Doelstellingen
Doelstellingen
Veilige fietsinfrastructuur
De ‘modal shift’ is een belangrijke doelstelling van de Vlaamse overheid: mensen motiveren om te kiezen voor verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer - in plaats van de wagen. Vlotte fietsverbindingen zijn essentieel om mensen tot die keuze te bewegen.
De N8 wordt bovendien onderdeel van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk: hoogwaardige fietsinfrastructuur zorgt ervoor dat pendelaars vlot van Ninove naar Brussel geraken.
Op de Ninoofsesteenweg liggen momenteel niet overal fietspaden. Daarom geeft het Agentschap Wegen en Verkeer prioriteit aan de zones waar vandaag geen fietspaden liggen.
Ontwerpprincipes fietspaden
Hoe de fietspaden er over het hele traject precies zullen uitzien (hoe breed, gescheiden, verhoogd, etc.), maakt deel uit van de onwterpstudie. De ontwerpprincipes van Wegen en Verkeer voor fietspaden zullen gevolgd worden. In grote lijnen zal binnen de bebouwde kom (waar auto’s max. 50 km/u mogen rijden) het fietspad verhoogd, naast de rijweg liggen. Buiten de bebouwde kom zullen de fietspaden afgescheiden van de rijweg liggen.
Vlotter openbaar vervoer
Een belangrijke doelstelling van het project is om het busverkeer vlotter te laten rijden, zodat de bus een interessanter alternatief wordt en meer mensen uit de ruime regio hun wagen zullen laten staan om zich te verplaatsen. De meest gangbare methodes om de bus vlotter te laten rijden, zijn de aanleg van busbanen en het installeren van systemen van busbeïnvloeding aan kruispunten (zodat het licht op groen springt wanneer de bus een kruispunt nadert). Maar wat er precies op de Ninoofsesteenweg zal veranderen op dit vlak, moet nog onderzocht worden.
Sluipverkeer tegengaan
Door de files op de Ninoofsesteenweg zoeken vandaag veel automobilisten hun weg via zijstraten en het lokale wegennet. Dat is nefast voor de veiligheid en de leefkwaliteit van veel woonstraten en -wijken.
Om het sluipverkeer effectief tegen te gaan, kunnen we ook op de Ninoofsesteenweg bepaalde maatregelen nemen. We kunnen bijvoorbeeld op de kruispunten de verkeersstromen sturen en prioriteit geven aan bepaalde rijbewegingen, door de regeling van de verkeerslichten aan te passen. De inrichting van de kruispunten kan ook zodanig verbeterd worden, dat het doorgaande verkeer op de steenweg vlotter wordt. Er kunnen ten slotte ook ANPR-camera’s geplaatst worden op bepaalde kruispunten en wegvakken om te handhaven bij bepaalde circulatiemaatregelen - denk aan eenrichtingstraten en lokale ‘knips’.
Herinrichting op- en afrittencomplex in Dilbeek
De herinrichting van het op- en afrittencomplex “Dilbeek” (nr. 13) van de Ring rond Brussel (R0) maakt geen deel uit van de studie. Dat stuk van de Ninoofsesteenweg zal samen met de op- en afritten van de ring heringericht worden door De Werkvennootschap, een organisatie die in opdracht van de Vlaamse Regering grote en complexe mobiliteitsprojecten aanpakt. Meer informatie over het op- en afrittencomplex is te vinden op de website van De Werkvennootschap.
Hoppinpunt Eizeringen
Het Agentschap Wegen en Verkeer installeert in heel Vlaanderen Hoppinpunten. Ook op de Ninoofsesteenweg (N8) in Lennik, aan de bushalte ‘Sint-Kwintens-Lennik Eizeringen kruispunt’, komt in 2024 een Hoppinpunt. Zodra er meer informatie is over dit Hoppinpunt (het ontwerp, de planning), zullen we die delen via de pagina wegenenverkeer.be/lennik.
Over basisbereikbaarheid en Hoppin
Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt. Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.
Meer info over Hoppin: www.hoppin.be