Ontwerp in een notendop
Ontwerp in een notendop
Het ontwerp toegelicht
Ontwerp van complex A19 x R8
Hieronder kan u het ontwerp van het knooppunt A19 x R8 bekijken. Er zijn ook enkele gedetailleerde afbeeldingen van de aansluitingen tussen de verschillende wegen en op- en afritten.
Kruispunt Gullegemstraat met afrit Gullegem
Het ontwerp van het kruispunt van de Gullegemstraat met de op- en afrit Gulllegem (nr. 1) van de A19 ziet er als volgt uit:
- Voor fietsers komt er aan beide zijden van de Gullegemstraat een fietspad
- Autoverkeer dat de A19 wil oprijden doet dat via een rijstrook
- Autoverkeer dat de A19 verlaat, kan kiezen voor een linker- en rechterrijstrook om de Gullegemstraat op te rijden
Op- en afrit van A19 naar R8
Het ontwerp van de op- en afritten van de A19 naar de R8 - en omgekeerd - ziet er als volgt uit:
- Verkeer vanuit Ieper in de richting van Kortrijk-Noord volgt de A19 rechtdoor
- Verkeer vanuit Ieper in de richting van Kortrijk-Zuid slaat rechtsaf op de A19
- Verkeer vanuit Kortrijk-Zuid in de richting van Ieper slaat rechtsaf op de R8
- Verkeer vanuit Kortrijk-Noord in de richting van Ieper slaat rechtsaf op de R8
Knooppunt Kortrijk-West
Het ontwerp van het knooppunt Kortrijk-West ziet er als volgt uit:
- Verkeer op de R8 van en naar Kortrijk-Noord rijdt onder het afrittencomplex door
- Verkeer op de R8 van en naar Kortrijk-Zuid rijdt over de R8
Oprit R8 naar A19
Het ontwerp van de afrit van de R8 naar de A19 ziet er als volgt uit:
- Verkeer vanuit Kortrijk-Zuid in de richting van Ieper slaat rechtsaf op de R8
- Verkeer vanuit Kortrijk-Zuid in de richting van Kortrijk-Noord volgt de R8 rechtdoor
Geluidsmuur en groen voor leefbare omgeving
Naast de ingrepen voor meer veiligheid en een vlottere doorstroming, wordt er ook ingezet op de leefbaarheid van de nabije omgeving. Er komt een geluidsmuur van 1.104 meter lang met een hoogte van 3 meter bovenaan de taluds van de R8. Die geluidsmuur bestaat uit twee delen: één aan de oostzijde van de R8 (t.h.v. de Koffiehoekstraat) met een lengte van 547 meter en één deel aan de westzijde van de R8 (t.h.v. de Zilverberkenlaan) met een lengte van 557 meter. Aan de achterzijde van de geluidsschermen wordt een constructie voorzien waarlangs klimplanten zullen groeien zodat de bewoners in de Gullegemsesteenweg en de Zilverberkenlaan uitkijken op een groene wand. De totale kostprijs van de geluidsschermen bedraagt ongeveer 1,2 miljoen euro.