Overslaan en naar de inhoud gaan

Veilige fietspaden en nieuw wegdek voor Sint-Bernardsesteenweg

Veilige fietspaden en nieuw wegdek voor Sint-Bernardsesteenweg

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N148

AWV plant in samenwerking met Aquafin en Stad Antwerpen een volledige herinrichting van de Sint-Bernardsesteenweg (N148). We willen de baan van gevel tot gevel herinrichten met een focus op de aanleg van veilige fietsverbindingen. De projectzone strekt zich uit van de aansluiting met de R11 tot de spoorwegovergang aan de grens met Hemiksem.

Wat en waarom?

Studie voor heraanleg van gevel tot gevel

De verkeerssituatie op de Sint-Bernardsesteenweg is voor verbetering vatbaar. Om de verkeersveiligheid te verhogen, plannen we een volledige heraanleg van de baan. Van gevel tot gevel, over een afstand van ongeveer twee kilometer, hebben we de weg onder de loep genomen.

Veilig fietsen voorop

Op het programma staat onder andere de vernieuwing van het wegdek in asfalt en het verbreden en verhoogd aanleggen van enkelrichtingsfietspaden. We voorzien ook meer oversteekplaatsen voor de actieve weggebruiker en ontharden waar mogelijk. In het kader van de fietsveiligheid plaatsen we de oversteek aan het kruispunt N148 x Moerelei verder weg van de spoorwegovergang. Zo krijgt het gemotoriseerd verkeer een beter zicht op de overstekende fietsers en voetgangers. We verbinden daarbij de oversteek met de fietssnelweg door middel van een dubbelrichtingsfietspad. Daarnaast maken we de kruispunten met de R11 en de Groenstraat overzichtelijker.

Toegankelijke bushaltes

In samenspraak met De Lijn vormen we de bushaltes van ‘P+R Schoonselhof’ tot en met ‘Warschaustraat’ om tot comfortabele, toegankelijke haltes met ruime perrons. Zo kunnen onder andere rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden vlot en veilig gebruikmaken van het openbaar vervoer. Om hiervoor voldoende ruimte te creëren, werden de haltes herschikt. De bushaltes 'P+R Schoonselhof' komen dichterbij de tramhaltes te liggen. De haltes aan de Groenstraat leggen we tegenover elkaar aan ter hoogte van de noordoostelijke zijde van de Broydenborglaan. Haltes 'Klaverbladdreef' en 'Warschaustraat' worden samengevoegd tot één nieuwe halte aan de Carrefour.

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden.

Regenwater vloeit terug naar vijvers Schoonselhof

Samen met rioolbeheerder Aquafin vernieuwen we de riolering. Een nieuw gescheiden stelsel zorgt ervoor dat afvalwater en regenwater gescheiden worden afgevoerd. Het regenwater laten we terugvloeien naar de vijvers van het Schoonselhof. Er is namelijk een tekort aan water in de vijvers. Zo helpen we het waterpeil te stijgen. Het water vloeit eerst naar een bezinkingsgracht ter zuivering. Vervolgens komt het in de vijvers terecht.

Timing en impact?

Studie bijna afgerond, uitvoering ten vroegste in 2027

De studie voor dit project loopt al enige tijd. Het ontwerp voor het kruispunt N148 x R11 heeft aanzienlijk wat tijd in beslag genomen. De verkeerssituatie op die locatie is namelijk zeer complex. We moeten er rekening houden met de keerlussen van De Lijn, verschillende drukke verkeersassen die op elkaar aansluiten, enzovoort, zonder daarbij de veiligheid van alle weggebruikers uit het oog te verliezen. De studie is bijna afgerond.

Vooraleer we kunnen starten met de herinrichting, moeten we nog heel wat stappen doorlopen. Zo zijn allereerst nog enkele grondverwervingen noodzakelijk om het project te kunnen realiseren. De impact op privé-eigendommen van omwonenden is zeer beperkt. De betrokken eigenaars worden hierover persoonlijk gecontacteerd.

Tegen eind 2024/begin 2025 willen we de aanvraag indienen voor het bekomen van een omgevingsvergunning. Zodra die aanvraag ontvankelijk is verklaard, start een openbaar onderzoek. Nadien, bij het verkrijgen van de vergunning, kunnen we het dossier aanbesteden om over te gaan tot uitvoering. Daarvoor mikken we op 2026 om aansluitend, tegen 2027, te starten met de werken.

Tussentijds onderhoud

In afwachting van de volledige heraanleg plannen we tussentijds onderhoud. Dat staat ten vroegste vanaf het voorjaar van 2025 op de planning.