaden van de Mechelsesteenweg (N1) bestaan uit klinkers. Dat type wegverharding is gevoelig voor oneffenheden en biedt niet het meeste comfort voor fietsers. Door de klinkers te vervangen door asfalt wordt fietsen een stuk comfortabeler. We verbreden de fietspaden zo veel als mogelijk naar twee meter, afhankelijk van de beschikbare ruimte. De gemeente Edegem maakt van de gelegenheid gebruik om op eigen initiatief de voetpaden langs de Mechelsesteenweg in Edegem grotendeels te vernieuwen.

Boniverlei in Edegem wordt ook veiliger

Ook de fietspaden in de Boniverlei (N171) krijgen een asfaltverharding in een roodbruine kleur. Gelijktijdig voeren we enkele aanpassingen uit om de fietsveiligheid te verhogen. De ventweg vanaf de Hovestraat tot aan de Leopold III-lei wordt een fietsstraat.

In samenwerking met de gemeente Edegem maken we de aansluiting met de Buizegemlei compacter met slechts één aansluiting om in en uit te rijden. Daarvoor ontharden en vergroenen we het zuidelijke gedeelte dat we inrichten als wadi om regenwater te laten infiltreren. Ook de voetpaden herstellen we en zullen naadloos aansluiten op de oversteekplaats. Na de heraanleg kunnen fietsers en voetgangers veiliger de Buizegemlei oversteken.

Streefbeeldstudie voor volledige herinrichting

Voor een volledige herinrichting moeten we op zoek naar duurzame oplossingen waarin we de belangrijke rol van de N171 als verbindingsweg verzoenen met het groen, de veiligheid van de actieve weggebruikers, de oversteekbaarheid, enzovoort. Om dat proces te versnellen, zal lokaal bestuur Edegem een streefbeeldstudieopdracht financieren om tot een nieuw toekomstbeeld voor de Boniverlei te komen. De studie is de basis voor een nieuwe technische opdracht om de Boniverlei in zijn geheel te vernieuwen, rekening houdend met die nieuwste normen. Met rioolpartner water-link bekijken we ook de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

Verkeersveiligheid verbeteren op drie kruispunten

Het fietscomfort krijgt de nodige aandacht en ook de veiligheid gaat erop vooruit. Naast de aanpassingen aan de fietspaden werken we ook aan drie kruispunten in de projectzone. Bovendien komen er aan enkele bushaltes nieuwe verhoogde halteperrons om ze beter toegankelijk te maken.

Kruispunt Mechelsesteenweg met Edegemsestraat en Hovestraat

Om de verkeersveiligheid te verbeteren op het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Edegemsestraat en de Hovestraat hebben we de rijstroken om naar rechts af te slaan binnen de lichtenregeling gebracht. 

Kruispunt Boniverlei en Mechelsesteenweg

Ter hoogte van het kruispunt met de Boniverlei voorzien we op de Mechelsesteenweg een bredere en langere rechtsafslagstrook voor verkeer komende van Mortsel.

Kruispunt Molenlei en Molenstraat

Het kruispunt Molenlei met Molenstraat wordt volledig vernieuwd en conflictvrij, zodat fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer elkaar niet kruisen. Op de Mechelsesteenweg richting Mortsel/Antwerpen komt er een vierde voorsorteerstrook bij. Concreet komt dat neer op één rijstrook om links af te slaan, twee rijstroken om rechtdoor te gaan en één strook om rechts af te slaan. De linksafslagstrook en de linkerrijstrook om rechtdoor te rijden worden verlengd tot ongeveer aan huisnummer 23. Tussen de Molenlei en de Mussenburglei richting Kontich verminderen we het aantal rijstroken van twee naar één.

De bushalte ‘Mortsel Molenlei’ tegenover het GO! Atheneum wordt een toegankelijke bushalte met een verhoogd perron. We passen hier ook de markering richting Mortsel/Antwerpen aan zodat er een invoegstrook is om naar het rechterrijvak te rijden.

Klik op het plan om te vergroten.

Deze vereenvoudigde weergave is een indicatie van de nieuwe toestand in de zone Mussenburglei/Groenstraat t.e.m. kruispunt Molenlei en Molenstraat. Voor alle technische details kan u de originele ontwerpplannen downloaden onder documenten.

Veilige en comfortabele bushaltes met verhoogd perron

In de Mechelsesteenweg leggen we veilige en comfortabele bushaltes aan met een verhoogd perron, schuilhuisje of luifel. Hierdoor kunnen reizigers in alle comfort in- en uitstappen en worden de bushaltes een stuk toegankelijker voor rolstoelgebruikers en slechtzienden. Het fietspad loopt achter de busperrons door zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers niet in conflict komen.

Ter hoogte van deze locaties voorzien we toegankelijke bushaltes:

  • Mechelsesteenweg 119 in Hove, richting Antwerpen
  • Mechelsesteenweg 276-278 in Edegem, richting Kontich
  • Mechelsesteenweg net voorbij het kruispunt Edegemsestraat, richting Antwerpen
  • Mechelsesteenweg 374 in Edegem, richting Kontich
  • Mechelsesteenweg 205 in Hove, richting Antwerpen
  • Mechelsesteenweg 192 en 193/197, richting Kontich en richting Antwerpen
Dwarsprofiel bushalte @

Vernieuwing Mechelsesteenweg van Molenlei tot aan het Gemeenteplein in Mortsel

De vernieuwing van de Mechelsesteenweg gaat ook verder op het grondgebied van Mortsel. Van de Molenlei tot aan het Gemeenteplein (Mortsel Terminus) krijgt de N1 een nieuwe inrichting. Dat project gaat ten vroegste tegen de zomer van 2025 in uitvoering. Meer informatie vindt u op deze pagina.

Timing en impact?

Wanneer werken we waar?

Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, voert de aannemer de werken uit in verschillende fases. Op de kaart vindt u een indicatie van wanneer we werken in welke zone.

Check actuele hinder

Bovenstaande planning is steeds onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden. De meest recente informatie over de verkeerssituatie tijdens de werken vindt u onder actuele hinder.

Meer investeren in fietspaden en toegankelijke bushaltes

Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert steeds meer in fietsinfrastructuur en toegankelijke bushaltes. Dankzij het Vlaamse relanceplan worden extra middelen vrijgemaakt voor fietspaden langs gewestwegen. Zo krijgt het fietsnetwerk in Vlaanderen meer vorm en wordt fietsen veiliger en comfortabeler, zodat morgen nog meer mensen de fiets nemen. Door bushaltes toegankelijk en comfortabeler te maken, wordt de bus interessant als alternatief voor de wagen.