Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Plaats

Weg

R11

Wat houdt de herinrichting in?

De Krijgsbaan krijgt van gevel tot gevel een nieuwe inrichting. Aan weerszijden van de weg komen nieuwe voetpaden en fietspaden, met aan de noordzijde een eenrichtingsfietspad en aan de zuidzijde een dubbelrichtingsfietspad. De rijweg wordt vanaf de fundering volledig opnieuw opgebouwd. Net zoals vandaag blijft er in elke richting één rijstrook beschikbaar, met afslagstroken ter hoogte van de kruispunten. Ook de parkeerstroken blijven grotendeels behouden. Nieuw is dat de rijstroken worden gescheiden door een middenberm.

Samen met de wegeniswerken moderniseert Water-link/Rio-link de riolering. In de volledige projectzone komt een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel dat regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert.

Aandacht voor fietsers en voetgangers

De nieuwe fietspaden zijn de blikvangers van de toekomstige Krijgsbaan. Ze liggen hoger dan de rijweg en zijn breder dan vandaag. Langs de fietspaden voorzien we een nieuw voetpad voor de voetgangers. Aan het kruispunt met de Fortstraat komt een veilige fiets- en voetgangersoversteek. Dankzij een middeneiland kunnen voetgangers in twee tijden oversteken. Veilig fietsen en wandelen staat zo opnieuw centraal.

Uiteraard sluiten we ter hoogte van de Lodewijk Dosfellei de nieuwe fietspaden aan op de fiets-o-strade tussen Antwerpen en Mechelen. Daarnaast maken we een verbinding met de fietspaden over de oude spoorwegberm. Fietsers kunnen hier de Krijgsbaan veilig (ondergronds) kruisen via de bestaande fietstunnel.

Vlotter verkeer dankzij middenberm

Het verkeer op de Krijgsbaan heeft ook in het nieuwe ontwerp één rijstrook in elke richting. De middenberm doet de rijstroken smaller lijken waardoor het autoverkeer vertraagt, zonder de doorstroming te beperken. Bovendien maakt het gevaarlijke afslag- en keerbewegingen onmogelijk. Ter hoogte van het kruispunt met de Heirbaan is de middenberm extra breed om de toegang tot het centrum in de verf te zetten.

Aan de kruispunten met de Fortstraat en de Heirbaan richten we de afslagstroken anders in en installeren we conflictvrije verkeerslichten. Zo zorgen we dat afslaand en doorgaand verkeer elkaar zo min mogelijk hinderen.

R11 Krijgsbaan - Ontwerpplan

Het ontwerp in detail

Kruispunt Krijgsbaan x Fortstraat

Fiets- en voetpaden

  • Enkelrichtingsfietspad aan de noordkant van de rijweg (kant oneven nummers)
  • Dubbelrichtingsfietspad aan de kant van het Fort
  • Veilige fiets- en voetgangersoversteken met middeneiland
  • Nieuwe voetpaden aan weerszijden van de rijweg

Rijweg

  • Eén rijstrook voor doorgaand verkeer in elke richting
  • Aparte afslagstrook voor verkeer naar Fortstraat
  • Conflictvrije verkeerslichten
  • Ter hoogte van het kruispunt verdwijnen enkele parkeerplaatsen omwille van afslagstrook en breder fietspad
R11 Krijgsbaan - Uitsnede Fortstraat

Kruispunt Krijgsbaan x Heirbaan

Fiets- en voetpaden

  • Enkelrichtingsfietspad aan de kant van de Heirbaan
  • Dubbelrichtingsfietspad aan de kant van het Fort
  • Nieuwe voetpaden aan weerszijden van de rijweg

Rijweg

  • Eén rijstrook voor doorgaand verkeer in elke richting
  • Aparte afslagstrook voor verkeer naar Fortstraat
  • Rijweg Heirbaan versmald
  • Conflictvrije verkeerslichten

Niet-overrijdbare middenberm

  • Gras en bomen
  • Extra breed om toegang tot centrum te accentueren
  • Inplanting groen houdt rekening met zichtbaarheid Fort
R11 Krijgsbaan - Uitsnede Heirbaan