Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Conflictvrij en vlot de N171 kruisen
Een fietstunnel met volgende krachtlijnen
Toegankelijk
De tunnel wordt maximaal toegankelijk voor iedere actieve weggebruiker.
- Fietsers en voetgangers overbruggen een maximaal hellingspercentage van 5%
- Er worden rustplaatsen voorzien om de 15 à 20 meter
- Leuningen en voldoende verlichting voor extra veiligheid
Groen karakter
De tunnel wordt aangelegd met oog voor de omgeving.
- Aanleg van wadi's, extra groen en infiltratiekommen
- (Her)aanplant van extra bomen rondom het projectgebied
- Realisatie van een ecotunnel onder de gewestweg ter hoogte van de Oude Spoorwegberm
Zichtschermen voor de buurt
Kokoszichtschermen met klimbeplanting zijn voorzien om de omliggende wijk met de N171 te scheiden.
Dwarsprofielen
De tunnel
Met een totale breedte van 5,6m is de tunnel voorzien van...
- Een dubbelrichtingsfietspad van 3m50 breed
- Een voetpad met een breedte van 1m50
- Een kantstrook voor extra veiligheid van 30cm aan beide zijden
De aanrijhelling (kant Rubensstraat)
- Maximaal hellingspercentage van 5%
- Dubbelrichtingsfietspad en voetpad
- Kokoszichtschermen met een hoogte van 4m
- Trappen die zorgen voor een verkorte route voor voetgangers
Het totaalplaatje
Samen met de fietstunnel wordt de volledige projectzone fietsvriendelijk gemaakt.
Kruispunt N171 x Drabstraat/Pierstraat
Het kruispunt van de N171 met de Pierstraat en de Drabstaat wordt heringericht om conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers te vermijden. Er wordt een extra afslagstrook toegevoegd voor verkeer dat vanuit de Drabstraat rechtsaf wil slaan naar de N171. Dit zal de verkeersstroom verbeteren en de veiligheid verhogen.
Verder wordt de bushalte op het kruispunt toegankelijker gemaakt, waardoor het openbaar vervoer comfortabeler wordt voor reizigers. Bovendien wordt er een aansluiting gecreëerd voor een toekomstig dubbelrichtingsfietspad richting de P+R parking Kontich.
Fietspad ten oosten van de N171
De fietstunnel krijgt een verbinding met een gloednieuw fietspad dat langs de N171 loopt, vanaf de Rubensstraat langs de randparking Kontich tot aan het kruispunt met de Molenstraat. Het dubbelrichtingsfietspad zal een breedte van 3 meter hebben, met een veilige afstand van minimaal 2 meter tussen de rijbaan en het fietspad. Om dit fietspad te realiseren zal de pechstrook richting Edegem verdwijnen.