Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting kruispunt R40 met Groot-Brittanniëlaan

Herinrichting kruispunt R40 met Groot-Brittanniëlaan

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

R40

Wat en waarom?

Vlotte tramverbinding, veilig kruispunt

Wegen en Verkeer richt samen met stad Gent, De Lijn en Farys het kruispunt van de Groot-Brittanniëlaan met de Martelaarslaan en de Godshuizenlaan (R40) opnieuw in. Het onoverzichtelijk kruispunt wordt veiliger gemaakt voor overstekende voetgangers en fietsers. Ook de doorstroming van het openbaar vervoer over het kruispunt en het doorgaand verkeer op de R40 wordt aangepakt.

Waarom zijn de werken nodig?

  • Ter hoogte van het kruispunt liggen de Bijloke, veel winkels en enkele scholencampussen. Dat betekent dat het vaak druk is aan de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.
  • Het kruispunt ligt ook op de fietsroute tussen het station Gent-Sint-Pieters en de Coupure, een van de drukste fietsroutes in heel Gent.
  • De bestaande oversteekplaatsen zijn te smal, oncomfortabel en onvoldoende veilig voor de grote groep mensen die de weg hier over willen steken.
  • De tram moet vaak twee keer stoppen aan het kruispunt: een keer voor rood licht en een keer aan de halte. Dat zorgt voor vertragingen en minder betrouwbaar openbaar vervoer.

De herinrichting van dit kruispunt maakt deel uit van het geïntegreerd investeringsprogramma. Met dit programma bouwt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), waaronder Wegen en Verkeer, aan een vlotte, veilige en duurzame mobiliteit. Inzetten op fietsveilige infrastructuur en vlot tramverkeer is nodig omdat Vlaanderen iedereen wil aanmoedigen om bij hun dagelijkse verplaatsingen in de eerste plaats te stappen of te kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer als vervoermiddel. Meer info via deze webpagina

Wat verandert er?

  • Vlotter openbaar vervoer: we verplaatsen de tramhalte Gent Bijlokehof (richting Melle Leeuw en Ledeberg) naar de Martelaarslaan. Hierdoor hoeft de tram niet twee keer te wachten om over te steken (haltestop en verkeerslichtenstop) en krijgt de tram prioriteit bij het oversteken naar de Martelaarslaan. Dit moet de tram stipter doen rijden.
     
  • Veilige fiets- en voetgangersoversteken: we verkleinen de afstand die voetgangers moeten overbruggen om het kruispunt over te steken. Daarnaast leggen we verhoogde fietspaden aan met een veiligheidsstrook zodat fietsers veilig en afgeschermd trappen van de rijweg. De fietspaden worden verbreed en aangepast aan de grote stroom fietsers tussen het station Gent-Sint-Pieters en de Coupure. 
     
  • Betere verkeersdoorstroming en aangepaste toegankelijkheid van Bijlokehof: vanuit Bijlokehof zal u na de werken enkel met de fiets de Martelaarslaan (R40) kunnen oprijden. De bestaande toegang voor gemotoriseerd verkeer van Bijlokehof richting de Martelaarslaan verdwijnt. Hulpdiensten kunnen wel nog doorrijden. Ook toegang tot de garages blijft gegarandeerd. Daarnaast verhogen we de capaciteit en verminderen we de wachttijden door de voorsorteerstrook in de Godshuizenlaan richting de Louis Pasteurlaan te verlengen.

Benieuwd naar hoe het nieuwe kruispunt eruit zal zien? Kijk op het tabblad ‘Ontwerp’.

Timing en impact?

Werken starten op 5 augustus 2025

De voorbereidende nutswerken zijn achter de rug. Nu kunnen de eigenlijke werken op het kruispunt starten. De werken van fase 1 starten op dinsdag 5 augustus 2025.

Meer informatie over de timing en fasering van de werken leest u op het tabblad ‘Timing en fasering’.

Alle informatie over de hinder tijdens de werken leest u in detail op het tabblad ‘Actuele hinder’.

Naast de herinrichting van het kruispunt staan er de komende jaren nog andere werken op de planning in de regio rond Gent. Om het verkeer vlot en veilig langs de werken te sturen, stemmen we deze af met de andere werven in de buurt. Meer info leest u via gentopweg.be.