Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg kruispunt Den Doorn in Ninove

FAQ

FAQ

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N405
N28

Veelgestelde vragen

Q: Zijn er verkeerstellingen uitgevoerd om het aantal fietsers in kaart te brengen?

A: Ja, er zijn tellingen uitgevoerd. Los van de hoeveelheid fietsers is het echter zo dat de infrastructuur aan een aantal minimumstandaarden moet voldoen of er nu veel of weinig fietsers gebruik van maken. De infrastructuur op dit kruispunt is niet meer conform de huidige normen. Daarnaast zien we ook dat plekken die veiliger en comfortabeler worden voor fietsers ook meer fietsverkeer zullen aantrekken. Tot slot zijn de ingrepen op dit kruispunt er niet alleen voor fietsers. Veel ongevallen zijn aanrijdingen tussen auto’s die in conflict komen door tegelijk groen te krijgen. Voor de veiligheid van alle weggebruikers is de herinrichting van het kruispunt dus noodzakelijk.

Q: Hoe kunnen mensen aan handelszaken (N405 kant Ninove centrum), want daar is een volle lijn?

A: Als je van het kruispunt komt en je moet linksaf om de parking van een handelszaak te bereiken, moet je doorrijden en draaien aan het volgende kruispunt. We kunnen kruisend verkeer niet toelaten omwille van de doorstroming van achterliggend verkeer dat van het kruispunt komt noch omwille van de veiligheid.

Q: Ring-West zal na de werken niet meer rechtstreeks bereikbaar zijn vanaf de Aalstersesteenweg (N405). Verkeer moet via de weefstrook langs de Expresweg (N28) afslaan naar Ring-West. Ring-West wordt dus doodlopend. Blijven opritten en parkings in dit deel nog bereikbaar?

A: Ja, opritten en parkings in dat deel blijven bereikbaar. Daar zal dubbelrichtingsverkeer ingevoerd worden. Ook tijdens de werken zal Ring-West bereikbaar blijven.

Q: Kan verkeer op de Expresweg (N28) nog afslaan naar de Okegembaan tijdens de werken?

A: Tijdens de eerste fase werken we aan de kant van Denderleeuw. Dan is de Aalstersesteenweg (N405) aan die kant afgesloten en kan verkeer op de Expresweg (N28) dus niet meer afslaan naar de Okegembaan. Verkeer rijdt dan verder naar Halle en keert aan het volgende kruispunt en kan dan via Ring-West en Ring-Oost naar de Okegembaan. Verkeer op de Okegembaan kan wel nog naar Ring-Oost rijden en zo de Expresweg (N28) bereiken richting Halle. Tijdens de tweede fase zal de Okegembaan wel weer bereikbaar zijn vanaf de Aalstersesteenweg (N405), kant Denderleeuw.

Q: Waarom wordt de Okegembaan niet afgesloten ter hoogte van de Aalstersesteenweg (N405)? Deze werken zouden zonder probleem samen uitgevoerd kunnen worden.

A: Stad Ninove is beheerder van de Okegembaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer is zelf voorstander van een afsluiting, maar er moet een goed alternatief zijn. De stad heeft op lange termijn plannen om deze situatie aan te pakken.

Q: Blijft de Albertlaan (N405) bereikbaar tijdens de werken?

A: De Albertlaan (N405) blijft altijd bereikbaar tijdens de werken. Afhankelijk van de fase en de richting van het verkeer zijn omleidingen voorzien.

Q: Wordt er een contactpersoon aangesteld bij wie de buurt terecht kan met vragen?

A: Voor dit project hebben we onze omgevingsmanager aangesteld. Deze persoon zal bereikbaar zijn tussen 9u en 17u via gsm (0476 72 22 57) en e-mail (bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be). Als u een heel dringende vraag of opmerking hebt, kunt u ook iemand aanspreken op de werf.

Q: Worden de handelaars verwittigd als AWV vertraging oploopt of onvoorziene problemen tegenkomt?

