Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting kruispunt R40 met Groot-Brittanniëlaan

Herinrichting kruispunt R40 met Groot-Brittanniëlaan

Algemeen Overzicht

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

R40

Wat en waarom?

Vlotte tramverbinding, veilig kruispunt

Wegen en Verkeer richt samen met stad Gent, De Lijn en Farys het kruispunt van de Groot-Brittanniëlaan met de Martelaarslaan en de Godshuizenlaan (R40) opnieuw in. Het onoverzichtelijk kruispunt wordt veiliger gemaakt voor overstekende voetgangers en fietsers. Ook de doorstroming van het openbaar vervoer over het kruispunt en het doorgaand verkeer op de R40 worden verbeterd.

Waarom zijn de werken nodig?

De trams die over het drukke kruispunt aan de Groot-Brittanniëlaan met de Martelaarslaan (R40) rijden, kunnen nauwelijks op tijd rijden door de toenemende verkeersdrukte. Ook de oversteken voor fietsers en voetgangers zijn niet voorzien op de grote stromen fietsers en voetgangers.

De herinrichting van dit kruispunt maakt deel uit van het geïntegreerd investeringsprogramma. Met dit programma bouwt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), waaronder Wegen en Verkeer, aan een vlotte, veilige en duurzame mobiliteit. Inzetten op fietsveilige infrastructuur en vlot tramverkeer is nodig omdat Vlaanderen iedereen wil aanmoedigen om bij hun dagelijkse verplaatsingen in de eerste plaats te stappen of te kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer als vervoermiddel. Meer info via deze webpagina

Wat verandert er?

  • Vlotter openbaar vervoer: we verplaatsen de tramhalte Gent Bijlokehof (richting Melle Leeuw en Ledeberg) naar de Martelaarslaan. Hierdoor hoeft de tram niet twee keer te wachten om over te steken (haltestop en verkeerslichtenstop) en krijgt de tram prioriteit bij het oversteken naar de Martelaarslaan. Dit moet de tram stipter doen rijden.
     
  • Veilige fiets- en voetgangersoversteken: we verkleinen de afstand die voetgangers moeten overbruggen om het kruispunt over te steken. Daarnaast leggen we verhoogde fietspaden aan met een veiligheidsstrook zodat fietsers veilig en afgeschermd trappen van de rijweg. De fietspaden worden verbreed en aangepast aan de grote stroom fietsers tussen het station Gent-Sint-Pieters en de Coupure. 
     
  • Betere verkeersdoorstroming en aangepaste toegankelijkheid van Bijlokehof: Vanuit Bijlokehof zal u na de werken enkel met de fiets de Martelaarslaan (R40) kunnen oprijden. De bestaande toegang voor gemotoriseerd verkeer van Bijlokehof richting de Martelaarslaan verdwijnt. Hulpdiensten kunnen wel nog doorrijden. Ook toegang tot de garages blijft gegarandeerd. Daarnaast verhogen we de capaciteit en verminderen we de wachttijden door de voorsorteerstrook in de Godshuizenlaan richting de Louis Pasteurlaan te verlengen.

Benieuwd naar hoe het nieuwe kruispunt eruit zal zien? Kijk op het tabblad ‘Ontwerp’.

Timing en impact?

Werken duren 1,5 jaar, start vanaf zomer 2024

Wegen en Verkeer heeft in het najaar van 2022 een omgevingsvergunning aangevraagd voor de werken aan het kruispunt. Deze vergunning werd op 8 juni 2023 verleend. Agentschap Wegen en Verkeer, Farys en Stad Gent stellen dit najaar een aannemer aan. 

Vanaf de zomer 2024 starten de voorbereidende nutswerken en de herinrichting van het kruispunt. De werken duren tot eind 2025. De start van de nutswerken en de wegen- en rioleringswerken wordt in kader van Minder-Hinder afgestemd met de werken op de Verenigde-Natieslaan en de werken aan de Coupure.

Lees meer over timing op het tabblad ‘Timing en fasering’. Zodra er concrete informatie is over hoe de werken worden uitgevoerd en wat de impact is op de omgeving en het verkeer, zal Wegen en Verkeer dat op deze website melden.

Naast de herinrichting van het kruispunt staan er de komende jaren nog andere werken op de planning in de regio rond Gent. Om het verkeer vlot en veilig langs de werken te sturen, stemmen we deze af met de andere werven in de buurt. Meer info leest u via gentopweg.be.