Grote onderhoudswerken op R2 tussen aansluiting E34 en Beverentunnel
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert sinds mei 2024 structurele onderhoudswerken uit aan het wegdek van de R2, tussen de aansluiting met de E34 en de Beverentunnel.
Wat en waarom?
Vernieuwing wegdek R2
Het wegdek van de R2 is tussen de aansluiting met de E34 en de Beverentunnel op verschillende plaatsen in slechte staat. Dat komt onder andere door het vele zware verkeer dat er dagelijks passeert. Op een gemiddelde werkdag telt het Vlaams Verkeerscentrum daar in elke richting ruim 19.000 voertuigen, waarvan ruim 7.000 vrachtwagens, ofwel 40% van het totale verkeer (cijfers 2023). Om de schade op een structurele en duurzame manier te herstellen, zijn grondige asfalteringswerken noodzakelijk. In beide rijrichtingen vernieuwt het agentschap het asfalt en de fundering van het wegdek. De afstand bedraagt zo’n drie kilometer. De totale rijstrooklengte die we aanpakken, wanneer je alle rijstroken achter elkaar zou leggen, is goed voor ongeveer 15 kilometer. Deze grondige onderhoudswerken zijn absoluut noodzakelijk om de verkeersveiligheid en het rijcomfort op de R2 te waarborgen.
Aanpak en fasering
De vernieuwing van de R2 is opgedeeld in acht zones. Om de verkeershinder te beperken, vinden de werken plaats tijdens tien weekends. Dan liggen de verkeersintensiteiten het laagst. In sommige zones wordt over meerdere weekends gewerkt. We werken telkens van vrijdagavond 20.00 uur tot maandagochtend 04.30 uur.
Timing en impact?
Hinder en omleidingen
De snelweg wordt tijdens de werken volledig onderbroken langs de kant waar gewerkt wordt. Het verkeer op of naar de R2 wordt lokaal omgeleid. Onder de pagina 'Actuele hinder' staat meer gedetailleerde informatie over de exacte planning van de werken en de bijhorende omleidingen.
Weersgevoelig
De planning is opgemaakt onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden en kan bijgevolg nog aangepast worden.
Totaalrenovatie Beverentunnel
In 2024 en 2025 voeren we een totaalrenovatie uit van de Beverentunnel. Dat project staat los van het structureel onderhoud op de R2. De projectteams houden uiteraard rekening met elkaars werken en zorgen ervoor dat de hinder maximaal wordt beperkt.