Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg N407 Kalkensteenweg en Kapellendries in Wetteren

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N407

Vier zones met elk een eigen ontwerp

De projectzone is ongeveer 2 kilometer lang. Het traject wordt opgedeeld in vier zones. Elke zone krijgt een aangepaste inrichting, afhankelijk van de beschikbare ruimte, het snelheidsregime en de omgeving.

Via onderstaande interactieve kaart kan u de verschillende zones in detail bekijken. Klik op een markering op de weg om de ontwerpkeuzes en principes per zone te bekijken. 

Toegankelijke bushaltes

  • In de projectzone komen er twee volledig heringerichte bushaltes: aan de kruispunten met de Slekkebeek en de Liefkenshoek. 
  • We richten de bushaltes zo in dat ze toegankelijk en comfortabel zijn voor iedereen, ook voor mensen met een beperking of ouderen die slechter te been zijn. 
  • De bus zal nog steeds op de rijweg stoppen, telkens binnen een zone 50 km/u. Dat is veiliger omdat de bus dan haar voorrang niet hoeft “op te eisen” (want ze moet niet in- en uitvoegen). 
  • Een kenmerk van een toegankelijke halte is een verhoogd perron om het opstappen gemakkelijker te maken. Lees meer over toegankelijke bushaltes.

Parkeren

  • Bij de herinrichting van de steenweg maken we meer plaats voor veilige fietspaden. Helaas betekent dit dat er minder ruimte is voor parkeren. Daarom herschikken we de parkeerplekken. Op sommige plekken verdwijnen parkeerplaatsen, maar op andere plekken blijven ze behouden of worden ze opnieuw ingericht. 
  • Kalkensteenweg: 
    • Langs de Kalkensteenweg is er weinig behoefte aan parkeren, omdat de woningen meestal vrijstaand zijn en eigen parkeerplekken hebben.
    • Van huisnummer 4 tot 36 wordt de parkeerstrook aan de overzijde heraangelegd.
  • Kapellendries:
    • Langs de Kapellendries verdwijnen er netto ongeveer 20 langsparkeerplaatsen. Waar het nodig was voor de fietspaden, hebben we parkeerplaatsen verwijderd. Waar mogelijk hebben we nieuwe parkeerplekken voorzien. Het resultaat van deze oefening is dat er in totaal zo’n 20 parkeerplaatsen minder zullen zijn langs de Kapellendries dan voor de heraanleg.
    • Tussen de Gereedstraat en Tramdreef wordt de bestaande parkeerstrook aan de schoolzijde heraangelegd. 
    • Ten noorden van de Tramdreef voorzien we 7 extra parkeerplaatsen aan de even kant van de weg, ter vervanging van de plaatsen die ten zuiden van de Tramdreef verdwijnen.
    • Tussen de Baerdonckstraat en Kasterstraat komt er een parkeerstrook van 70 meter, goed voor 12 parkeerplaatsen aan de kant van de handelszaken. De locatie van de bushaltes is zo gekozen om dit aantal te maximaliseren.
  • Alternatieven voor bewoners
    • Voor bewoners die geen parkeerplek meer voor de deur vinden, werkt de gemeente Wetteren een parkeerplan uit voor de omliggende straten. Zij kunnen terecht op:
      • De parkeerstroken langsheen de Kalkensteenweg 
      • De gratis parking Tragel. Deze parking biedt plaats aan 55 wagens 
      •  In Liefkenshoek: hier is zowel straatparkeren als een parking voorzien
  • Bezoekers van handelszaken
    • Door het voorzien van veilig aanliggend verhoogd fietspad verdwijnen er een aantal parkeerplaatsen. 
    • Om parkeren voor bezoekers van de handelaars mogelijk te maken, stelt de gemeente voor om ter hoogte van een aantal parkeerplaatsen op Kapellendries, kant handelaars, een regime van kortparkeren in te voeren (vb. max. 30 min parkeren van 8u tot 18u).

Groen en waterhuishouding

  • De waardevolle bomenrijen blijven behouden. Zo blijft het karakter van de weg behouden en vermijden we extra ingrepen op privéterreinen.
  • De bestaande grachten zijn voldoende voor de afwatering. Het is belangrijk dat er langs de weg voldoende ruimte is om regenwater lokaal te laten infiltreren. Dit voorkomt dat water te snel wordt afgevoerd, waardoor stroomafwaarts overlast kan ontstaan. 
  • We ontharden op verschillende plekken, wat goed is voor het milieu. Dit betekent dat we verhard oppervlak omzetten naar groen of doorlatende materialen. Dat is goed voor de natuur en waterhuishouding.
  • Langs de Kalkensteenweg komt een nieuwe afvalwaterleiding. Die zorgt ervoor dat het afvalwater van woningen langs de Kalkensteenweg in de toekomst niet meer in de grachten of waterlopen afgevoerd wordt, maar via het rioleringssysteem.