Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing fietspaden Grotesteenweg van Boomgaardstraat tot Uitbreidingstraat

Vernieuwing fietspaden Grotesteenweg van Boomgaardstraat tot Uitbreidingstraat

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Provincie

Plaats

Weg

N1

Sinds maandag 15 april 2024 vernieuwen we de fietspaden en toplaag van het wegdek van de Grotesteenweg (N1), van het kruispunt met de Boomgaardstraat tot het kruispunt met de Uitbreidingstraat. De werken worden in tien fases uitgevoerd en duren tot begin 2025.

Wat en waarom?

Verbetering verkeersveiligheid en rijcomfort

De fietspaden langs de Grotesteenweg (N1), tussen de Boomgaardstraat en de Uitbreidingstraat, zijn aan vernieuwing toe. Om de verkeersveiligheid van de actieve weggebruikers te waarborgen, verbreden we in beide richtingen waar mogelijk de bestaande enkelrichtingsfietspaden naar twee meter. Om het rijcomfort te verhogen, vervangen we de klinkers door asfalt. Daarnaast passen we de oversteekplaatsen aan op de vijf kruispunten binnen de projectzone. De lichtenregeling van het kruispunt met de Boomgaardstraat wordt maximaal conflictvrij gemaakt. Zo krijgen fietsers en voetgangers niet langer samen groen licht met het gemotoriseerd verkeer. 

Tot slot vernieuwen we de toplaag van de rijbaan. We verwijderen de betonnen jerseys die momenteel een tijdelijke verkeerssituatie aanduiden en vormen het wegbeeld om naar de definitieve situatie. Hierbij vergroenen we delen van de rijbaan waar mogelijk.

Toepassing van indirect linksaf voor fietsers

Rechts voorsorteren om links af te slaan als fietser? De Denen passen het al jaren toe en meer en meer ook de Vlamingen. Op de Grotesteenweg werden een aantal kruispunten uitgerust met indirect linksaf voor fietsers. Zo is dat het geval op het kruispunt met de Frans van Hombeeckstraat. Maar wat betekent het nu precies? Als u linksaf wil slaan, fietst u eerst de dwarsweg over en wacht u in het nieuwe vak* rechts van het fietspad. Zodra de dwarsweg groen licht krijgt, kan de fietser veilig mee naar links doorrijden. Op die manier moeten fietsers niet stilstaan op de tramsporen tot de tegenliggers weg zijn. Het is een extra beweging voor het fietsverkeer, maar wel veel veiliger.

*In het vakjargon noemen we dit nieuwe vak de 'OFOS-variant', dat is een variant op de klassieke fietsopstelstrook. Meer details vindt u in dit document.

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) investeert historisch hoge bedragen in veilige en comfortabele fietspaden. In 2021, 2022 en 2023 ging het om respectievelijk 200, 181 en 176 miljoen euro. In 2024 wordt nog eens 220 miljoen euro geïnvesteerd. 

Sinds 2022 werken we aan 200 grote fietswerven over heel Vlaanderen, bovenop net geen 380 km vernieuwd fietspad via extra relancemiddelen. Ook onderhouden we vaker onze fietspaden met nieuwe markeringen, extra veegbeurten of het scheren van hagen. De inspanningen zorgden voor een beter fietsrapport met hogere scores op veiligheid en comfort van fietspaden tegenover het vorige meetjaar.

Timing en impact?

Werken in tien fases, omleidingen voorzien

De werken startten op maandag 15 april 2024. De aannemer werkt in tien fases. Als alles vlot verloopt, zijn de nieuwe fietspaden tegen januari 2025 klaar voor gebruik.

Overzicht van de fasering van de werken. Klik op de kaart om te vergroten.

De impact per fase en de bijhorende omleidingen kan u terugvinden op de pagina Actuele hinder.

Overzicht fasering en omleidingen