Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiliger oversteken en fietsen aan Basisschool De Uilenboom

Veiliger oversteken en fietsen aan Basisschool De Uilenboom

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

N223

Wat en waarom?

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

De Aarschotsesteenweg (N223) is ter hoogte van het kruispunt met de Kumtichstraat in Tienen een drukke gewestweg. Door de nabijheid van Basisschool De Uilenboom steken hier dagelijks veel voetgangers en fietsers over. Om de veiligheid te verhogen plant het Agentschap Wegen en Verkeer een aantal aanpassingen aan het kruispunt. Tegelijk verbeteren we de aansluiting met het openbaar vervoer en grijpen we de werken aan om de nutsleidingen te vernieuwen. 

Wat gaan we doen?

  • De huidige oversteekplaats komt ter hoogte van de ingang van de school te liggen en wordt beter zichtbaar gemaakt. Zo kunnen voetgangers, en in het bijzonder schoolgaande kinderen, de gewestweg veiliger oversteken. 
  • Vandaag ligt het fietspad tussen de autoparkeerplaatsen en de rijbaan, wat zorgt voor veel conflicten. Daarom leggen we het fietspad opnieuw aan achter de parkeerplaatsen, zodat het voor fietsers veiliger is om te passeren. We creëren meer ruimte voor fietsers met een aangepast en comfortabel fietspad. 
  • We verhogen de perrons van de bestaande bushaltes ‘Vissenaken Metselstraat’. Zo worden de perrons beter toegankelijk voor personen met een beperking of mensen met een kinderwagen.. We vormen deze locatie ook om tot Hoppinpunt met een fietsenstalling en een Hoppin-zuil. Voor meer informatie over Hoppinpunten, bekijk hoppin.be

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

 
Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden. 
In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld. Lees meer over hoe Wegen en Verkeer aan toegankelijke bushaltes werkt op deze pagina.

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info over Hoppin: www.hoppin.be  

Timing en impact?

Werken in 2025

De uitvoering van deze werken wordt in 2025 gepland. Omwonenden ontvangen tijdig een brief met informatie over de werken en de hinder. 

Zodra er meer informatie over de uitvoeringsdata en hinder bekend is, leest u dat op deze webpagina.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier