Overslaan en naar de inhoud gaan

Veilige fietspaden en nieuw wegdek voor Sint-Bernardsesteenweg

Veilige fietspaden en nieuw wegdek voor Sint-Bernardsesteenweg

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N148

Bekijk de panelen van de infomarkt

Naar aanleiding van de aanvraag van de omgevingsvergunning, en later de start van het openbaar onderzoek, organiseerden we een infomarkt op dinsdag 3 juni. Het projectteam stelde de ontwerpplannen voor aan de omgeving. 

Kon u er niet bij zijn? Onder 'Documenten' kan u de infopanelen en ontwerpplannen downloaden.

AWV, water-link in samenwerking met Aquafin en de stad Antwerpen plannen een volledige herinrichting van de Sint-Bernardsesteenweg (N148). We vernieuwen de weg van gevel tot gevel en focussen daarbij op de aanleg van veilige fietsverbindingen. De projectzone strekt zich uit van de aansluiting met de Krijgsbaan (R11) tot de spoorwegovergang aan de grens met Hemiksem. De wegenwerken starten ten vroegste in 2027.

Wat en waarom?

Heraanleg van gevel tot gevel

De verkeerssituatie op de Sint-Bernardsesteenweg is voor verbetering vatbaar. Om de verkeersveiligheid te verhogen, plannen we een volledige heraanleg van de weg. Over een afstand van ongeveer twee kilometer, vernieuwen we het wegdek, maken we de kruispunten met de Krijgsbaan (R11) en de Groenstraat maximaal conflictvrij* en leggen we verhoogde enkelrichtingsfietspaden aan.

*Conflictvrij betekent dat er geen conflicten meer zijn tussen zowel gemotoriseerd verkeer onderling als tussen gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker.

Veilig fietsen voorop

Het nieuwe ontwerp bevat verhoogde enkelrichtingsfietspaden van 2 meter breed aan elke zijde. Enkel in bepaalde zones komen er dubbelrichtingsfietspaden. In het kader van fietsveiligheid voorzien we meerdere oversteekplaatsen voor actieve weggebruikers. Ook verplaatsen we de oversteek aan het kruispunt met de Moerelei naar de Den Haaglaan. Gemotoriseerd verkeer krijgt zo een beter zicht op overstekende voetgangers en fietsers. Vervolgens verbinden we de nieuwe oversteekplaats met de fietssnelweg F13 door middel van een dubbelrichtingsfietspad. Daarnaast voorzien we op specifieke locaties voetpaden.

Benieuwd naar het nieuwe ontwerp?

Onder 'Toekomstbeeld' vindt u een vereenvoudigde weergave van de dwarsprofielen en het ontwerp per zone. De technische ontwerpplannen kan u downloaden onder 'Documenten'.

Regenwater vloeit terug naar vijvers Schoonselhof

Samen met de heraanleg vernieuwt rioolbeheerder water-link in samenwerking met Aquafin de riolering over het hele traject. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. Het regenwater laten we terugvloeien naar de vijvers van het Schoonselhof. Er is namelijk een tekort aan water in de vijvers. Zo helpen we het waterpeil stijgen. Het water vloeit eerst naar een bezinkingsgracht ter zuivering, daarna komt het in de vijvers terecht via vernieuwde verbindingen. Een nieuwe stuw voert vervolgens het overtollig regenwater gecontroleerd af naar de Hollebeek. Om die stuw te plaatsen, moeten we bomen en struiken rooien. Dat groen planten we nadien opnieuw aan op dezelfde locatie. Tot slot ontharden we over het hele traject waar mogelijk, zodat regenwater maximaal in de bodem kan infiltreren.

Woningen die hun afvalwater nu rechtstreeks in de gracht lozen, krijgen een rioolaansluiting voor afvalwater. Alle grachten worden dichtgemaakt en het afvalwater wordt afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie Antwerpen-Zuid. Dankzij deze werken kan het pompstation voor afvalwater nabij de Groenstraat verwijderd worden.

Afkoppelen op privéterrein

Het scheiden van het afval- en regenwater moet ook op je eigen perceel gebeuren. Alle woningen worden aangesloten op het nieuwe gescheiden rioleringsstelsel. Bij woningen met een voortuin en/of oprit moeten er aanpassingen gebeuren. Enkel bij gesloten bebouwingen zonder voortuin en/of oprit is dit niet van toepassing. Meer details hierover vindt u op de website van Aquafin.

Timing en impact?

Uitvoering project ten vroegste in 2027

De studie voor dit project loopt al enige tijd. Het ontwerp voor het kruispunt N148 x R11 heeft aanzienlijk wat tijd in beslag genomen. De verkeerssituatie op die locatie is namelijk zeer complex. We moeten er rekening houden met de keerlussen van De Lijn, verschillende drukke verkeersassen die op elkaar aansluiten, enzovoort, zonder daarbij de veiligheid van alle weggebruikers uit het oog te verliezen.

Vooraleer we kunnen starten met de herinrichting, moeten we nog heel wat stappen doorlopen. Zo zijn allereerst nog enkele grondverwervingen noodzakelijk om het project te kunnen realiseren. De impact op privé-eigendommen van omwonenden is zeer beperkt. De betrokken eigenaars werden hierover persoonlijk gecontacteerd.

In mei 2025 dienden we de aanvraag in voor het bekomen van een omgevingsvergunning. Zodra die aanvraag volledig en ontvankelijk is verklaard, start een openbaar onderzoek. Nadien, bij het verkrijgen van de vergunning, kunnen we het dossier aanbesteden om over te gaan tot uitvoering. Ten vroegste in 2027 gaan de wegenwerken dan van start. De nutswerken, het vernieuwen en verplaatsen van de nutsleidingen door de nutsbedrijven, gebeurt nog voorafgaand en hiervoor is geen omgevingsvergunning nodig.

Onderhoudswerken uitgevoerd in mei 2025

In afwachting van de volledige heraanleg deden we op 21 en 22 mei een tussentijds onderhoud van het wegdek.