Grondig onderhoud voor E40 na sanering en afbraak brug in Goetsenhoven
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Sanering en afbraak brug Huzaarweg
In overleg met de stad Tienen, de gemeente Hoegaarden en de provincie Vlaams-Brabant is beslist om de brug aan de Huzaarweg en de Kapitalenveldstraat over de snelweg E40 af te breken. De brug is onderbenut; op circa 500 meter in de richting van Tienen ligt een onderbrug waardoor de omliggende velden en Goetsenhoven bereikbaar blijven. Enkel de brug over de snelweg E40 wordt geknipt en veilig afgebakend tot aan beide landhoofden. De brug over de spoorweg (HST-lijn) in beheer van Infrabel is een aparte, jongere brug en blijft behouden.
De groene lijnen en rode kruisjes tonen van waar tot waar de brug aan Huzaarweg wordt afgebroken. De foto erna toont de ingepakte brug over de E40 in Bertem die ook een sanering onderging voor ze afgebroken wordt in 2026.
Asbesthoudende verflaag op brug
Voor de brug afgebroken wordt is er een asbestsanering nodig. Het asbest zit in een gebonden vorm in de verflaag van de brug. Bij hechtgebonden of ‘vast’ asbest zitten de vezels stevig vast in het dragermateriaal. In dit geval de verflaag van de brug. Een gespecialiseerde firma pakt de brug daarom hermetisch in vooraleer de verflaag verwijderd wordt. Er is geen risico voor de omgeving.
Vernieuwing rijweg over 4 km
Nadat de brug afgebroken is, krijgt het wegdek van de E40 tussen het op- en afrittencomplex van Tienen (nr. 25) en de gewestgrens met Wallonië een grondig onderhoud. De beide weghelften in de richting van Brussel en Luik worden aangepakt, een tracé van 4 kilometer lang.
4 km nieuwe overlaging in asfalt op de E40 in Tienen-Hoegaarden-Goetsenhoven
Betonherstel en laag asfalt
Het betonnen wegdek krijgt grondig onderhoud. Nadat alle herstellings- en onderhoudswerken afgerond zijn, wordt er een laag asfalt en nieuwe markeringen aangebracht bovenop het beton.
Lichte daling van geluidshinder
De omwonenden zullen merken dat de geluidsoverlast licht zal verminderen na het onderhoud van het wegdek. Het verschil zal merkbaar zijn, maar voor alle duidelijkheid: het zal slechts beperkt zijn en het omgevingsgeluid van de snelweg is daarmee niet volledig weggewerkt.
Het plaatsen van geluidsschermen in deze zone is niet zinvol. Het positieve effect van geluidsschermen beperkt zich tot woningen die voldoende dicht bij de snelweg liggen. Beide dorpskernen van Outgaarden en Goetsenhoven liggen te ver van de E40 om met geluidsschermen een afdoende geluidsvermindering te bereiken.
Meer info over geluidshinder
Check eventueel veelgestelde vragen over geluid en trillingen of lees meer over wanneer er geluidswerende maatregelen genomen worden.
Timing en impact?
Voorjaar 2026
De sanering en de afbraak van de brug gebeurt in twee aparte fasen.
De werken door de gespecialiseerde firma voor het verwijderen van de asbesthoudende verflaag vragen wat ruimte. De brug wordt tijdens de werken stap voor stap hermetisch ingepakt op de plaatsen waar gewerkt wordt. De snelweg blijft tijdens die werken open in beide richtingen, maar er wordt mogelijk met versmalde rijstroken gewerkt.
Voor de afbraak van de brug wordt de E40 tijdens een nacht volledig afgesloten, zodat de brug veilig kan worden neergelegd.
Zomer 2026
De vernieuwing van het wegdek wordt na de afbraak van de brug tijdens de maand augustus (richtdatum) uitgevoerd. Ook hier zal de snelweg voor weggebruikers in beide richtingen open blijven. De aannemer heeft ruimte nodig voor de grote frees- en asfaltmachines. Een aantal rijstroken worden ingenomen, dus enige hinder zal onvermijdelijk zijn.
Momenteel is er nog geen gedetailleerde aanpak en planning van de werken. Zodra die beschikbaar is, zullen we die delen op deze pagina. De omwonenden ontvangen begin 2026 een brief met informatie over de werken.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-