Het ontwerp
Het ontwerp
Comfortabele fietspaden: vrijliggend of verhoogd
De vernieuwing van de Steenweg beoogt meer fietsveiligheid, door de aanleg van een volwaardige fietsinfrastructuur.
- Aan weerskanten komen enkelrichtingsfietspaden in asfalt.
- De uitvoering verschilt naargelang het snelheidsregime:
- in zone 50 zijn ze aanliggend verhoogd
- in zone 70 zijn ze vrijliggend.
- In de bebouwde kom komen voetpaden.
Ter hoogte van de Sint-Jorisstraat komt een beveiligde fietsoversteekpunt via een middeneiland zodat fietsers in 2 tijden kunnen oversteken.
Veilige rijweg
Op de Steenweg in Alken wordt zone 50 uitgebreid:
- tussen de Sint-Jorisstraat en de Lindestraat
- ter hoogte van de grens met Sint-Lambrechts-Herk.
Een asverschuiving waarbij de rijweg aan beide kanten uitbuigt, een poorteffect, accentueert het profiel van de rijweg en de overgang tussen zones 50 en 70.
Het kruispunt met de N754 Stationsstraat / Onze-Lieve-Vrouwstraat wordt vernieuwd:
- Er komen vrijliggende fietspaden met opstelzones.
- AWV gaat ook de lichtenregeling herbekijken voor conflictvrije verkeersafwikkeling.
Ook de rijweg wordt veiliger door een volledige heraanleg in asfalt.
Toegankelijke bushaltes
Langs de N722 in Alken en Sint-Truiden bevinden zich veel halteplaatsen. Dat onderstreept ook het belang van het openbaar vervoer op deze as. De Vervoerregio Limburg optimaliseert de haltespreiding: sommige haltes worden afgeschaft (wegens weinig gebruikt) of worden samengevoegd.
Het ontwerp van de bushaltes gebeurt volgens de richtlijnen van De Lijn:
- in zone 70 stopt de bus langs de weg in een bushaven
- in zone 50 halteert de bus op de weg zelf.
De haltes worden aangelegd met oog voor comfort en toegankelijkheid. Ze zijn uitgerust met een schuilhuisje, afvalbak en een fietsenstalling.
Gescheiden rioleringsstelsel
Rioolbeheerder Fluvius vernieuwt in verschillende fases de riolering. Met het oog op duurzaam waterbeheer komt er een een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.