Aanpassing verkeerslichtenregeling op Diestsesteenweg aan kruispunt met Kortakker en Blankestraat
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Veiliger kruispunt aan schoolomgeving in Rillaar
Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt binnenkort op de Diestsesteenweg aan het kruispunt met Kortakker en de Blankestraat. Op deze locatie wordt de verkeerslichtenregeling aangepast, zodat conflicten maximaal worden vermeden tussen voetgangers en fietsers enerzijds en gemotoriseerd verkeer anderzijds.
4 fasen met apart groen licht
Vandaag zijn er op het kruispunt aan de zijstraten met Kortakker en Blankestraat nog heel wat conflicten tussen weggebruikers.
De nieuwe verkeerslichtenregeling is maximaal conflictvrij:
- Op de Diestsesteenweg krijgen zowel het verkeer uit Aarschot als dat richting Scherpenheuvel/Diest tegelijkertijd groen licht. (fase 1)
- De zijstraten Blankestraat en Kortakker krijgen elk apart groen licht.
(fase 2 en 3)
- Alle voetgangers krijgen gelijktijdig groen licht, zodat zij niet in conflict komen met afslaand en doorgaand verkeer op de Diestsesteenweg.
(fase 4)
- Extra detectie voor een nog nauwkeurigere verkeersmonitoring.
- Drukknoppen voorzien van rateltikkers voor slechtzienden, zodat zij veilig en duidelijk kunnen oversteken.
Alert blijven voor tegenliggend verkeer op N10
Op de Diestsesteenweg is er aan het kruispunt geen ruimte voor een extra rijstrook voor linksafslaand verkeer naar de zijstraten. Er kan voor deze beweging in de nieuwe regeling geen apart groen licht geprogrammeerd worden. Het verkeer dat vanaf de Diestsesteenweg linksaf wil slaan naar Kortakker of Blankestraat blijft best alert voor tegenliggend verkeer.
Naast de aanpassing van de verkeerslichtenregeling worden de klinkers op de oversteekplaatsen vervangen door een laag asfalt.
Langer aanschuiven
Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten.
Finetunen
Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.
Niet meer voor niets voor het rood
Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten - zoals ‘s nachts - niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht.
Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).
Conflictvrij
Een conflictvrije regeling: wat betekent dat?
Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien:
Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten
Timing en impact?
Maand werken vanaf maandag 3 maart
De aannemer voert in een 4-tal fasen de aanpassingen door op de Diestsesteenweg bij de start van de Krokusvakantie en na de wielerwedstrijd ‘Omloop Het Hageland’.
Tijdens die verschillende fasen worden er wachtbuizen aangelegd, nieuwe kabels getrokken, extra detectielussen gemaakt en nieuwe verkeerslichten geplaatst. Een tweede aannemer zal lokaal nog de klinkers vervangen door asfalt en het kruispunt verder afwerken. Als laatste ingreep wordt dan rond maandag 7 april de nieuwe verkeerslichtenregeling in gebruik genomen.
Bekijk de verkeerssituatie tijdens de werken op de subpagina actuele hinder.
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
![]() |
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-