Context
Context
Probleemstelling
Elke avond staan er files op de E40 richting Oostende ter hoogte van de afrit Knokke-Heist/Aalter. Het verkeer dat de snelweg in Aalter verlaat, moet aanschuiven. Dat komt omdat de afrit aansluit op een rotonde die niet is aangepast aan de grote toevloed van verkeer. Het gevolg is dat zowel het doorgaande verkeer op de snelweg als het lokale verkeer in de regio vertraging oploopt. Dat leidt tot heel wat tijdverlies, sluipverkeer en maakt de omgeving weinig aantrekkelijk.
Bovendien is de huidige situatie onveilig. Fietsers rijden op smalle fietspaden naast deze drukke wegen of op de rotonde. Ook voor het autoverkeer is de situatie ver van ideaal. De files ter hoogte van de rotonde hebben een terugslag tot ver op de rechterrijstrook van de E40 richting Oostende, die normaal voorbehouden is voor afslaand verkeer.
Doel van de werken
Vlot verkeer
De herinrichting van het op- en afrittencomplex in Aalter zorgt voor een vlotte verbinding tussen de E40 (Brussel-Oostende) en de N44 (Aalter-Maldegem), die in Maldegem aansluit op de E34 (Knokke – Antwerpen). Door lokaal verkeer van doorgaand verkeer te scheiden, vermindert ook de verkeersdruk op het onderliggende wegennet.
Meer veiligheid
De herinrichting omvat de aanleg van nieuwe fietspaden in de buurt van het op- en afrittencomplex. De fietspaden zijn volledig gescheiden van de rijbaan. Zo kunnen fietsers vlot en veilig hun weg verder zetten. Het verkeer ter hoogte van de afrit Oostende zal vlotter kunnen doorstromen. Zo blijft de rechterrijstrook op de E40 richting Oostende voorbehouden voor het afslaande verkeer.
Betere leefbaarheid
Het wordt aangenamer wonen in de buurt van het op- en afrittencomplex. Bewoners van de wijk Loveld en de wijk Beukenpark zullen vlotter en veiliger hun woning bereiken.
Herinrichting op- en afritten
De bestaande oprit richting Oostende verdwijnt. Verkeer komende van Maldegem kan via een aparte by-pass vlot de E40 oprijden. Verkeer dat van de Tieltsesteenweg (N37) of de Steenweg op Deinze (N409) komt, beschikt over een tweede oprit, die aansluit op de noordelijke rotonde.
De afrit richting Oostende blijft bestaan, maar zal dichter bij de E40 liggen.
De op - en afritten in de rijrichting van Brussel blijven behouden, maar worden wel heraangelegd.
Nieuwe fietspaden
Fietsers kunnen via aparte tunnels onder de zuidelijke rotondes passeren, veilig afgescheiden van het drukke auto- en vrachtverkeer. Ter hoogte van de carpoolparking komt er een veilige oversteekplaats, voorzien van een middenberm.
Scheiding lokaal en doorgaand verkeer
Twee rotondes ten zuiden van de E40 sluiten aan op de Tieltsesteenweg (N37) en de Steenweg op Deinze (N409). Tussen deze twee rotondes komt een nieuwe verbindingsweg. Die sluit aan op een carpoolparking. De derde rotonde ligt ten noorden van de E40 en zorgt ervoor dat het verkeer komende van de afrit vlot kan aansluiten op het lokale wegennet. Bestuurders die richting Maldegem rijden, kunnen via de fly-over rechtstreeks de Knokkeweg (N44) bereiken, zonder hinder of kruisende bewegingen. De grote meerwaarde van dit concept is de scheiding van het lokale en doorgaande verkeer, wat een pak veiliger is.
Respect voor de omgeving
Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt voor verzachtende maatregelen voor de omgeving. Een greep uit de maatregelen:
- Er komen geluidsschermen om de hinder voor de buurtbewoners te verminderen: op de N44 richting Maldegem, alsook (later ook) op de E40 richting Oostende (nabij de wijk Loveld) en op de E40 richting Brussel (nabij de wijk Beukenpark).
- Om mogelijke verontreiniging van de bodem (resten van olie) te voorkomen, krijgt de carpoolparking een harde, ondoorlatende bodem.
- Ten zuiden van de carpoolparking komt er een groenzone, om het zicht van enkele bewoners van de Veldstraat te respecteren.
- De nieuwe verbindingsweg wordt zo noordelijk mogelijk aangelegd, om de hinder voor de bewoners van de Veldstraat zo beperkt mogelijk te houden.
- Omdat een deel van het nieuwe afrittencomplex, het stuk ten noorden van de E40, in overstromingsgevoelig gebied ligt, werden er studies uitgevoerd om de afwatering in kaart te brengen. Met de komst van dit nieuwe complex neemt de verharde oppervlakte toe. Het water dat niet meteen in de grond sijpelt, zal worden opgevangen in twee bufferbekkens, één in de lus van de op- en afrit richting Brussel en één ten noorden van de nieuwe afrit richting Oostende.
Minder hinder
- Goed uitgekiende fasen om hinder zoveel mogelijk te beperken
- Om het doorgaand verkeer op E40 zo weinig mogelijk te hinderen zal een tijdelijke parallelweg ten zuiden van de E40 gebouwd worden.
- De verbinding noord- zuid zal altijd mogelijk zijn ofwel via de Tieltsesteenweg, ofwel via de Steenweg op Deinze.
- Een veilige fietsverbinding zal altijd mogelijk zijn.
- De werken zullen afgestemd worden met alle werken in de omgeving.
- Goede communicatie
- Bereikbaarheidsadviseur aangesteld als brugfiguur voor de ondernemers
- Contact
-
Bereikbaarheidsadviseur
- Telefoon
- 0476 72 22 57
-