Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg N407 Kalkensteenweg en Kapellendries in Wetteren

Heraanleg N407 Kalkensteenweg en Kapellendries in Wetteren

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N407

Wat en waarom?

Veiliger en leefbaarder

Het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Wetteren maken werk van een vernieuwde en veiligere Kalkensteenweg en de Kapellendries (N407). Vandaag is de gewestweg onveilig en oncomfortabel, zeker voor fietsers maar ook voor andere weggebruikers. Bovendien zorgt de slechte staat van de rijweg voor overlast bij omwonenden.Daar brengen we verandering in. De belangrijke verbindingsweg wordt volledig heraangelegd tussen de gemeentegrens Laarne-Wetteren en de Tragelweg. 

Huidige situatie

  • Vandaag zijn er langs de Kapellendries geen fietspaden, waardoor vooral in de ochtend- en avondspits fietsers en schoolgaande jeugd tussen het gemotoriseerde verkeer moeten rijden. Ook langs de Kalkensteenweg zijn de fietspaden te smal en onvoldoende afgescheiden van de rijweg.
  • Er zijn geen toegankelijke bushaltes met halteperrons.
  • Het betonnen wegdek van de Kalkensteenweg is versleten en aan vernieuwing toe. 

Toekomstbeeld

  • Er komen veiligere fietspaden, met vrijliggende fietspaden waar de snelheid 70 km/u is en verhoogde fietspaden bij snelheden van 30 en 50 km/u. Om hiervoor ruimte te maken, worden de parkeerplaatsen herschikt.
  • We bouwen nieuwe, toegankelijke bushaltes met verhoogde perrons zodat mensen met een beperking, ouderen of ouders met kinderwagens veilig en comfortabel kunnen op- en afstappen.
  • De rijweg krijgt een nieuwe asfaltverharding. Dit zorgt voor minder trillingen, minder lawaai en een aangenamer rijgevoel.
  • Het ontwerp houdt rekening met de omgeving: de bomenrijen en grachten blijven behouden, en waar mogelijk wordt er onthard. Bovendien wordt er een nieuwe riolering aangelegd langs de Kalkensteenweg, waardoor het afvalwater van de woningen niet meer in de grachten terechtkomt.

De projectzone is ongeveer 2 kilometer lang. Het traject wordt opgedeeld in vier zones. Elke zone krijgt een aangepaste inrichting, afhankelijk van de beschikbare ruimte, het snelheidsregime en de omgeving. Lees meer over het ontwerp per zone.

Timing en impact?

Werken in 2026

We leggen de laatste hand aan het ontwerp en staan in de startblokken om het aanbestedingsdossier op te maken, zodat een aannemer kan worden geselecteerd. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken vanaf augustus 2026 van start gaan.

De uitvoering zal in verschillende fasen gebeuren, zodat de hinder voor omwonenden en verkeer zoveel mogelijk wordt gespreid. De heraanleg wordt naar verwachting uitgevoerd in drie grote fasen: twee fasen voor de Kalkensteenweg (zones 1, 2 en 3) vanaf augustus 2026 en één fase voor de doortocht Kapellendries (zone 4) in 2027. Zodra de planning meer concreet is, informeren we u.