Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
De bretellen van de Ring
De middenberm op de Ring, ter hoogte van de Boomlaarstraat, is bij de aanleg van de Pallietertunnel al afgesloten. Zo verdween het gevaarlijk kruispunt, waar zich geregeld onveilige situaties voordeden. Met de aanleg van de ontsluitingsweg gaat de middenberm hier definitief dicht.
Het kruispunt van de Ring met de Boomlaarstraat wordt vervangen door ontsluitingslussen. Deze twee nieuwe halve aansluitingen of bretellen zijn langs beide zijden van de Ring met elkaar verbonden. De ontsluitingslus kruist de Ring onder de bestaande brug over de sporen. Zo blijven alle bewegingen van en naar de Ring mogelijk. De Tuinweg sluit rechtstreeks aan op de bretellen.
Een rotonde verbindt vervolgens met een volledig nieuwe ontsluitingsweg die voor een vlotte verbinding naar het station zal zorgen.
Groene boulevard verbindt Ring en station
De stationsomgeving krijgt een volledig nieuwe verbindingsweg vanaf de Ring. De nieuwe weg eindigt ter hoogte van de stationsparking en sluit aan op de bestaande Tramweglei.
Bomen zullen aan beide zijden de rijweg flankeren. Aan de zijde van de bestaande woningen komt een parkzone met een fietspad. De Tramweglei wordt vanaf huisnummer 93 tot en met 125 een lokale ventweg, die parallel loopt met de ontsluitingsweg naar het station. Deze weg wordt ingericht als woonerf en loopt dood ter hoogte van huisnummer 93 en zal aansluiten op de Bosstraat. Verkeer uit de Tramweglei en de Groenedaellaan zal dus enkel in en uit kunnen rijden via de Bosstraat.
Nieuwe aansluiting Boomlaarstraat
Een nieuwe ovonde verbindt de ring en de ontsluitingslus met de Boomlaarstraat en het winkelpark Den Boom. Woon- en winkelverkeer wordt zo gescheiden van (pendel)verkeer naar het station. De bestaande Boomlaarstraat wordt doodlopend met een keerpunt. Er komt een vrijliggend fietspad achter het winkelpark in plaats van aanliggend naast de Ring.
Dubbelrichtingsfietspaden
Fietsers krijgen op hun beurt meer ruimte. Langs de ontsluitingslus wordt een nieuw dubbelrichtingsfietspad van 2,5 tot 3 meter breed gerealiseerd. Dat vrijliggend fietspad sluit aan op de Tramweglei en de Tuinweg. In het ontwerp is rekening gehouden met een mogelijke aansluiting op de fietsostrade.
Bekijk de ontwerpplannen
De meest recente ontwerpplannen kan u downloaden onder 'documenten'.
Een modern, gescheiden rioleringsstelsel in de Tramweglei en de Boomlaarstraat
Rioolbeheerder Pidpa maakt van de gelegenheid gebruik om de riolering grondig te vernieuwen in de Tramweglei en de Boomlaarstraat. Nu wordt zowel het regenwater als het afvalwater in de bestaande gemengde riolering geloosd. De rioolbeheerder legt daarom een gescheiden rioleringsstelsel aan dat het regenwater en het afvalwater apart opvangt en afvoert.
Het scheiden van het afval- en regenwater moet ook op uw eigen perceel gebeuren. Alle woningen worden aangesloten op het nieuwe gescheiden rioleringsstelsel en moeten dus afgekoppeld worden. In de Tramweglei zal dat zijn vanaf huisnummer 89 tot en met 103 en in de Boomlaarstraat tussen het kruispunt Bosstraat tot en met de R16. Die nieuwe riolering zal ook aansluiten op de nieuwe riolering die er in de Bosstraat komt. En de Boomlaarstraat buiten de Ring wordt voorzien van een persleiding. Een afkoppelingsdeskundige van Védébé Studiebureau kwam bij u langs om u te helpen en te adviseren.
Stad Lier vernieuwt de Bosstraat
De nieuwe ventweg op de Tramweglei zal aansluiten op de Bosstraat. Aan het Masterplan stationsomgeving en de nieuwe ontsluitingsweg zijn voor de stad Lier heel wat andere dossiers gekoppeld. Zo plant de stad een heraanleg van de Bosstraat, tussen Tramweglei en Boomlaarstraat. Naast de aanleg van een nieuwe riolering, wordt de straat verbreed en komen er voetpaden. Meer informatie over deze werken vindt u op de website van de stad.