Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg veilige fietspaden langs Assesteenweg

Aanleg veilige fietspaden langs Assesteenweg

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N285

Update 16/12/2022: Wegen en Verkeer wil in 2023 zo snel mogelijk starten met de laatste werken aan het kruispunt met de Kerkstraat en de Terlindenstraat. De inwoners van Ternat ontvangen eind december/begin januari deze bewonersbrief. Via de knop actuele hinder kan men verkeersinformatie vinden en worden binnenkort de grafische omleidingskaarten toegevoegd voor de werken in januari. 

Wat en waarom?

Veilig fietsen langs de Assesteenweg

Wegen en Verkeer legt veilige fietspaden aan op de Assesteenweg (N285) in Ternat. Er wordt gewerkt van aan de Nattestraat tot net voor de Vianestraat (ter hoogte van het Schrijvershof), een stuk van ruim 1,5 kilometer.

Wat verandert er?

  • Verhoogde fietspaden: op dit stuk liggen vandaag geen fietspaden, fietspaden in klinkers of smalle ‘moordstrookjes’. Wegen en Verkeer legt overal verhoogde fietspaden aan in opvallende rode asfalt. De fietspaden worden overal 1,75 meter breed. De nieuwe fietspaden zullen gedeeld worden met voetgangers en dat wordt aangeduid met specifieke signalisatie.
  • Comfortabele bushaltes: de bushaltes in de projectzone (‘Business 117’ en ’Ternat Kerkstraat’) worden opnieuw aangelegd. Ze krijgen een verhoogd perron, zodat iedereen comfortabel op de bus kan stappen.
  • Veilig kruispunt: het kruispunt met de Kerkstraat/Terlindestraat krijgt een nieuwe lichtenregeling. De fietspaden aan het kruispunt worden ook veiliger aangelegd.
  • Minder parkeerplaatsen: om ruimte te maken voor de fietspaden, verdwijnen alle parkeerplaatsen. Er wordt een extra parking voorzien langs de AD Delhaize.

Op sommige stukken van de Assesteenweg liggen vandaag geen fietspaden, op andere plaatsen zijn ze te smal. Na de werken komen overal brede, verhoogde fietspaden in asfalt.

Waarom worden de fietspaden niet in het rood, maar in het zwart aangelegd? 

Rood asfalt is een stuk duurder dan zwart asfalt. Door voor zwarte asfalt te kiezen kan er over een grotere afstand een verhoogd fietspad worden aangelegd, waar er voordien enkel een gemarkeerd fietspad was. Daardoor wordt het voor fietsers een stuk veiliger om langs de Assesteenweg te fietsen. Zeker omdat er zowel aan het begin als aan het einde van de projectzone aangesloten wordt op een bestaand verhoogd fietspad. Als er voor rode asfalt gekozen werd, bleef er een zone over met enkel een gemarkeerd fietspad.

Meer weten over het ontwerp? Kijk op het tabblad 'Ontwerp'.

Timing en impact?

Welke werken zijn al afgerond?

Begin 2022 startten De Watergroep en Telenet met het vernieuwen van de nutsleidingen tussen de Nattestraat en de Vianestraat. In de zomer startten in verschillende zones de werken aan de rijweg, de fietspaden en de bushaltes zelf. Door problemen met rioleringsbuizen die moesten vervangen worden, heeft een deel van de werken van Wegen en Verkeer vertraging opgelopen. De hoofdwerken in zone 1 en 4 met een vinkje ✔️zijn in 2022 afgerond. In het voorjaar van 2023 worden hier wel nog aanplantingen en signalisatie verder afgewerkt, met weinig hinder voor de weggebruiker.  In zone 2 is het wachten op betere temperaturen om de verhardingen in beton (ter plaatse gestorte kant- en boordstenen) en asfalt op het fietspad aan te leggen.

  • Zone 1: tussen Nattestraat en Statiestraat ✔️
     
  • Zone 2: tussen Statiestraat en Kerkstraat/Terlindenstraat [voorjaar 2023]
    [verdere afwerking buiten vriestemperaturen - beton- en asfaltwerken]
  • Zone 3: kruispunt Kerkstraat/Terlindenstraat [januari 2023]
     
  • Zone 4: tussen Kerkstraat/Terlindenstraat en Vianestraat ✔️

 Op het tabblad ‘Actuele hinder leest u alles over de verkeershinder voor de laatste werken tijdens het voorjaar van 2023.

Vlaams herstelplan: meer fietspaden dan ooit

COVID-19 heeft de wereld en Vlaanderen hard getroffen. Daarom lanceerde de Vlaamse Regering een herstelplan. Een investering van 4,3 miljard in 180 projecten in uiteenlopende domeinen. Van cultuur tot sport, van onderwijs tot de zorgsector en van technologie tot milieu. De werken in Ternat worden deels met deze herstelmiddelen uitgevoerd.