Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing fietspaden langs Mechelsesteenweg en Boniverlei

Vernieuwing fietspaden langs Mechelsesteenweg en Boniverlei

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Provincie

Plaats

Weg

N1
N171

Vanaf maandag 2 oktober 2023 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de vernieuwing van fietspaden langs de Mechelsesteenweg (N1) in Edegem, Hove en Mortsel. Dit project is een verderzetting van de vernieuwingswerken die in de eerste helft van 2023 al plaatsvonden op de Antwerpsesteenweg / Mechelsesteenweg. De zone die nu wordt aangepakt, loopt vanaf het kruispunt met de Buizegemlei en Jan Frans Gellyncklaan tot aan het kruispunt met de Molenlei en Molenstraat op de grens met Mortsel. De werken worden in negen fases uitgevoerd om de hinder te beperken. Tegen de zomer van 2024 moet de volledige zone klaar zijn.

Wat en waarom?

Asfalt voor meer fietscomfort

De huidige fietspaden in de projectzone van de Mechelsesteenweg bestaan uit klinkers. Dat type wegverharding is gevoelig voor oneffenheden en biedt niet het meeste comfort voor fietsers. Een aannemer gaat de klinkers uitbreken en vervangen door een asfaltverharding. Na de werken zal het dan ook een stuk comfortabeler fietsen zijn op de N1 tussen Kontich en Mortsel. Daarnaast gebeuren ook aanpassingen aan twee kruispunten. Op het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Edegemsestraat en de Hovestraat worden de rechtsafslagstroken (bypasses) binnen de lichtenregeling gebracht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Verder wordt ter hoogte van het kruispunt met de Boniverlei op de Mechelsesteenweg een bredere en langere rechtsafslagstrook voorzien voor verkeer komende van Mortsel. Aan enkele bushaltes in de projectzone komen ook nieuwe halteperrons om ze beter toegankelijk te maken.

Tot slot vernieuwen we ook de fietspaden op de Boniverlei. Die werken worden in twee zones opgedeeld. De eerste zone bevindt zich tussen de N1 en de Hovestraat. De tweede zone loopt vanaf de Hovestraat tot aan de Kontichstraat. In de eerste zone vervangen we de betonnen fietspaden door fietspaden in asfalt. Ook komt er aan de buitenste kanten van de rijstroken een redresseerstrook of 'schrikstrook'. Deze strook moet weggebruikers die uit koers zijn geraakt, de kans geven om zich tijdig te corrigeren. Door het reliëf in de markering 'schrikt' de bestuurder en gaat hij zijn koers bijstellen. Meer details over de aanpassingen en vernieuwingen die we doen in de tweede zone van de Boniverlei, vindt u op deze webpagina.

Vernieuwing voetpaden op grondgebied Edegem

Op grondgebied van de gemeente Edegem zullen ook de voetpaden langs de Mechelsesteenweg grotendeels mee vernieuwd worden op initiatief van de gemeente.

Timing en impact?

Werken in tien fases

De werken worden in tien verschillende fases uitgevoerd om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. 

Op onderstaande overzichtskaart ziet u een indicatie vanaf wanneer we starten in welke zone.
Opgelet: deze timing is onder voorbehoud van onvoorziene werf- en weersomstandigheden. De datums worden tijdens het verloop van de werken aangepast waar nodig. 

Check actuele hinder

Bovenstaande planning is steeds onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden. De meest recente informatie over de verkeerssituatie tijdens de werken vindt u onder actuele hinder.

Meer investeren in fietspaden en toegankelijke bushaltes

Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert steeds meer in fietsinfrastructuur en toegankelijke bushaltes. Dankzij het Vlaamse relanceplan worden extra middelen vrijgemaakt voor fietspaden langs gewestwegen. Zo krijgt het fietsnetwerk in Vlaanderen meer vorm en wordt fietsen veiliger en comfortabeler, zodat morgen nog meer mensen de fiets nemen. Door bushaltes toegankelijk en comfortabeler te maken, wordt de bus interessant als alternatief voor de wagen.