Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg van busbanen langs de Koning Boudewijnlaan

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Beëindigd

Plaats

Weg

N264

Situatie na de werken

Busbaan in plaats van parkeerstrook

De indeling van de Koning Boudewijnlaan zal na de werken nauwelijks veranderen. Op de kruispunten van de Leuvense ring (R23) en de Celestijnenlaan komen er afslagstroken bij, maar op de rest van het tracé blijft de verharding zoals die vandaag is. Er komt dus geen extra asfalt bij: de busbaan zal aangelegd worden waar vandaag een parkeerstrook ligt

Een dwarsdoorsnede van de Koning Boudewijnlaan. Bovenaan zie je de bestaande toestand, onderaan de toestand na de aanleg van de busbaan.

Parkeerstrook richting E40 gedeeltelijk behouden

De busbaan richting E40 wordt voorlopig aangelegd tussen de Steengroevenlaan en het kruispunt met de Celestijnenlaan. In dit stuk verdwijnt dus de parkeerstrook en zal niet meer geparkeerd kunnen worden. Op het eerste deel van de Koning Boudewijnlaan - tussen de Bodartparking en de Steengroevenlaan - blijft de parkeerstrook voorlopig behouden. We voeren wel de nodige aanpassingen uit zodat de busbaan later helemaal kan worden doorgetrokken tot aan de Bodartparking. Wanneer dit zal gebeuren, is op dit moment nog niet bekend. Zodra De Werkvennootschap de busbaan richting Leuven aanlegt in de loop van 2023, verdwijnt hier wel de volledige parkeerstrook. 

Nieuwe bushaltes aan Veilingweg

In overleg met Stad Leuven en De Lijn, komen er ook twee nieuwe bushaltes langs de Koning Boudewijnlaan, één in elke rijrichting. Ze komen net voorbij de Veilingweg, aan de Bodartparking.

Milieuvriendelijke afwatering 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om verbeteringen aan te brengen aan de bermen langs de Koning Boudewijnlaan. Waar dat mogelijk is, worden ze verbreed. Waar verbreden niet mogelijk is omdat er bomen staan, worden de bermen dieper gemaakt. De uiteindelijke bedoeling is om de capaciteit van de bermen te vergroten. De bermen worden ook onthard: in de huidige toestand  bestaan ze nog deels uit beton, en dat beton zal verwijderd worden. Het ontharden van de waterafvoer is beter voor de infiltratie van het hemelwater in de grond (niet via een buis en de riolering) - dat is beter voor het milieu.

Een overzicht van de bermen langs de Koning Boudewijnlaan. In de gele en groene zone wordt de berm 3,2 meter breed. In de rode en blauwe zone worden de bermen nauwelijks breder dan in de huidige toestand, maar wel dieper.