Herinrichting Krijgsbaan
Algemeen Overzicht
Einde werken
Op vrijdag 26 juni worden de werken aan de Krijgsbaan in Mortsel volledig afgerond. Vanaf vrijdagnamiddag zal er opnieuw verkeer in beide richtingen over de Krijgsbaan rijden.
Na ruim een jaar werken genieten fietsers voortaan van vrijliggende fietspaden aan weerskanten van de rijbaan. Aan de kant van het Fort is dat zelfs een dubbelrichtingsfietspad. Een middenberm tussen de rijstroken en efficiënt ingerichte kruispunten zorgen voor veilig autoverkeer. En dankzij de groene en frissere aanblik vergroten we de leefbaarheid van de direct omwonenden. Ondergronds werd bovendien een nieuwe riolering aangelegd die afval- en regenwater apart opvangt.
Het Agentschap Wegen en Verkeer en haar aannemer, lokaal bestuur Mortsel, Aquafin en Infrabel wensen iedereen te bedanken voor het begrip en geduld tijdens de werken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Mortsel en Infrabel zijn volop bezig met de volledige heraanleg van de Krijgsbaan (R11) in Mortsel, vanaf het kruispunt met de Eggestraat tot net voorbij het kruispunt met de Heirbaan. Het doel: de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verhogen, in het bijzonder voor fietsers en voetgangers. Tegelijk legt Waterlink in samenwerking met Aquafin een modern, gescheiden rioleringsstelsel aan.
Wat en waarom?
Nieuwe fietspaden en middenberm voor meer verkeersveiligheid
De Krijgsbaan krijgt van gevel tot gevel een nieuwe inrichting. Aan weerszijden van de weg komen nieuwe voetpaden en fietspaden, met aan de noordzijde een eenrichtingsfietspad en aan de zuidzijde een dubbelrichtingsfietspad. De rijweg wordt vanaf de fundering volledig opnieuw opgebouwd. Net zoals vandaag blijft er in elke richting één rijstrook beschikbaar, met afslagstroken ter hoogte van de kruispunten. Ook de parkeerstroken blijven grotendeels behouden. Nieuw is dat de rijstroken worden gescheiden door een middenberm.
Samen met de wegeniswerken moderniseert Water-link/Rio-link de riolering. In de volledige projectzone komt een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel dat regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert.
Timing en impact?
Slimme fasering voor minder hinder
De werfzone op de Krijgsbaan strekt zich uit tussen het kruispunt met de Eggestraat (exclusief) tot en met kruispunt met de Heirbaan. De werken verlopen in verschillende fases om de hinder voor de omgeving en het verkeer te beperken.
In de zomer van 2019 verplaatsten de nutsmaatschappijen de kabels en leidingen voor water, gas, elektriciteit en telecom. Vanaf midden augustus gingen aansluitend de riolerings- en wegenwerken van start.
De aannemer werkt sindsdien volgens een vast stramien: eerst de noordzijde van de rijweg (richting Wilrijk) en vervolgens de zuidzijde (richting Borsbeek). De kruispunten met de Heirbaan en de Fortstraat vernieuwt hij in aparte fases. Op het einde van elke fase wordt de toplaag asfalt aangebracht.
Tegen eind juni 2020 moet de Krijgsbaan volledig vernieuwd zijn.
Algemene verkeersprincipes
- Fietsers en voetgangers volgen in functie van de fasering een aangepaste omleiding. Dat gebeurt ofwel via een corridor langs de werkzone op de Krijgsbaan, ofwel via een omleiding rond de werken.
- Tijdens de volledige duur van de werken geldt er eenrichtingsverkeer op de Krijgsbaan. Autoverkeer op de Krijgsbaan richting Borsbeek kan de werken voorbijrijden over een versmalde rijstrook.
- Doorgaan verkeer in de richting van Wilrijk volgt een omleiding via de E313, de Ring (R1) en de N1.
- Tijdens de werken geldt een verbod voor vrachtverkeer (+3,5 ton) om van de Krijgsbaan naar de Heirbaan en Drabstraat te rijden. Vrachtverkeer (uitgezonderd vergunninghouders) moet daarom tijdens de volledige duur van het project de omleiding via de E313 en R1 volgen.