Historiek
Historiek
Studieopdracht en participatie
Start van het onderzoek: 2020
In de onderzoeksfase gebeurde het (ruimtelijk, verkeerskundig…) onderzoek waarin verschillende oplossingen worden onderzocht, afgewogen en besproken. Burgers konden hun mening geven via een digitale bevraging, interviews en workshops. Zo werd gepolst naar de problemen die weggebruikers ondervinden aan het kruispunt en naar een mogelijke locatie voor een fiets- en voetgangerstunnel.
De synthese van de feedback is hier terug te vinden. 408 personen namen deel aan de bevraging en de interviews.
Ontwerp van een tunnel: 2021
De rijke input van de participatie, overleg met de stad Hasselt en andere stakeholders leidde tot vier alternatieven voor de fietstunnel. Het projectteam stelde de vier alternatieven en het voorkeursalternatief voor aan stakeholders en het brede publiek tijdens een digitaal infomoment (28/06/2021).
Er werd verder gewerkt aan een ontwerp met een fiets- en voetgangerstunnel, die aan de westkant van het kruispunt onder de Grote Ring zou lopen. Het kruispunt voor gemotoriseerd verkeer zou daarbij op de huidige hoogte blijven liggen. Ook aan de Elfde-Liniestraat (noordkant) werd een tunnel voorzien.
Op zoek naar een aannemer: 2022
In 2022 werden budgetten vrijgemaakt voor de realisatie. Het studiebureau finaliseert het ontwerp van de tunnels, Wegen en Verkeer vraagt de vergunning aan en lanceert ook de aanbesteding in de zoektocht naar een aannemer.
Hier dook een groot probleem op: de bouw van de tunnels blijkt uiteindelijk een veelvoud van de voorziene budgetten. Dat komt doordat:
- de fietstunnels volledig in het grondwater liggen. Dat vraagt erg dure ondergrondse constructies.
- de prijzen van materiaal en lonen sterk gestegen zijn.
Er werden dus geen offertes ingediend.
Terug naar de tekentafel: 2022 - 2023
Het studieteam keert terug naar de ontwerptafel en onderzoekt:
- een fietstunnel die minder diep ligt met een ophoging van het kruispunt voor gemotoriseerd verkeer
- een fietsbrug, zodat het kruispunt op hetzelfde niveau kan blijven
De projectstuurgroep (vergadering met belangrijke stakeholders en financierende overheden) koos in februari 2023 uiteindelijk voor de fietsbrug aan de westkant van het kruispunt.
Vergunning, ontwerp en plannen: 2023
In juli 2023 werd de omgevingsvergunning aangevraagd, waardoor het openbaar onderzoek liep van 12 augustus tot 10 september 2023. Tijdens een inloopmoment kwamen een 40-tal aanwezigen zich informeren over het ontwerp.
Realisatie
Aan de slag!
Van oktober 2023 tot februari 2024 vinden voorbereidende werken plaats. Er komt een tijdelijke inrit aan de ventweg om naar de winkels te gaan, een tijdelijke brandweg, en een verbreding voor de bussen. Ook de productie van de brug start in het Gentse atelier.
Nutswerken: maart 2024 - zomer 2024
Nutsmaatschappijen verplaatsen en vernieuwen kabels en leidingen voor elektriciteit, gas, telefonie en water. Hiervoor zijn onder andere laswerken, boringen en sleufwerken nodig. Er is ook nieuwe riolering.
Bouw van de brug
Sinds 5 augustus 2024 loopt de bouw van de brug. Voordat de brugdelen worden geleverd wordt de grond verstevigd door het maken van paalfunderingen.
De brugdelen worden vervolgens in vier levermomenten aangevoerd.