Aanleg veilige fietspaden langs Assesteenweg
Algemeen Overzicht
Update 14/02/2023: na een jaar werken is de aanleg van de veilige fietspaden langs de Assesteenweg achter de rug. De smalle fietspaden werden vervangen door verhoogde en bredere fietspaden. Enkel de definitieve markeringen moeten nog worden aangebracht, maar dit kan pas bij warmer weer. In de loop van 2023 zal Fluvius onder de rijweg van de Assesteenweg stroomkabels aanleggen voor het nieuwe datacentrum van Microsoft in Ternat. Bij die werken zal de rijweg van de steenweg opgebroken worden, maar de nieuwe fietspaden zullen onaangeroerd blijven.
Wat en waarom?
Veilig fietsen langs de Assesteenweg
Wegen en Verkeer legt veilige fietspaden aan op de Assesteenweg (N285) in Ternat. Er wordt gewerkt van aan de Nattestraat tot net voor de Vianestraat (ter hoogte van het Schrijvershof), een stuk van ruim 1,5 kilometer.
Wat verandert er?
- Verhoogde fietspaden: op dit stuk liggen vandaag geen fietspaden, fietspaden in klinkers of te smalle fietspaden. Wegen en Verkeer legt overal verhoogde fietspaden aan, die overal 1,75 meter breed zijn. De nieuwe fietspaden zullen gedeeld worden met voetgangers en dat wordt aangeduid met specifieke signalisatie.
- Comfortabele bushaltes: de bushaltes in de projectzone (‘Business 117’ en ’Ternat Kerkstraat’) worden opnieuw aangelegd. Ze krijgen een verhoogd perron, zodat iedereen comfortabel op de bus kan stappen.
- Veilig kruispunt: het kruispunt met de Kerkstraat/Terlindenstraat krijgt een nieuwe lichtenregeling. De fietspaden aan het kruispunt worden ook veiliger aangelegd.
- Minder parkeerplaatsen: om ruimte te maken voor de fietspaden, verdwijnen alle parkeerplaatsen. Er wordt een extra parking voorzien langs de AD Delhaize.
Op sommige stukken van de Assesteenweg liggen vandaag geen fietspaden, op andere plaatsen zijn ze te smal. Na de werken komen overal brede, verhoogde fietspaden in asfalt.
Waarom worden de fietspaden niet in het rood, maar in het zwart aangelegd?
Rood asfalt is een stuk duurder dan zwart asfalt. Door voor zwarte asfalt te kiezen kan er over een grotere afstand een verhoogd fietspad worden aangelegd, waar er voordien enkel een gemarkeerd fietspad was. Daardoor wordt het voor fietsers een stuk veiliger om langs de Assesteenweg te fietsen. Zeker omdat er zowel aan het begin als aan het einde van de projectzone aangesloten wordt op een bestaand verhoogd fietspad. Als er voor rode asfalt gekozen werd, bleef er een zone over met enkel een gemarkeerd fietspad.
Meer weten over het ontwerp? Kijk op het tabblad 'Ontwerp'.
Timing en impact?
Welke werken zijn al afgerond?
Begin 2022 startten De Watergroep en Telenet met het vernieuwen van de nutsleidingen tussen de Nattestraat en de Vianestraat. In de zomer startten in verschillende zones de werken aan de rijweg, de fietspaden en de bushaltes zelf. Door problemen met rioleringsbuizen die moesten vervangen worden, heeft een deel van de werken van Wegen en Verkeer vertraging opgelopen. De hoofdwerken in zone 1 en 4 met een vinkje ✔️zijn op 10 februari 2023 afgerond.
- Zone 1: tussen Nattestraat en Statiestraat ✔️
- Zone 2: tussen Statiestraat en Kerkstraat/Terlindenstraat ✔️
[verdere afwerking buiten vriestemperaturen - beton- en asfaltwerken]
- Zone 3: kruispunt Kerkstraat/Terlindenstraat [tot en met vrijdag 10 februari 2023] ✔️
- Zone 4: tussen Kerkstraat/Terlindenstraat en Vianestraat ✔️
Op het tabblad ‘Actuele hinder’ leest u alles over de verkeershinder voor de laatste werken tijdens het voorjaar van 2023.
De werken op het kruispunt met de Kerkstraat en de Terlindenstraat werden vrijdagnamiddag 10 februari 2023 afgerond. Wegen en Verkeer plaatst voorlopige markeringen op het kruispunt, omdat er momenteel door het vriesweer en gebruik van strooizout geen definitieve markering kan geplaatst worden. Dit jaar staan er ook nog werken gepland van Fluvius om nieuwe grote bundels databekabeling in de rijweg aan te leggen. Na die werken, zal Wegen en Verkeer ook een nieuwe wegverharding in asfalt met nieuwe markeringen aanleggen op de Assesteenweg.
Vlaams herstelplan: meer fietspaden dan ooit
COVID-19 heeft de wereld en Vlaanderen hard getroffen. Daarom lanceerde de Vlaamse Regering een herstelplan. Een investering van 4,3 miljard in 180 projecten in uiteenlopende domeinen. Van cultuur tot sport, van onderwijs tot de zorgsector en van technologie tot milieu. De werken in Ternat worden deels met deze herstelmiddelen uitgevoerd.