Nieuwe verkeerssituatie met keerlussen op Antwerpsesteenweg in Lier
Algemeen Overzicht

Update 17/07/2025: Aanleg keerlus Plaslaar vanaf 5 augustus
Van dinsdag 5 augustus tot eind september werken we op de Antwerpsesteenweg t.h.v. Plaslaar. Meer info over de verkeerssituatie tijdens de werken vindt u onder 'actuele hinder'.
Eind november 2019 vormde het Agentschap Wegen en Verkeer drie doorsteken op de drukke Antwerpsesteenweg (N10) in Lier om tot een systeem met keerpunten. Dat is een proefopstelling, die de veiligheid voor alle weggebruikers moet verbeteren zonder de verkeerscirculatie uit het oog te verliezen. Deze proefopstelling werd ondertussen door AWV en stad Lier positief geëvalueerd. Na bijkomend studiewerk maakten we een definitief ontwerpplan op, waarbij we de locaties van de keerlussen, bushaltes en oversteken optimaliseerden.
Bij de definitieve herinrichting van de Antwerpsesteenweg verdwijnt de proefopstelling en zorgt de nieuwe wegindeling voor meer verkeersveiligheid en een betere doorstroming voor elke weggebruiker. Naast de aanleg van de keerlussen omvat het project ook veilige oversteekplaatsen, kwalitatieve fietspaden en zes toegankelijke bushaltes met verhoogd perron langs het volledige traject.
Wat en waarom
Wat verandert precies?
Doorsteek aan Guido Gezellelaan afgesloten voor wagens
De doorsteek ter hoogte van de Guido Gezellelaan was voor de proefopstelling druk, onoverzichtelijk en onveilig. Door deze af te sluiten verminderde het aantal verkeersbewegingen en zo ook de kans op ongevallen aanzienlijk.
Het gemotoriseerd verkeer op de Antwerpsesteenweg rijdt in de nieuwe situatie in beide richtingen over één rijstrook. Verkeer uit de Guido Gezellelaan en de aanliggende ondernemingen kan de Antwerpsesteenweg (N10) enkel nog rechts in- of uitrijden. Verkeer dat linksaf wil slaan, rijdt naar de eerstvolgende doorsteek om daar te keren. Ook in het nieuwe ontwerp behouden we deze principes.
Keerpunten aan Plaslaar en Duwijck
De doorsteken op de Antwerpsesteenweg aan Plaslaar en de Duwijckstraat werden in de proefopstelling omgevormd tot keerpunten waar verkeer maar vanuit één rijrichting kan omkeren. De nieuwe locatie van de doorsteken verhoogt ook de leesbaarheid van de weg.
De doorsteken verplaatsen we verder richting Lier. Zo wordt Plaslaar bereikbaar voor verkeer komende van Boechout via een nieuw keerpunt. Ook verkeer komende van Boechout dat linksaf de Duwijckstraat wil inslaan, gebruikt een nieuwe keerlus ter hoogte van de Joseph Van Instraat om de bedrijvenzone op een veilige manier te bereiken. Om conflicten tussen kerend verkeer en verkeer uit de Joseph Van Instraat te vermijden, zal de Joseph Van Instraat doodlopen op de Antwerpsesteenweg.
Definitieve aanleg van keerlus t.h.v. Plaslaar
De verkeerssituatie t.h.v. Plaslaar wordt na het bouwverlof, vanaf dinsdag 5 augustus, definitief aangelegd. Meer informatie vindt u onder 'Timing en Impact'.
Aandacht voor fietsers en voetgangers
In het nieuwe ontwerp voorzien we veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Er komt een fiets- en voetgangersoversteekplaats aan de Duwyckstraat, de Guido Gezellelaan en aan Plaslaar. Aan de Joseph Van Instraat komt een extra fietsoversteekplaats.
Aan weerszijden van de N10 leggen we enkelrichtingsfietspaden in rood asfalt aan. Sommige delen van de fietspaden zijn dubbelrichting zodat fietsers makkelijk naar de dichtsbijzijnde oversteekplaats kunnen rijden.
Aanleg van zes comfortabele bushaltes met haltehaven en verhoogd perron
Aan het kruispunt met de Duwijckstraat legden we al een toegankelijke bushalte in combinatie met een nieuw fietspad aan. De halte tegenover de Duwijckstraat schuift op richting Lier, ter hoogte van de huidige keerlus. Ook hier komt een haltehaven met een verhoogd perron. Zo kunnen reizigers in alle comfort in- en uitstappen en wordt de bushalte een stuk toegankelijker voor rolstoelgebruikers en slechtzienden.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
We vernieuwen de bushaltes aan de Guido Gezellelaan. Deze krijgen ook een haltehaven met een verhoogd perron. Beide bushaltes langs de Antwerpsesteenweg die nu aan de oostzijde van het kruispunt met Plaslaar liggen (kant Ring/Lier) schuiven op naar de westzijde (kant Boechout). De bushaltes liggen zo terug op hun locatie van voor de proefopstelling en worden op dezelfde manier vernieuwd als de andere haltes. Het fietspad loopt telkens achter de busperrons door, zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers elkaar niet hinderen.
Hieronder kan u het opgeschoonde ontwerpplan bekijken. Het technische ontwerpplan vindt u bij 'Documenten'.
Klik op het plan om te vergroten.
- N10 Antwerpsesteenweg Lier - Ontwerpplan (deel 1)
- N10 Antwerpsesteenweg Lier - Ontwerpplan (deel 2)
- N10 Antwerpsesteenweg Lier - Ontwerpplan (deel 3)
Timing en impact
Meer informatie over de timing van het project vindt u onder 'projectverloop'.