Techniek kathodische bescherming
Techniek kathodische bescherming
Grondige renovatie: brug volledig gestript en kathodische bescherming
De renovatie van de brug over de Rubenslaan gebeurt op een grondige manier. We vernieuwen de brugvoegen, herstellen het beton, vervangen de waterdichte laag en frezen de oude asfaltlaag van het brugdek af om deze te vervangen door een nieuwe laag asfalt. Voor de nieuwe asfaltlaag en de brugvoegen met beton kunnen dichtgemaakt worden, plaatsen we een kathodische bescherming om de brug een langere levensduur te geven.
Daarnaast vernieuwen we de waterafvoer door spuikokers en buizen te installeren en aan te sluiten op het afvoersysteem, zodat water bij hevige regen niet op de weg blijft staan. Ook wordt een beschermende verflaag op de verschillende brugdelen aangebracht.
Wat is kathodische bescherming?
De kathodische bescherming is een maatregel/methode om het wapeningsstaal in het beton te beschermen tegen corrosie. Dat is essentieel om de levensduur van de brug aanzienlijk te verlengen. Hiervoor worden kathodes (metalen staafjes) in de structuur geboord, o.a. vlakbij de voegen. Deze worden met elkaar verbonden en onder elektrische spanning gebracht (volkomen ongevaarlijk voor mens en dier).
Kwaliteitscontrole van de plaatsing van kathodische bescherming
De werken zijn voor ¾ klaar: de brug is volledig gestript, de betonherstellingen en de waterdichting zijn afgerond. Er werd al met de kathodische bescherming gestart aan een van de open sleuven van een brugdeel waar later een nieuwe brugvoeg wordt aangebracht.
Deze maatregel is essentieel om het wapeningsstaal in het beton te beschermen tegen corrosie en zo de levensduur van de brug aanzienlijk te verlengen. Een apart studiebureau controleert deze plaatsing om de kwaliteit te garanderen, omdat dit een voorwaarde is om verder te kunnen werken. De werken aan de brug lopen nu vertraging op door wijzigingen in de planning van de plaatsing van de kathodische bescherming door de aannemer.
Na kathodische bescherming: betonnering brugvoegen en nieuwe laag asfalt
Hierdoor kan het beton langs de voegen nog niet opnieuw worden gestort. Zodra de (her)planning definitief is en het weer geschikt is (niet te koud of te nat), kan het beton worden aangebracht. Dit weer speelt ook een rol in de laatste fase van het werk: het asfalteren. Na de aanleg van de nieuwe asfaltlagen worden dan de definitieve nieuwe brugvoegen geplaatst.
Geen doorgaand verkeer mogelijk over de brug
Daarnaast is het in de winterperiode onveilig om verkeer toe te laten op de brug. Het nieuwe beton is gevoelig voor dooizouten, wat de levensduur ernstig kan aantasten. Bovendien is een brug altijd gevoeliger voor ijzel doordat koude lucht de structuur langs alle kanten bereikt. Momenteel is ook de voeg nog open voor de plaatsing van de kathodische bescherming, waardoor een “open sleuf” over de volledige breedte van de brug aanwezig is.
Hoewel deze open sleuf voor de lichtstoet begin december tijdelijk werd afgedekt met rijplaten, is deze methode niet geschikt voor dagelijks regulier verkeer. De einddatum van de werken blijft daarom afhankelijk van de weersomstandigheden en de voortgang van de cruciale werkzaamheden, waaronder de kathodische bescherming van de brugdelen.
In de huidige planning en bij een niet al te natte en koude maand januari, zou de aannemer de brug tegen begin februari kunnen afwerken. Als het weer tegenvalt zal dat in de loop van het voorjaar zijn en kunnen we nu geen exacte einddatum voorspellen.
We begrijpen dat dit voor de omgeving vervelend is, maar nemen geen onnodige risico’s voor deze brug over de snelweg E19 tijdens de komende wintermaanden.