Het ontwerp
Het ontwerp
Verbindende architectuur met belevingswaarde
Het kruispunt krijgt een verbindende oplossing met volgende krachtlijnen:
Locatie
De brug komt aan de westkant, waar de meeste mensen vandaag het kruispunt oversteken.
Veilig
De brug sluit goed aan op het fietsnetwerk en is met 7 meter breed genoeg voor fietsers en voetgangers.
Toegankelijk
- De trappen aan het PXL-gebouw en naar Plaza’H en de bushalte op de Grote Ring zorgen voor een
aangename en veilige verbinding voor voetgangers.
- Fietsers gebruiken de aanloophellingen van 5,5 m breed. Het hellingspercentage bedraagt maximaal 3,2%.
Verbindend
- Aan de noordkant ter hoogte van PXL zijn er belevingsplekken.
- Op meerdere punten is het mogelijk verbinding te maken met nabijgelegen voorzieningen en projecten.
Identiteit
De uitgesproken architectuur geeft de brug en het kruispunt een eigen identiteit.
Open
- De brug heeft een open structuur en verweeft zich in de omgeving.
- De bestaande bomen blijven grotendeels behouden.
- Het fietspad aan de noordkant van de Grote Ring gaat vlot door de structuur.
De plannen houden rekening met de trambusbaan van HOV Hasselt-Maasmechelen.
Wist u dat...
🌳 u werkelijk door de bomen zal fietsen op de brug, de karaktervolle bomen blijven immers bewaard.
💼 u kan picknicken, rusten en zelfs vergaderen aan de trappen.
💬 er bovenop de brug een rustplek is.
⛴️ de brug vanuit Gent per boot wordt ingevaren tot Hasselt.
🧑🦼 de hellingsgraad zo voorzien is dat rolstoelgebruikers de brug zelfstandig op kunnen rijden.