Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiliger oversteken op Ninoofsesteenweg aan kruispunt met Eikstraat

Veiliger oversteken op Ninoofsesteenweg aan kruispunt met Eikstraat

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N28

Omwonenden in de werfzone en aansluitende zijstraten ontvangen binnenkort deze bewonersbrief

Wat en waarom?

Meer veiligheid voor schoolgaande jeugd aan bushalte Pepingen Termeeren

Het Agentschap Wegen en Verkeer plant aanpassingen aan het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N28) met de Eikstraat in Pepingen. Vandaag is de Ninoofsesteenweg een brede gewestweg waar het gevaarlijk oversteken is. De bus wordt er hoofdzakelijk genomen door schoolgaande jeugd, dat in Halle en Lennik naar school gaat. Vooral ter hoogte van de bushalte ‘Pepingen Termeeren’ is het niet veilig om van en naar de Eikstraat te wandelen of te fietsen.

Wat gaan we doen?

  • Nieuwe oversteekplaatsen om de veiligheid te verhogen. 
    • Voetgangers en fietsers steken er in twee keer de Ninoofsesteenweg (N28) over via middeneilanden. De oversteekplaatsen sluiten in de toekomst ook aan op de nieuwe fietspaden in de Eikstraat die de gemeente Pepingen zal aanleggen.
    • Om de nieuwe middeneilanden aan te leggen is een asverschuiving nodig. Daarom vormen we de huidige parkeerstrook en busstopplaats in de richting van Pepingen om tot een volwaardige rijstrook. Hierdoor schuift ook het fietspad op en moeten 5 bomen verdwijnen. 
    • We grijpen deze werken aan om de aansluiting met de Eikstraat volledig opnieuw op te bouwen in asfalt.
  • Veilige fietspaden in de Eikstraat. De gemeente Pepingen legt in beide richtingen nieuwe fietspaden aan in de Eikstraat. Om dat te realiseren gaan we de straat versmallen. We leggen op dit stuk ook een nieuwe laag asfalt op de rijweg. Daardoor verdwijnt het middeneiland in de straat en moet 1 boom aan het middeneiland verdwijnen. Voorafgaand aan de werken verplaatst Fluvius ook de verlichtingspaal aan het middeneiland. 
  • Verhoogde busperrons aan de bushalte ‘Pepingen Termeeren’. In beide richtingen worden de haltes verplaatst en heraangelegd, zodat iedereen gemakkelijk en vlot kan op- en afstappen. De bus halteert voortaan op de rijweg, wat de veiligheid en doorstroming verbetert. Bovendien vormen we deze locatie om tot een Hoppinpunt en plaatsen we een Hoppinzuil, bushokje en fietsenstalling.

Toegankelijke bushaltes

Wegen en Verkeer werkt overal in Vlaanderen aan veiligere en comfortabelere bushaltes. Busverkeer zal in de toekomst aan de bushaltes op de rijweg stoppen om de toegankelijkheid te vergroten. We leggen overal een verhoogd perron aan, zodat in- en uitstappen makkelijker wordt voor mensen met een beperkte mobiliteit en mensen met kinderwagens. Bovendien kunnen de bussen hun halte vlotter verlaten door op de rijweg te stoppen. Ze moeten dan niet invoegen in het verkeer, wat zorgt voor meer stiptheid. Lees meer over hoe Wegen en Verkeer aan toegankelijke bushaltes werkt op deze pagina.

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info over Hoppin: www.hoppin.be  

Timing en impact?

Voorbereidende werken in januari 2024

Vooraleer de werken van start gaan, moeten enkele voorbereidende werken worden uitgevoerd. Midden januari 2024 rooit de aannemer de zes bomen en eind januari verplaatst Fluvius de verlichtingspaal in de Eikstraat. 

9 weken wegenwerken in 2 fasen

De werken vinden volgens de huidige planning plaats vanaf de week van 12 februari 2024. Als alles vlot verloopt, duren de werken 9 weken, tot midden april 2024.

Om de hinder te beperken werken we in 2 fasen:

  • Fase 1 richting Pepingen: we leggen de bushalte, het fietspad en een stuk van de rijweg opnieuw aan. 
  • Fase 2 richting Halle: we leggen de bushalte opnieuw aan, brengen de middeneilanden aan en werken we op de Eikstraat. 

Lees alles over de hinder en bekijk de omleidingen in kaart op het tabblad 'Actuele hinder'.  

Veilige en comfortabele schoolroutes in Vlaanderen

 
In 2021 brachten steden en gemeenten meer dan 800 knelpunten op schoolroutes langs gewestwegen in kaart. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verbetert op deze locaties in heel Vlaanderen de veiligheid en het comfort voor fietsers en voetgangers. We doen dat door de zichtbaarheid te verbeteren, obstakels weg te nemen of lichtenregelingen aan te passen. Zo wordt het veiliger en comfortabeler stappen en fietsen naar school.
Op deze pagina vindt u een overzicht van alle geplande ingrepen in Vlaams-Brabant.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier