Heraanleg Mechelsesteenweg van Gemeenteplein tot aan kruising met Molenlei
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt de Mechelsesteenweg (N1) van het Gemeenteplein tot aan de kruising met de Molenlei in Mortsel. De fietspaden richting Edegem/Hove worden breder en er komt een groenstrook tussen de parkeerstrook en het fietspad. Ook vernieuwen we de kruispunten met veilige fiets- en voetgangersoversteekplaatsen en de bushaltes maken we toegankelijk met verhoogde perrons. Tot slot krijgt de rijbaan op verschillende locaties een nieuwe toplaag asfalt.
Wat en waarom?
Veilig en comfortabel fietsen en verhoogde busperrons
De projectzone begint aan het kruispunt Molenlei met de Molenstraat en loopt door tot aan het Gemeenteplein (Mortsel Terminus). De herinrichting ligt in het verlengde van de vernieuwing van de fietspaden op de Mechelsesteenweg (N1) in Edegem en Hove. Daar wordt gewerkt t.e.m. april 2025.
Nieuwe en brede fietspaden in asfalt
De fietspaden richting Edegem/Hove maken we 2 meter breed. De fietspaden richting Mortsel/Antwerpen worden 1,75 meter breed. We leggen alle fietspaden aan in roodbruin asfalt.
Veilige en comfortabele bushaltes met verhoogd perron
Alle bushaltes in de projectzone krijgen een verhoogd perron met een luifel of schuilhuisje. Hierdoor kunnen reizigers in alle comfort in- en uitstappen en worden de bushaltes een stuk toegankelijker voor rolstoelgebruikers en slechtzienden. Het fietspad loopt achter de busperrons door zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers niet in conflict komen. Aan het Gemeenteplein en de Floralaan komt bovendien een Hoppinpunt.
Over basisbereikbaarheid en Hoppin
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.
Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.
Vernieuwde kruispunten en extra fiets- en voetgangersoversteekplaatsen
Heraanleg kruispunt Molenlei en Molenstraat
Het kruispunt Molenlei met Molenstraat vernieuwen we volledig en maken we conflictvrij zodat fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer elkaar niet kruisen. De aanpassingen gebeuren al met de heraanleg van de N1 in Edegem, in de eerste helft van 2025.
Meer informatie vindt u op deze pagina
Groenstrook tussen parkeerstrook en fietspad richting Edegem/Hove
De strook tussen de huidige rijbaan en de parkeerstrook richting Edegem/Hove verdwijnt. De vrijgekomen ruimte benutten we om een groenstrook aan te leggen tussen de nieuwe parkeerstrook en het fietspad. Deze groenstrook vormt een buffer tussen gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer. De rijbaan richting het centrum van Mortsel wijzigt niet, met uitzondering van de locaties die we hieronder verder toelichten.
Heraanleg ter hoogte van Edmond Thieffrylaan en Floralaan
Ter hoogte van de Edmond Thieffrylaan en de Floralaan verandert heel wat. De bushalte ‘Floralaan’ richting Edegem/Hove komt te liggen ter hoogte van huisnummer 134. De fiets- en oversteekplaats verhuist naar de overzijde ter hoogte van huisnummer 138 en de Floralaan. Daarnaast verdwijnt de doorsteek aan de Edmond Thieffrylaan. We maken een nieuwe doorsteek ter hoogte van de Lusthovenlaan.
Extra fiets- en voetgangersoversteekplaatsen
Ter hoogte van de Lusthovenlaan en de Prins Leopoldlei komt een extra fiets- en voetgangersoversteek. De voetgangersoversteekplaats ter hoogte van huisnummers 80 en 57 wordt uitgebreid met een oversteekplaats voor fietsers. Hetzelfde gebeurt met de huidige oversteekplaatsen voor voetgangers ter hoogte van huisnummers 45, 47 en 56 en ter hoogte van huisnummers 28-30 en 7.
Bekijk het ontwerpplan hieronder of download het technisch ontwerpplan onder documenten.
Timing en impact?
Werken starten ten vroegste in zomer 2025
De vernieuwing start ten vroegste in de zomer van 2025. Het is nog niet bepaald hoe de uitvoering van de werken gaat verlopen. De meest recente informatie over het project kan u steeds terugvinden op deze pagina.