Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe fietspaden en snelheidsremmende maatregelen voor de Broechemsesteenweg in Nijlen

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Plaats

Weg

N116

Wat verandert er?

Zone 70km/u (buiten bebouwde kom)

Aan weerszijden van de weg komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van 1,75m breed achter de gracht. De grachten vormen een natuurlijk afscheiding en zijn zo ontworpen dat ze steeds makkelijk geruimd en onderhouden kunnen worden.

N116_Dwarsprofiel zone 70

Zone 50km/u (binnen bebouwde kom)

Grenzend aan de weg komt er een verhoogd, gemengd fiets- en voetpad. Omdat de beschikbare ruimte beperkt is, zal de breedte van het gemengd fiets-voetpad (minimaal 1m75) en de veiligheidsstrook tussen het fietspad en de rijweg (minimaal 0,5m) variëren.

Daar waar er ruimte beschikbaar is (en er een behoefte is), voorzien we langsparkeerplaatsen. De parkeerzones komen niet meer allemaal aan dezelfde kant van de weg, maar worden geschrankt langs de N116 ingetekend, zodat een snelheidsremmend effect wordt gecreëerd.

N116_Dwarsprofiel zone 50

Snelheidsremmende maatregelen binnen zone 30km/u

In de omgeving van kleuterschooltje in ’t Groen besteden we extra aandacht aan de veiligheid van de zachte weggebruiker met de aanleg van aparte voetpaden. Om de zichtbaarheid van overstekende voetgangers te verhogen, verschuift de bestaande oversteekplaats weg van de bocht, richting de Molenstraat. Zo wordt de oversteekplaats beter zichtbaar voor het verkeer op de N116, én kunnen voetgangers ook beter het aankomende verkeer zien. De oversteekplaats wordt bovendien beveiligd met een middenberm, zodat fietsers en voetgangers er in twee tijden kunnen oversteken.

Tegelijk wordt de aansluiting met de Molenstraat compacter.  Ook deze aanpassingen zorgen voor een betere zichtbaarheid van fietsers en voetgangers.

N116_Nieuw ontwerp zone 30

Middengeleiders kondigen snelheidsovergangen aan

Wie zich tussen de brug over het Netekanaal en Nijlen centrum verplaatst, doorkruist verschillende snelheidsregimes. Om de overgang duidelijker te markeren, leggen we een middengeleider aan. Na de middengeleider gaat het fietspad over van vrijliggend (buiten de bebouwde kom, 70 km/uur) naar aanliggend verhoogd (binnen de bebouwde kom, 50 km/uur).

De zone 30 ter hoogte van de school wordt dan weer duidelijk zichtbaar door het gebruik van een ander materiaal voor de wegverharding.

Kruispunten N116

Kruispunt N116 X Breugelhoevestraat

Aan dit kruispunt wordt de Heibloemstraat, in tegenstelling tot de Breugelhoevestraat en Zwanenstraat, ingericht als uitritconstructie. De nieuwe fietsoversteken aan het kruispunt sluiten aan op de omliggende dubbelrichtingsfietspaden. Daarnaast wordt de bushalte Nijlen Heibloemstraat verplaatst naar de Breugelhoevestraat.

N116_kruispunt Breugelhoevestraat

Kruispunt N116 X Vogelzangstraat

De Vogelzangstraat sluit nu op twee punten aan met de N116. Eén daarvan is voorzien als keerpunt voor de belbus. Zolang deze busverbinding behouden blijft, zal ook de keerlus nodig zijn.

N116_kruispunt Vogelzangstraat

Documenten

Download het volledige ontwerpplan