A: Als het probleem specifieke hinder veroorzaakt voor een beperkt aantal huizen of handelszaken zal de aannemer u contacteren. Als het over algemene zaken gaat, wordt de website geüpdatet en sturen we een digitale nieuwsbrief uit. U kunt zich inschrijven voor de digitale nieuwsbrief via de knop op de website.

Q: Waarom verdwijnen de parkeerstroken?

A: We hebben meer ruimte nodig om de extra afslagstroken aan te leggen. Door de conflictvrije regeling is er meer opstelplaats nodig voor auto’s, anders kan de conflictvrije regeling niet vlot verlopen.

Q: Waarom verdwijnen maar twee van de vier bypassen? En waarom specifiek deze twee?

A: Het kruispunt loopt niet loodrecht. Bypassen worden enkel nog voorzien indien dit fysiek noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld bij scherpe hoeken. De twee bypassen die blijven worden wel veiliger gemaakt door verkeerslichten.

Q: Hoe ziet een bypass met verkeerslichten eruit?

A: Door verkeerslichten toe te voegen aan een bypass kunnen fietsers en gemotoriseerd verkeer niet met elkaar in conflict komen en kan een fietser dus oversteken zonder te moeten nadenken over auto’s of vrachtwagens die willen doorrijden. Hieronder vindt u een afbeelding van een lichtengeregelde bypass aan de Zuidlaan (N417) in Wetteren.

Q: Er gebeuren niet enkel ongevallen met fietsers, maar ook tussen auto’s. Is hier ook aan gedacht?

A: Door de nieuwe conflictvrije verkeerslichtenregeling zal gemotoriseerd verkeer in verschillende richtingen niet meer met elkaar in conflict komen. Door de aanleg van aparte afslagstroken kunnen we aan elke strook apart groen geven, waardoor bijvoorbeeld een voertuig dat linksaf wil slaan niet meer gehinderd zal worden door een voertuig dat rechtdoor gaat.

Q: Waarom komt hier geen rotonde in de plaats van een kruispunt?

A: De inzichten rond het inrichten van kruispunten zijn geëvolueerd. Wij leggen nog weinig nieuwe rotondes aan. Het nadeel van een rotonde is:

  • Het neemt veel plaats in en vraagt dus vaak onteigeningen.
  • Een rotonde kan je niet regelen. De drukste verkeersstroom heeft altijd voordeel ten opzichte van de rustige takken. Met verkeerslichten kan je het verkeer beter managen.
  • Een rotonde is niet veilig voor zwakke weggebruikers. Zij komen onbeveiligd in conflict met afslaand verkeer.

Q: Kan er geen doorgang voorzien worden voor auto’s (bewoners) aan bedrijventerrein Doorn Noord zodat bewoners langs achteren aan hun woning kunnen tijdens de werken aan de kant van Denderleeuw? 

A: AWV, stad Ninove en politie hebben deze piste onderzocht. Geen enkele partij is voorstander om het dubbelrichtingsfietspad tussen Doorn Noord en de veldweg langs de Expresweg te laten gebruiken door plaatselijk verkeer. Het is erg smal en het is moeilijk signalisatie te voorzien op een wettelijke manier (wat als er dan ongevallen gebeuren).

Q: Waarom komen er dubbele afslagstroken op de Aalstersesteenweg (N405)?

A: Omdat de verkeerslichtenregeling conflictvrij wordt, zal het kruispunt minder verkeer kunnen afwikkelen. Uit de tellingen blijkt dat de linksaf van Aalstersesteenweg (N405) naar Aalst (N28) veel gebruikt wordt. We hebben hier dus meer opstelruimte nodig. Deze extra afslagstroken geven ons die extra ruimte om het verkeer vlot te laten doorstromen.

Q: Moet het verkeer op de bypass komende van de Aalstersesteenweg (N405), kant Ninove centrum, dat wil oprijden naar de Expresweg (N28) voorrang verlenen aan het verkeer op de Expresweg (N28)?

A: Klopt, het verkeer op de bypass komende van de Aalstersesteenweg (N405), kant Ninove centrum, dat wil oprijden naar de Expresweg (N28) verandert van rijstrook. De verkeersregels stellen dat wie van rijstrook verandert, voorrang moet verlenen.