Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Veilig fietsen tussen Circuit Zolder en carpoolparking
Vandaag zijn de fietspaden langs de N729 Terlaemenlaan tussen het Circuit Zolder en de carpoolparking aanliggend en bijgevolg onvoldoende veilig. AWV investeert daarom in een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad in asfalt aan de kant van het circuit (westkant). Tussen de rijweg en het fietspad komt een groenstrook.
Aan de uiteinden van het fietspad, ter hoogte van de parking van het circuit en aan de carpoolparking, komt een beveiligde oversteekplaats waar fietsers in twee tijden de rijweg kunnen oversteken. Langs de N729, aan de kant van de op- en afritten van het complex Circuit Zolder (oostkant), verdwijnt het fietspad.
Beter wegdek, overzichtelijke kruispunten en nieuwe inrichting snelwegbrug
Het wegdek van de Terlaemenlaan wordt vernieuwd en krijgt een nieuwe toplaag in asfalt. De kruispunten, die binnen de projectzone vallen, worden mee heringericht. Het gaat om de toegang tot de parking van het Circuit Zolder en de kruispunten met de Westlaan en de Snelwegstraat. De nieuwe inrichting van de kruispunten zal maximaal rekening houden met het fietsverkeer.
Door de komst van het nieuwe fietspad wordt ook de brug over de snelweg E314 heringericht. Op de brug komen er betonnen jerseys tussen het dubbelrichtingsfietspad en de rijweg. Het fiets- en autoverkeer zal zo volledig gescheiden verlopen.
Type dwarsprofiel brug over E314
Waarom een dubbelrichtingsfietspad aan één zijde, en geen vrijliggend fietspad aan elke zijde?
Met andere woorden: waarom zijn er twee beveiligde oversteekpunten op de N729 nodig aan het begin en einde van het nieuwe fietspaden?
- Minimale impact op de natuurlijke omgeving tussen de vijvers door.
- De beschikbare ruimte is beperkt, en een extra inname in de breedte over de volledige lengte van het traject bleek onverdedigbaar.
- Het gaat hier om een gebied met zeer hoge biologische en cultuurhistorische waardering:
- Natuur- en parkgebied
- Habitat- en vogelrichtlijnengebied
- VEN-gebied
- Overstromingsgevoelig gebied
- Beschermd cultuurhistorisch domein
Waarom komt het fietspad aan de westzijde van de Terlaemenlaan (zijde kasteel), en niet aan de oostkant van de weg?
- Op deze manier wordt een kruising van het fietspad met de op- en afritten van de autosnelweg twee keer vermeden.
- Aan deze zijde bevinden zich de meeste aansluitingen van aantrekkingspolen en zijstraten, waardoor het oversteken van de gewestweg beperkt wordt:
- Circuit Zolder
- Parking Circuit Zolder
- Velodroom
- Manege/kasteel
- Westlaan
- Snelwegstraat
- Carpoolparking