Overslaan en naar de inhoud gaan

Veilige fietspaden langs Nieuwpoortsteenweg

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N396

Situatie na de werken

Binnen de bebouwde kom (Hazebeekstraat - Farasijnstraat)

  • Binnen de bebouwde kom blijft het voetpad aan de noordkant van de weg.
  • De fietspaden worden veiliger aangelegd. Vandaag liggen ze aan de weg, in de toekomst worden ze waar mogelijk afgescheiden van de rijweg.
  • Er komt meer groen in het straatbeeld: we leggen een middeneiland met leibomen aan ter hoogte van de Weldadigheid en er komen grasstroken tussen fietspad en rijweg.

Het voetpad aan de noordkant van de weg, veel groen en afgescheiden fietspaden. © Gemeente Koksijde

Buiten de bebouwde kom (Farasijnstraat - Kinderlaan)

  • Buiten de bebouwde kom wordt de weg aangepast aan een snelheidslimiet van 70 km/u. Tussen huisnummer 127 en huisnummer 193 verandert de snelheidslimiet van 70 km/u naar 50 km/u. 
  • Er komen overal vrijliggende fietspaden, die helemaal zijn afgescheiden van de rijweg door een groene zone. 
  • Aan de Hof ter Hillestraat komt afslagstrook om op een veilige manier linksaf te slaan. 
  • Waar nodig - zoals bijvoorbeeld aan de Wilgendreef - komen parkeerplaatsen tussen de rijweg en de fietspaden.

De parkeerstrook in de buurt van de Wilgendreef, in de verte de watertoren. © Gemeente Koksijde

Ook in enkele zijstraten van de Nieuwpoorsteenweg wordt gewerkt. De Karthuizerstraat wordt heraangelegd met een nieuwe riolering. Enkele woningen in het Zouavenpad en de Labeurhoek worden aangesloten op het rioleringsnetwerk.

Comfortabele bushaltes

  • De bushaltes ‘Nieuwpoortsteenweg’ en ‘Watertoren’ krijgen allemaal een verhoogd perron zodat iedereen er comfortabel op de bus kan stappen.
  • De bus stopt er voortaan op de rijweg in plaats van in een halte ernaast (met uitzondering van de halte Watertoren daar komt een haltehaven). Zo moet de bus niet wachten en haar voorrang opeisen om de weg op te rijden. Zo rijdt de bus stipter en er ontstaan minder gevaarlijke situaties aan de bushaltes.
  • Er komt een bushokje met een bankje aan elke bushalte. Het fietspad loopt achter de halte door. 

Nieuwe, milieuvriendelijke riolering 

  • In het grootste deel van de projectzone komt een gescheiden riolering. Dat betekent dat afval- en regenwater voortaan gescheiden wordt afgevoerd. Beter voor het milieu én een goede maatregel tegen wateroverlast.
  • Het afvalwater gaat naar een waterzuiveringsinstallatie, het regenwater naar grachten en waterlopen in de buurt. Zo kan het geleidelijk opgenomen worden in de bodem.