Overslaan en naar de inhoud gaan

Het ontwerp

Het ontwerp

Datum

Status

Gestart

Provincie

Plaats

Weg

R71

Verbindende architectuur met belevingswaarde

Het kruispunt krijgt een verbindende oplossing met volgende krachtlijnen:

Locatie

De brug komt aan de westkant, waar de meeste mensen vandaag het kruispunt oversteken.

Veilig

De brug sluit goed aan op het fietsnetwerk en is met 7 meter breed genoeg voor fietsers en voetgangers.

Toegankelijk  

- De trappen aan het PXL-gebouw en naar Plaza’H en de bushalte op de Grote Ring zorgen voor een

  aangename en veilige verbinding voor voetgangers.

- Fietsers gebruiken de aanloophellingen van 5,5 m breed. Het hellingspercentage bedraagt maximaal 3,2%.

Verbindend

- Aan de noordkant ter hoogte van PXL zijn er belevingsplekken.

- Op meerdere punten is het mogelijk verbinding te maken met nabijgelegen voorzieningen en projecten.

Identiteit

De uitgesproken architectuur geeft de brug en het kruispunt een eigen identiteit.

Open

- De brug heeft een open structuur en verweeft zich in de omgeving.

- De bestaande bomen blijven grotendeels behouden.

- Het fietspad aan de noordkant van de Grote Ring gaat vlot door de structuur.

De plannen houden rekening met de trambusbaan van HOV Hasselt-Maasmechelen. 

Wist u dat... 

🌳 u werkelijk door de bomen zal fietsen op de brug, de karaktervolle bomen blijven immers bewaard.



💼 u kan picknicken, rusten en zelfs vergaderen aan de trappen.



💬 er bovenop de brug een rustplek is.



⛴️ de brug vanuit Gent per boot wordt ingevaren tot Hasselt.



🧑‍🦼 de hellingsgraad zo voorzien is dat rolstoelgebruikers de brug zelfstandig op kunnen rijden.