Historiek van de N14
Historiek van de N14
De nieuwe Liersebaan
Algemeen beeld van de wegopbouw
Het wegdek van de Liersebaan werd volledig opnieuw opgebouwd met een nieuwe fundering en nieuwe asfaltlagen. Voor gemotoriseerd verkeer bleef de huidige inrichting van de rijweg behouden met één rijstrook per rijrichting (2x1). Aan beide kanten van de rijweg is een brede groenstrook aangelegd met bomen en daarnaast grachten voor de afwatering van de weg. In beide richtingen werden ook nieuwe, volledig afgescheiden fietspaden in beton of asfalt aangelegd.
Overzicht afgeronde werken
Fase 1: tussen kruispunt met Kruisdreef en Goormansstraat
In 2004 en 2005 vernieuwden we de N14 in Zandhoven tussen het kruispunt met de Kruisdreef en de Goormansstraat.
Fase 2: tussen Goormansstraat en Kerkstraat
In 2014 en 2015 vernieuwden we de N14 tussen de Goormansstraat en Kerkstraat in Zandhoven.
Fase 3A: tussen Kerkstraat en Kanaalstraat
Van 2018 tot 2021 legden we de N14, tussen het kruispunt met de Vaartstraat en het kruispunt met de Kanaalstraat, opnieuw aan. De weg en de fietspaden werden volledig vernieuwd en er kwam een nieuwe carpoolparking met 148 plaatsen, ingericht als Hoppinpunt, in de lus van het op- en afrittencomplex Massenhoven (E313). De nieuwe fietstunnels zorgen er ook voor dat fietsers veilig van en naar de carpoolparking kunnen fietsen zonder dat ze de drukke op- en afrit van de E313 moeten kruisen. Ten slotte verving De Vlaamse Waterweg nv de brug over het Albertkanaal door een nieuwe en hogere boogbrug. De nieuwe doorvaarhoogte is 9,10 m
Terugblik op afgeronde werven
Geplande werken
Fase 3A: rotonde aan Vaartstraat
De werken voor de aanleg van een rotonde aan de Vaartstraat starten in het voorjaar 2024. Bekijk deze pagina voor de meest recente info.
Een overzicht van alle werken die in fase 3A zitten, vindt u hieronder.
Fase 3B: tussen Kanaalstraat & kruispunt met Nijlensesteenweg (Ranst)
De laatste fase van de heraanleg van de Liersebaan in Zandhoven situeert zich van het kruispunt met de Kanaalstraat in Zandhoven tot aan het kruispunt met de Nijlensesteenweg in Ranst. De werken starten ten vroegste in 2026. Meer info over het ontwerp en de aanpak leest u op de projectpagina.