Aanleg veilige fietspaden langs Overhaamlaan
Algemeen Overzicht
Kennisgeving plannen openbaar onderzoek
AWV heeft een omgevingsvergunning nodig voor deze werken. Het openbaar onderzoek loopt tot en met 30 september 2024. Iedereen kan de plan inkijken en opmerkingen of bezwaren indienen.
Het plan inkijken kan:
- na afspraak op het gemeentehuis,
- online via www.omgevingsloket.be
- online via op de subpagina 'Documenten'
Een bezwaarschrift indienen kan online via het Omgevingsloket of schriftelijk, gericht aan het college van burgemeester en schepenen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat in Tongeren vrijliggende fietspaden aanleggen in de Overhaamlaan tussen de aantakkingen met de toekomstige Zuidoostelijke Omleidingsweg (N753) aan de Neremweg en de Luikersteenweg (N20). Ook dat kruispunt met de Luikersteenweg wordt vernieuwd.
Wat en waarom?
Situering
De Overhaamlaan is nog een gemeentelijke weg die op korte termijn overgedragen wordt naar het Vlaams Gewest. In de toekomst vormt de laan het eindstuk van de Zuidoostelijke Omleidingsweg (ZO) tussen de Neremweg en de Luikersteenweg.
De Overhaamlaan is via de Luikersteenweg (N20) de hoofdontsluitingsweg van het industrieterrein Overhaam. Er liggen een 20-tal bedrijven die rechtstreeks en uitsluitend via de Overhaamlaan ontsluiten. Ook in enkele zijstraten bevinden zich enkele bedrijven.
Wat en waarom
De Overhaamlaan gaat een belangrijke rol spelen in het wegennet van Tongeren. In de toekomst ontsluit het industrieterrein immers ook naar het noorden via de ZO naar de Maastrichtersteenweg (N79). Dat vraagt om een aanpassing van het wegprofiel.
Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden
De Overhaamlaan is op dit moment een brede weg zonder fietsvoorzieningen. Vanaf de Luikersteenweg (N20) tot aan de Neremweg komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in asfalt van 2 meter. Die zullen de veiligheid en comfort voor de fietsers aanzienlijk verbeteren. Ook de rijweg wordt vernieuwd.
Door de brede bermen kunnen de fietspaden vrijliggend worden aangelegd en ze zorgen er voor dat de fietsers beschikken over voldoende schuwafstand. Er zit minstens 1,5 meter tussen de fietspaden en de rijweg. Die tussenberm wordt ingezaaid met gras of kruiden. De breedte tussen de fietspaden en het privédomein varieert rond 3 meter.
Kruispunt met verkeerslichten en busbeïnvloeding
Vandaag verloopt het verkeer op het kruispunt met de Luikersteenweg (N20) zonder verkeerslichten. In de toekomst wordt er meer verkeer verwacht. Om de veiligheid te vergroten komen er verkeerslichten. Uit beide richtingen komen afslagstroken richting het industriegebied om doorgaand verkeer niet te hinderen.
Verkeerslichten moeten zorgen voor maximale conflictvrije oversteekbewegingen voor alle weggebruikers. Ze zijn ook uitgerust met technologie die de doorstroming van het openbaar vervoer moet verbeteren. Bussen krijgen daarbij groen licht voor betere doorstroming. Ter hoogte van het kruispunt krijgen de fietspaden op de Luikersteenweg een rode coating zodat ze opvallen voor afslaand verkeer.
Kruispunten in Overhaamlaan
De Overhaamlaan wordt een gewestweg met voorrang op de aantakkende straten. Die voorrang geldt voor de rijweg en de fietspaden: aan de kruispunten met de Industrieweg en de Prinsenweg. Bestuurders komende uit de Rietmusweg hebben beperkt zicht op het verkeer in de Overhaamlaan wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Daarom wordt het nieuwe fietspad aan dit kruispunt aanliggend aangelegd, zodat bestuurders zicht krijgen op het aankomende verkeer.
Veilige inritten voor alle weggebruikers
Het hele straatbeeld wordt vernieuwd, ook de inritten naar de handelspanden. We bekijken dit in functie van de situatie, rekening houdend met de geldende regelgeving voor gewestwegen in Vlaanderen. Voor woningen zijn de inritten 4,5 meter breed. Handelszaken mogen beschikken over 5 of 7 meter, afhankelijk van hun activiteit. De vergunde toestand van de opritten wordt toegepast. Meer informatie over inritten langs een gewestweg is te vinden op deze pagina.
Door de vrijliggende fietspaden zal het ook niet meer mogelijk zijn om te parkeren op het openbaar domein.
Nieuwe nutsleidingen
De nutsmaatschappijen zullen eveneens van de gelegenheid gebruikmaken om optimalisaties en vernieuwingen uit te voeren aan hun kabels en leidingen. Ook de openbare verlichting zal vernieuwd worden met LED-verlichting die bijdraagt aan een energiezuiniger verkeersnet.
Timing en impact?
Nu de plannen concreter zijn, kan AWV de volgende stappen zetten. Voor de aanleg van de vrijliggende fietspaden zijn grondinnames nodig. AWV gaat samen met de Dienst Vastgoedtransacties de betrokken eigenaars contacteren en informeren.
Eind juni vraagt AWV de omgevingsvergunning aan. De volgende stap is een openbaar onderzoek van 30 dagen, waarbij de plannen publiek raadpleegbaar zijn. Tijdens het openbaar onderzoek vindt u op deze pagina ook de plannen.
Hier leest u meer info over het verloop van een project.
Blijf op de hoogte
Op deze pagina vindt u alle relevante informatie over het project. U kan zich ook abonneren op onze digitale nieuwsbrief. Zo blijft u vlot op de hoogte.
Niet alleen in de aanloop naar, maar ook tijdens de werken is communicatie belangrijk. Er zal daarom een omgevingsmanager worden aangesteld, die het aanspreekpunt zal zijn voor de bewoners en bedrijven in de omgeving. Deze persoon zal informeren over de voortgang van het project. Vragen en opmerkingen kunnen steeds worden gesteld via bereikbaar.limburg@wegenenverkeer.be