Projectverloop
Projectverloop
Wat deden we tot nu toe?
In afwachting van de volledige herinrichting van de N10 en naast de proefopstelling gebeurde een aantal ingrepen om de verkeersveiligheid op korte termijn te verhogen.
Zone 50 tijdelijk ingevoerd
In samenwerking met de stad Lier werd een zone 50 ingevoerd vanaf de R16 aan kilometerpunt 8 tot aan kilometerpunt 6.5. Deze snelheidsverlaging werd ingevoerd omdat de combinatie van 70km/uur-verkeer en de frequente afslagbewegingen naar winkels kunnen leiden tot een verhoogd risico op ongevallen met actieve weggebruikers.
Extra oversteekplaatsen
De oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de Guido Gezellelaan werd voorzien van punctuele verlichting. Zowel het zebrapad als de wachtzone voor de voetgangers en fietsers zijn extra verlicht.
Naast de oversteekplaats aan de Guido Gezellelaan kwam ook aan Plaslaar een extra fietsoversteek en zebrapad.
Aanleg definitieve situatie t.h.v. Plaslaar
De proefopstelling werd zowel door AWV als stad Lier positief beoordeeld. Het agentschap heeft in augustus en september 2025, in samenwerking met supermarktketen Lidl, de definitieve verkeerssituatie ter hoogte van Plaslaar aangelegd.
De proefopstellingen tussen het kruispunt met de Duwijckstraat en de Guido Gezellelaan blijven in afwachting van de volledige herinrichting van de N10 behouden.
Wat volgt in de toekomst?
Volgende stap: volledige herinrichting van de Antwerpsesteenweg
De werken aan Plaslaar vormen een eerste fase van de volledige vernieuwing van de Antwerpsesteenweg in Lier. De structurele herinrichting van de N10 maakt het systeem met keerpunten definitief en omvat, zoals hierboven vermeld, de aanleg van veilige oversteekplaatsen, kwalitatieve fietspaden en toegankelijke bushaltes met verhoogd perron langs het volledige traject.
Zodra meer informatie over de volledige herinrichting bekend is, leest u dat op deze webpagina.