Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwerp in een notendop

Ontwerp in een notendop

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

E17
N382

Ontwerp van 'De Vlecht'

In de toekomst worden conflicten op het op- en afrittencomplex tot een minimum herleid. Het verkeer op de Expresweg (N382) wordt ter hoogte van het op- en afrittencomplex zelf naar de andere weghelft geleid. Dit vermindert het aantal passages langs verkeerslichten voor het linksafslaande verkeer naar de E17 tot één in plaats van twee. Het aantal conflicten op het op- en afrittencomplex vermindert aanzienlijk, wat leidt tot een betere doorstroming.

Dit concept wordt voornamelijk in de Verenigde Staten toegepast, en dit nog maar sinds 2009 op een 90-tal plaatsen. Ook in Europa komen DDI’s voor. In Frankrijk zijn in de jaren 1970 3 DDI’s aangelegd. De constructie in Waregem kreeg de naam 'De Vlecht' omdat het een gevlochten versie is van een Hollands Complex (een in ruimte beperkt verkeerscomplex). De naam verwijst tegelijk ook naar de paardenvlecht met een knipoog naar de paardenstad Waregem.

Klik op de knop rechtsboven om de kaart te vergroten.

Wil je ontdekken hoe 'De Vlecht' eruit gaat zien? Bekijk hier de toekomsbeelden in 3D of bekijk de video hieronder.

In studie: fietsbrug over E17

Om de veiligheid van fietsers én om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft Wegen en Verkeer de voorkeur om fietsers weg te houden van de Expresweg. Tijdens en na de werken rijden fietsers via de nabijgelegen brug van de Wortegemseweg. Op termijn legt Wegen en Verkeer een aparte fietsbrug over de snelweg, die de verbinding maakt tussen de Keizerstraat en de Kalkhoevestraat. Een concrete timing voor de aanleg ervan is er op dit moment nog niet.

In het paars de locatie van de nieuwe fietsbrug. Klik op de kaart om te vergroten.