Het ontwerp
Het ontwerp
Comfortabele fietspaden, vrijliggend of verhoogd
De vernieuwing van de Hasseltsesteenweg beoogt meer fietsveiligheid, door de aanleg van een volwaardige fietsinfrastructuur.
- Aan weerskanten van de rijweg komen voldoende brede enkelrichtingsfietspaden in asfalt.
- De uitvoering verschilt naargelang het snelheidsregime:
- in de zone 50 zijn de fietspaden aanliggend verhoogd
- in de zone 70 zijn ze vrijliggend.
- In de bebouwde kom komen voetpaden.
Op belangrijke knooppunten komen beveiligde fietsoversteekpunten met een middeneiland. Fietsers kunnen zo in 2 tijden oversteken:
- ter hoogte van de Schoolstraat: belangrijke fietsroute naar basisschool in Melveren
- aan Pannenoven: uitgang Provinciaal domein Nieuwenhoven
- aan de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Kortenbos: toeristisch fietsroutenetwerk.
De rotonde richting Melveren-centrum en Terbiest krijgt vrijliggende fietspaden. Het bestaande oversteekpunt aan het Speelhof wordt geoptimaliseerd.
Veilige rijweg
Op de meeste stukken van de Hasseltsesteenweg in Sint-Truiden geldt een maximumsnelheid van 70 km/u. Zone 50 wordt wel uitgebreid:
- tussen de rotonde richting Melveren-centrum en de Melsterbeek
- tussen de Kortenbosstraat en Pannenoven.
Een asverschuiving waarbij de rijweg aan beide kanten uitbuigt, een poorteffect, accentueert het profiel van de rijweg en de overgang tussen zones 50 en 70.
De toplaag van de Hasseltsesteenweg wordt waar nodig vernieuwd in asfalt.
Toegankelijke bushaltes
Langs de N722 in Sint-Truiden en Alken bevinden zich veel halteplaatsen. Dat onderstreept ook het belang van het openbaar vervoer op deze as. De Vervoersregio Limburg optimaliseert de haltespreiding: sommige haltes zullen worden afgeschaft (wegens weinig gebruikt) of worden samengevoegd.
Het ontwerp van de bushaltes gebeurt volgens de richtlijnen van De Lijn:
- in de zone 70 stopt de bus langs de weg, in een bushaven.
- in de zone 50 halteert de bus op de weg zelf.
De haltes worden aangelegd met oog voor comfort en toegankelijkheid. Ze zijn uitgerust met een schuilhuisje, afvalbak en een fietsenstalling.
Gescheiden rioleringsstelsel
Rioolbeheerder Fluvius vernieuwt in verschillende fases de riolering. Met het oog op duurzaam waterbeheer komt er een een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.
In detail: rotonde Melveren-centrum/Terbiest
- Vrijliggende fietspaden rondom rotonde.
- Fietsers rijden volledig gescheiden van het autoverkeer
- Voetpaden
- Veilige en ruime opstelzones op de 4 hoeken
- Fiets- en voetgangersoversteekplaatsen op de 4 armen
- Oversteken in 2 tijden via middeneiland
In detail: N722 t.h.v. toegang Kasteel Terbiest
- Zone 50
- Fietspaden: breder en aanliggend verhoogd
- Voetpaden
- Bushaltes: verhoogd perron, schuilhuisje, fietsenstalling
- Bermparkeren niet meer mogelijk > aanleg voet- en fietspad
- Pocketparking t.h.v. ingang Kasteel van Terbiest
- Extra bomen
In detail: N722 t.h.v. Ecobeton
- Overgang zone 50 naar zone 70
- Asverschuiving rijweg met middengeleider = toegangspoort (snelheidsremmend, overgang snelheidsregime)
- Fietspaden: breder en aanliggend verhoogd (zone 50) en vrijliggend (zone 70)
- Extra bomen
Inritten langs gewestweg
- Private woningen & bedrijven: 1 inrit per eigendom.
- Private woningen & gebouwen met beperkte verkeer genererende activiteiten: maximum 4,50m.
- Bij clustering van 2 inritten: gemeenschappelijke toegang van maximum 7,00m toegestaan.
- Toegang tot bedrijven, handelszaken en landbouwgronden: 1 toegang van maximum 7,00m.
- Perceel grenst zowel aan gewest- als gemeenteweg, bv. hoekperceel? = inrit via gemeenteweg i.f.v. verkeersveiligheid