Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe asfaltverharding op Brusselse ring tussen op-en afritten Beersel en aansluiting met complex Halle

Nieuwe asfaltverharding op Brusselse ring tussen op-en afritten Beersel en aansluiting met complex Halle

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

R0
A8

Wat en waarom?

8 kilometer nieuwe asfaltverharding op ring van Brussel

Het Agentschap Wegen en Verkeer plant asfalteringswerken op de ring van Brussel tussen de op-en afritten van Beersel, voorbij het op-en afrittencomplex van Huizingen tot aan de verbinding met het knooppunt van Halle. Het wegdek vertoont heel wat scheuren, oneffenheden en spoorvorming door het vele en zware (vracht)verkeer op de snelweg. 

De aannemer verwijdert met een freesmachine in beide richtingen over 4000 m de verschillende lagen asfalt van de rijweg tot 12 centimeter diep. Nadien wordt het wegdek opnieuw opgebouwd met nieuwe asfaltverharding (2 lagen) en markeringen. Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de indeling van de rijweg te optimaliseren: de breedte van de rijstroken en de lengte van de in- en uitvoegstroken worden mee aangepast. Op die manier maken we de Brusselse ring veiliger voor doorgaand verkeer. 

Werken enkel mogelijk bij goed weer
Deze onderhoudswerken zijn zeer afhankelijk van de weersomstandigheden. Indien er nog wijzigingen aan data of omleidingen zijn, leest u dat op deze webpagina.  

In beide richtingen op de Brusselse ring tussen Beersel en Halle wordt er nieuwe asfaltverharding aangelegd.

Timing en impact?

Werken met doorsteken: verkeer rijdt in beide richtingen op 2 rijstroken in de maand augustus

Algemene hinderaanpak

De rijweg bestaat in elke richting uit 2 x 3 rijstroken. Tijdens de werken rijdt het tegenliggend verkeer deels op de andere weghelft via een doorsteek. In grote lijnen zal het zo zijn dat bijvoorbeeld de linkerrijstrook aan de kant van de werfzone - het snelle wegvak richting Halle - via een doorsteek op de andere weghelft richting Beersel wordt geleid. Langs de werfzone richting Beersel blijft er dan 1 rijstrook open aan verminderde snelheid en worden er twee rijstroken ingenomen om veilig te werken.

Grootste werfzone zijn werken met vaste signalisatie overdag, waar op een aantal punten doorsteken naar de andere weghelft worden gemaakt, zodat het verkeer in beide richtingen over twee rijstroken kan rijden.

Afgesloten op- en afrit aan de weghelft waar er gewerkt wordt.

Om veilig te kunnen werken, wordt ter hoogte van elke complex de oprit en afrit afgesloten wanneer er aan die weghelft gewerkt wordt. Wanneer de concrete uitvoeringsdata en eventuele omleidingen en afsluitingen besproken zijn met de betrokken gemeenten, leest u dat op deze webpagina.

Mogelijke afsluitingen tijdens deze werken aan volgende op-en afritten:

  • R0 Beersel (19)
  • R0 Huizingen (20)
  • A8 x R0 Knooppunt Halle (21) 

Ondanks de planning tijdens de zomer verwacht het Vlaams verkeerscentrum matige hinder tijdens de ochtendspits en matige tot sterke hinder tijdens de avondspits. 

De werken zijn bewust in een verkeersluwe periode van de zomer gepland en worden ook gecombineerd met renovatiewerken aan de riolering verderop de snelweg A8 vanaf op-en afritten Halle (22) aan Colruyt tot aan de grens met Wallonië). Meer info hierover leest u op de projectpagina ‘Onderhoud riolering tussen Colruyt en grens met Wallonië’. 

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier