Veilige fietspaden en nieuw wegdek voor Sint-Bernardsesteenweg
Algemeen Overzicht
Kom naar de infomarkt op 3 juni 2025
Naar aanleiding van de aanvraag van de omgevingsvergunning, en later de start van het openbaar onderzoek, nodigen we u uit op een infomarkt op dinsdag 3 juni in de cafetaria van Sportcentrum Stuivenberg - SOKAH (Albert einsteinlaan 50 in Hoboken). Het projectteam stelt dan de ontwerpplannen voor en beantwoordt uw vragen. Inschrijven is niet nodig, u bent doorlopend welkom tussen 17.00 en 20.00 uur. Alvast tot dan!
AWV, water-link in samenwerking met Aquafin en de stad Antwerpen plannen een volledige herinrichting van de Sint-Bernardsesteenweg (N148). We vernieuwen de weg van gevel tot gevel en focussen daarbij op de aanleg van veilige fietsverbindingen. De projectzone strekt zich uit van de aansluiting met de Krijgsbaan (R11) tot de spoorwegovergang aan de grens met Hemiksem. De wegenwerken starten ten vroegste in 2027.
Wat en waarom?
Heraanleg van gevel tot gevel
De verkeerssituatie op de Sint-Bernardsesteenweg is voor verbetering vatbaar. Om de verkeersveiligheid te verhogen, plannen we een volledige heraanleg van de weg. Over een afstand van ongeveer twee kilometer, vernieuwen we het wegdek, maken we de kruispunten met de Krijgsbaan (R11) en de Groenstraat overzichtelijker en leggen we verhoogde enkelrichtingsfietspaden aan.
Veilig fietsen voorop
Het nieuwe ontwerp bevat verhoogde enkelrichtingsfietspaden. Enkel in bepaalde zones komen er dubbelrichtingsfietspaden. In het kader van fietsveiligheid komen er meerdere oversteekplaatsen voor de actieve weggebruikers. Ook verplaatsen we de oversteek aan het kruispunt met Moerelei naar de Den Haaglaan. Gemotoriseerd verkeer krijgt zo een beter zicht op overstekende fietsers en voetgangers. Bovendien verbinden we de oversteekplaats met de fietssnelweg F13 door middel van een dubbelrichtingsfietspad.
Klik op de ontwerpplannen om te vergroten.
Toegankelijke bushaltes op nieuwe locaties
In samenspraak met De Lijn vormen we de bushaltes van ‘P+R Schoonselhof’ tot en met ‘Warschaustraat’ om tot haltes met een verhoogd perron. Dat maakt de bushaltes toegankelijk voor personen met een beperking. Het fietspad leggen we achter de haltes aan zodat fietsers en busgebruikers niet in conflict komen met elkaar. Om hiervoor voldoende ruimte te creëren, worden de haltes herschikt. De bushaltes 'P+R Schoonselhof' komen op het kruispunt met de Krijgsbaan te liggen. Meer bepaald komt de bushalte richting Hemiksem op de huidige parkeerplaatsen en (ongebruikte) tramsporen. De bushaltes van de Groenstraat komen tegenover elkaar te liggen, ter hoogte van huisnummer 875 en de Kopenhagenstraat. Haltes 'Klaverbladdreef' en 'Warschaustraat' worden samengevoegd tot één nieuwe halte aan supermarkt Carrefour.
Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers
Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden.
Regenwater vloeit terug naar vijvers Schoonselhof
Rioolbeheerder water-link in samenwerking met Aquafin vernieuwt de riolering. Een nieuw gescheiden stelsel zorgt ervoor dat afvalwater en regenwater apart worden opgevangen en afgevoerd. Het regenwater laten we bovendien terugvloeien naar de vijvers van het Schoonselhof. Er is namelijk een tekort aan water in de vijvers. Zo helpen we het waterpeil te stijgen. Het water vloeit eerst naar een bezinkingsgracht ter zuivering, vervolgens komt het in de vijvers terecht. Ook ontharden we waar mogelijk zodat regenwater in de bodem kan infiltreren.
Timing en impact?
Uitvoering project ten vroegste in 2027
De studie voor dit project loopt al enige tijd. Het ontwerp voor het kruispunt N148 x R11 heeft aanzienlijk wat tijd in beslag genomen. De verkeerssituatie op die locatie is namelijk zeer complex. We moeten er rekening houden met de keerlussen van De Lijn, verschillende drukke verkeersassen die op elkaar aansluiten, enzovoort, zonder daarbij de veiligheid van alle weggebruikers uit het oog te verliezen.
Vooraleer we kunnen starten met de herinrichting, moeten we nog heel wat stappen doorlopen. Zo zijn allereerst nog enkele grondverwervingen noodzakelijk om het project te kunnen realiseren. De impact op privé-eigendommen van omwonenden is zeer beperkt. De betrokken eigenaars werden hierover persoonlijk gecontacteerd.
In mei 2025 dienden we de aanvraag in voor het bekomen van een omgevingsvergunning. Zodra die aanvraag volledig en ontvankelijk is verklaard, start een openbaar onderzoek. Nadien, bij het verkrijgen van de vergunning, kunnen we het dossier aanbesteden om over te gaan tot uitvoering. Ten vroegste in 2027 gaan de wegenwerken dan van start. De nutswerken, het vernieuwen en verplaatsen van de nutsleidingen door de nutsbedrijven, gebeurt nog voorafgaand en hiervoor is geen omgevingsvergunning nodig.
Onderhoudswerken gedurende twee nachten
In afwachting van de volledige heraanleg doen we op 21 en 22 mei een tussentijds onderhoud van het wegdek. Om de verkeershinder te beperken, werken we 's nachts tussen 19.00 uur en 07.00 uur. Op deze pagina vindt u alle informatie over de verkeershinder.