Overslaan en naar de inhoud gaan

Veilige fietspaden en nieuw wegdek voor Sint-Bernardsesteenweg

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N148

Actieve weggebruikers voorop

Verhoogde enkelrichtingsfietspaden

We vervangen het dubbelrichtingsfietspad door verhoogde enkelrichtingsfietspaden van 2 meter breed aan elke zijde. In het kader van fietsveiligheid voorzien we meerdere oversteekplaatsen voor actieve weggebruikers. Ook verplaatsen we de oversteek aan het kruispunt met de Moerelei naar de Den Haaglaan. Gemotoriseerd verkeer krijgt zo een beter zicht op overstekende voetgangers en fietsers. Vervolgens verbinden we de nieuwe oversteekplaats met de fietssnelweg F13 door middel van een dubbelrichtingsfietspad. Daarnaast voorzien we op specifieke locaties voetpaden.

Klik op het plan om te vergroten. © AWV
Vanaf de spoorwegovergang in Hemiksem tot en met de Karel Cuypersstraat. 

Klik op het plan om te vergroten. © AWV
Vanaf de nieuwe bushalte aan Carrefour tot en met de Boedapeststraat.

Waar voorzien we voetpaden?

  • Vanaf de Karel Cuypersstraat tot aan de laatste woning, aan de kant van de oneven huisnummers.
  • Ter hoogte van de nieuwe bushaltes aan supermarkt Carrefour.
  • Vanaf de Groenstraat tot de Krijgsbaan aan de kant van de even huisnummers en aan de ventweg ter hoogte van de Groenstraat (woonerf).
  • Op de kruispunten met de Krijgsbaan en met de Groenstraat.

Maximaal conflictvrije kruispunten

De kruispunten met de Groenstraat en de Krijgsbaan (R11) leggen we volledig opnieuw aan en maken we maximaal conflictvrij. Het kruispunt met de Krijgsbaan wordt bovendien overzichtelijker met duidelijke oversteekplaatsen voor de actieve weggebruikers. Ook het gemotoriseerd verkeer moet niet meer kruisen over de baan van het openbaar vervoer. Richting Antwerpen voorzien we drie voorsorteerstroken, een voor elke rijbeweging.

Klik op het plan om te vergroten. © AWV
Kruispunt Groenstraat met Broydenborglaan.

Klik op het plan om te vergroten. © AWV
Kruispunt Krijgsbaan (R11). 

Maximaal conflictvrij. Wat betekent dat?

Bij elk kruispunt willen we naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers zo weinig mogelijk kruisen met gemotoriseerd verkeer. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Bijvoorbeeld: fietsers en voetgangers kunnen enkele seconden eerder groen krijgen, waardoor ze zich niet in de dode hoek van de bestuurder bevinden. Bovendien zorgen slimme verkeerslichten ervoor dat je ‘nooit voor niets’ rood krijgt. Die weten namelijk wanneer er ruimte is om iemand door te laten. Meer weten? Surf naar deze pagina.

Aansluitingen met zijstraten

Alle zijstraten blijven bereikbaar vanop de Sint-Bernardsesteenweg zoals dat nu ook het geval is. De aansluiting met de Klaverbladdreef leggen we wel anders aan en de aansluiting met de Verenigde Natieslaan aan de kant van het kruispunt met de Krijgsbaan maken we smaller.

De nieuwe rijweg in profiel

Klik op de afbeelding om te vergroten. © AWV
- Afbeelding 1: Wegopbouw ter hoogte van huisnummer 1334/woonerf aan Groenstraat. 
- Afbeelding 2: Wegopbouw ter hoogte van huisnummer 1162/kruispunt met Krijgsbaan (R11).
- Afbeelding 3: Wegopbouw ter hoogte van huisnummer 1196/Schoonselhof. 

Toegankelijke bushaltes

In samenspraak met De Lijn vormen we de bushaltes van ‘P+R Schoonselhof’ tot en met ‘Warschaustraat’ om tot haltes met een verhoogd perron. Dat maakt de bushaltes toegankelijk voor personen met een beperking. Het fietspad leggen we achter elke halte aan, zodat fietsers en busgebruikers niet in conflict komen met elkaar. Om hiervoor voldoende ruimte te creëren, krijgen de bushaltes een nieuwe locatie.

Klik op het plan om te vergroten. © AWV
Nieuwe locaties van de bushaltes.

De bushaltes ‘P+R Schoonselhof’ komen op het kruispunt met de Krijgsbaan te liggen. Meer bepaald plaatsen we de bushalte richting Hemiksem op de huidige parkeerplaatsen en (ongebruikte) tramsporen. De bushaltes ‘Groenstraat’ komen tegenover elkaar te liggen, ter hoogte van huisnummer 875 en de Kopenhagenstraat. Haltes ‘Klaverbladdreef’ en ‘Warschaustraat’ worden samengevoegd tot één nieuwe halte aan supermarkt Carrefour.

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Om die reden verbetert AWV tussen de 100 à 125 bus-en tramhaltes per jaar. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden.