Nieuwe asfaltverharding op Brusselse ring tussen op-en afritten Beersel en aansluiting met complex Halle
Algemeen Overzicht
Download hier de hinderfiche met overzichtelijke kaartjes.
In augustus werken we ook aan de riolering verderop op de snelweg A8 vanaf op-en afritten Halle (nr. 22) aan de Colruyt tot aan de grens met Wallonië. Meer info leest u op de projectpagina ‘Onderhoud riolering tussen Colruyt en grens met Wallonië’.
Wat en waarom?
7 kilometer nieuwe asfaltverharding op ring van Brussel
Het Agentschap Wegen en Verkeer plant asfalteringswerken op de ring van Brussel tussen de op-en afritten van Beersel, voorbij het op-en afrittencomplex van Huizingen tot aan de verbinding met het knooppunt van Halle. Het wegdek vertoont in beide richtingen over 3,5 km heel wat scheuren, oneffenheden en spoorvorming door het vele en zware (vracht)verkeer op de snelweg.
De aannemer verwijdert met een freesmachine in beide richtingen over 3500 m de verschillende lagen asfalt van de rijweg tot 12 centimeter diep. Nadien wordt het wegdek opnieuw opgebouwd met nieuwe asfaltverharding (2 lagen) en markeringen. Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de indeling van de rijweg te optimaliseren: de breedte van de rijstroken en de lengte van de in- en uitvoegstroken worden mee aangepast. Op die manier maken we de Brusselse ring veiliger voor doorgaand verkeer.
Werken enkel mogelijk bij goed weer
Deze onderhoudswerken zijn zeer afhankelijk van de weersomstandigheden. Indien er nog wijzigingen aan data of omleidingen zijn, leest u dat op deze webpagina.
In beide richtingen op de Brusselse ring tussen Beersel en Halle wordt er nieuwe asfaltverharding aangelegd.
Timing en impact?
Werken met doorsteken: verkeer in beide richtingen op 2 rijstroken
Het verkeer zal in de beide rijrichtingen over twee rijstroken beschikken. M.a.w. als je op de binnenring rijdt (van Halle / Bergen naar Brussel) zal je over twee rijstroken kunnen rijden en als je op de buitenring rijdt zal je ook over twee rijstroken kunnen rijden. In normale omstandigheden zonder werken heeft iedere rijrichting daar drie rijstroken, dus het Vlaams Verkeerscentrum verwacht vertraagd verkeer.
Vooral op de buitenring wordt lichte tot matige hinder in de ochtendspits verwacht en matige tot zware hinder in de avondspits. Het verkeer op de binnenring zal eerder matige hinder ondervinden in de ochtendspits en lichte hinder tijdens de avondspits.
De details i.v.m. de inrichting van de werf en de afgesloten op- en afritten vindt u op de pagina 'Actuele hinder'.
Grootste werfzone zijn werken met vaste signalisatie overdag, waar op een aantal punten doorsteken naar de andere weghelft worden gemaakt, zodat het verkeer in beide richtingen over twee rijstroken kan rijden.
Afgesloten op- en afrit of verbindingslus aan de weghelft waar er gewerkt wordt.
Om veilig te kunnen werken, wordt ter hoogte van elke complex de oprit, afrit of verbindingslus afgesloten wanneer er aan die weghelft gewerkt wordt. Meer informatie over de concrete uitvoeringsdata, omleidingen en afsluitingen leest u op de pagina actuele hinder.
Ondanks de planning tijdens de zomer verwacht het Vlaams verkeerscentrum:
-
Buitenring: licht tot matige hinder in de ochtendspits en matige tot zware hinder in de avondspits
-
Binnenring: matige hinder in de ochtendspits en lichte hinder tijdens de avondspits
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-